Vad kollar ni när det är dags att byta däck?

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Post Reply
siaenko

Vad kollar ni när det är dags att byta däck?

Post by siaenko »

Varje gång jag ska byta däck så blir jag osäker – ska man bara byta dem eller ska man också kolla något mer? Jag har hört att man borde kontrollera lufttryck, mönsterdjup och kanske balansering, men det känns som mycket att hålla reda på. Finns det någon däckverkstad nära Orrefors eller Nybro som faktiskt tar sig tid att gå igenom allt och inte bara slänger på nya däck utan koll?
enkosia

Re: Vad kollar ni när det är dags att byta däck?

Post by enkosia »

Jag hade samma fundering men hittade en riktigt bra Däckverkstad nybro i Orrefors. De säljer inte bara däck från märken som Michelin och Goodyear, utan tar sig också tid att kolla mönsterdjup, tryck och balansering varje gång jag byter. De jobbar med både personbilar, suvar och pickuper, och är noga med att allt blir rätt innan bilen rullar därifrån. Man känner sig trygg – och det är viktigast för mig.
bimk

Re: Vad kollar ni när det är dags att byta däck?

Post by bimk »

Jag tycker det är viktigt att inte bara se däckbytet som ett snabbt moment. Det är trots allt den enda kontakten mellan bilen och vägen. Fel tryck eller obalans kan påverka både komfort och säkerhet. Därför brukar jag alltid fråga om en snabb genomgång när jag ändå byter. Det tar bara några extra minuter, men kan göra stor skillnad, särskilt vid hastigheter på motorväg.
Post Reply