Alla ni som undrar om skins och template, har ni kollat på Eriks instruktionsfilmer under
Downloads? Där visar han hur man gör det mesta som ni frågar om hela tiden. Ta er tid och kolla igenom dem noga.
Jag jobbar en hel del i Photoshop och eftersom det är i princip industristandardprogrammet för bildredigering så är det ju lämpligt att templaten är i det formatet för att så många som möjligt ska kunna använda den. Men det krävs ju i alla fall att man har grundläggande kunskaper om hur man jobbar i programmet. En template är inte en magisk port till ett bra skin, men ett bra hjälpmedel som gör arbetet mycket lättare och resultatet bättre. Men kan man inte programmet så får man försök lära sig på egen hand, sök efter tutorials på google så lär det dyka upp nånting användbart, det är inte så svårt om man bara vill. Men man måste ju vara beredd på att lägga ner lite tid, ha tålamod. Photoshop är inget man lär sig på en kvart.
Jag får själv massor av frågor och jag kan naturligtvis inte sitta och hålla er alla i handen var och en, det har jag inte tid med som jag hoppas ni förstår.
Men, ett starkt tipps är att ni alltid börjar med att tända och släcka alla lager i en template, ett i taget så ni ser vad varje lager innehåller och vad det påverkar. Oftast är lagren döpta väldigt logiskt men är man ovan med programmet så tror jag man lär sig mycket genom att göra så. Kom ihåg att öppna lagerset, de lager med en mapp-symbol, de innehåller massa andra lager.
Jag har lagt in några lager med text i volvo-templaten där jag bland annat ger lite tips.