2008

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Niclas Jagerhult

m

Post by Niclas Jagerhult »

Eftersom att jag inte tänker köra fabriks så täntke ajg inte lägga mej i så mkt, men en lite åsikt kanske:

Tkr att det är bra med 2 i varje team som kvalara automatiskt, sen får "resten" kvala. Med andra ord: 2 i C4, 2 i Focus 06 osv av dom som kvalat automatiskt (enligt resultatet 07). Sen att ngn utanför top 10 skaran har chans till "en bättre bil" tkr jag bara e kul, då det blir lite blandat. Hur gjorde vi sist med fabriksteam? Det har jag fanimej glömt.
//Jaeger
Robert Sahlstedt

Post by Robert Sahlstedt »

Jag tänker inte heller köra WRC så jag bryr mig egentligen inte om vad som tillslut beslutas men...

Visst ni som körde bra 2007 och placerade er i topp vill naturligtvis få plats i fabriksteamen, och det är såklart välförtjänt. Men om jag förstod saken rätt var någon rädd att missa platsen om man råkar ha en dålig dag på kvalet, om man nu väljer att köra kval om alla platserna? Men vad sägs om att köra ett väldigt kort kval, kanske en sträcka på varje underlag, och köra det 3 gånger och bara räkna bästa tiden från varje sträcka... alltså 3 rallyn med samma 3 sträckor varje gång. Förslagsvis låter man dessa rallyn vara öppna en hel vecka så man kan köra dem när man vill och om det går åt skogen kan man vänta nån dag innan man försöker igen utan att det är nån fara. Klarar man inte av att köra fort en gång på 3 försök ska man inte vara fabriksförare om ni frågar mig... :wink:

Vad sägs om den lösningen? Ni som körde fort 2007 lär ju garanterat sätta topptider med ett sånt upplägg samtidigt som det ger alla en ärlig chans.
Anders Jonsson

Post by Anders Jonsson »

Tommy Hamreus wrote:
Anders Jonsson wrote:Jag tycker så här, top 10 från serien -07(själv blev jag 11 :( ) är direkt kvalade, där 1:an (Hamreus)väljer bil/team först, sen 2:an(Blom) osv. dock ska det lämmnas minst en plats ledig från varje team som "kvalförarna" ska köra om.

Det blir ju rätt många platser kvar till överraskningar då tycker jag.
:roll:

// Jonte
Det är bra idé men dock har jag en stor invändan på det :) Så vitt jag vet kommer Blom Och sandberg välja C4. Och då har vi kommit fram till 3e platsen i serien vilket gör att 4an i serien inte har nån chans överhuvudtaget att få C4. Däremot du som kom 11 har chans på C4. Inget illa emot dig ;) men du kanske förstår vad jag menar. 11an har bättre chans till det största teamet än 4an i serien. 8)
Sen som jag sa tidigare att den då som får välja sist som kom 10 mer eller mindre blir tvingad in i en bil då det inte finns många alternativ kvar.
Detta är en svår nöt att knäcka.
Jag förstår din mening, men inte var det någon större diskussion inför -07, då fabriksteamen startade, hur fördelades platserna då? verkade som man körde den bil man blev tillfrågad.
Egentligen är det väl bilarna(ford 06, C4) som stökar till hela skiten, hade det inte varit så stor skillnad mot övriga skulle det inte vara mycket snack.
(Hoppas på ett eget plugin där vi själva kan bestämma fysiken=jämnare bilar)

PS. om 4:an e så kär i C4:an kan han ju skita i att välja fabriksplats, och försöka kvala till sig bilen, inte fel.

//Jonte
www.jis.se - The Driver
Tomas Nordins

Post by Tomas Nordins »

Jonte skrev:
PS. om 4:an e så kär i C4:an kan han ju skita i att välja fabriksplats, och försöka kvala till sig bilen, inte fel.

//Jonte
Nog kan jag köra kval om att få den :wink:

//Tomas
#72 Tomas Nordins
Team Ruka Djur�s
Tommy Hamreus

Post by Tommy Hamreus »

Anders Jonsson wrote:
Jag förstår din mening, men inte var det någon större diskussion inför -07, då fabriksteamen startade, hur fördelades platserna då? verkade som man körde den bil man blev tillfrågad.
Egentligen är det väl bilarna(ford 06, C4) som stökar till hela skiten, hade det inte varit så stor skillnad mot övriga skulle det inte vara mycket snack.
(Hoppas på ett eget plugin där vi själva kan bestämma fysiken=jämnare bilar)

//Jonte
Det var mycket bra att man inte behöver välja fast man är top 10. enkel lösning som jag inte alls tänkte på :)
Tommy Hamreus

Post by Tommy Hamreus »

Top 10 får välja bil i den ordningen.

Vill nån av dom ta en bil som redan valts 2 gånger. Kan den välja den bil som passar bäst av de som finns kvar. Men ändå välja att kvala för 2 bilar.
Missar man kvalen har man ju den bil man valt som en backup bil.

Klarar man kvalet blev det ju 2 lediga platser i "backupbilen" som fylls ut enligt resultaten i kvalen för den bilen. Alltså ska man inte hålla på att kvala om man är säker på den bil man redan fått.

Detta förslag tycker känns väldigt rättvist.
Göran Nilson

Post by Göran Nilson »

Varför kan man inte få välja vilken bil som helst? Ska dom snabbaste få dom bästa bilarna så blir dom ju oslagbara. Dom bästa kan väl åka i fabriks team ändå. REALISTIC är ju inte som i verkligheten (åker rally på riktigt oxå) det är därför jag blir så trött på att bilen pajar om man bara snuddar i en snövall och om man åker en sträcka på grus och åker med attack men på vägen så är bilen väldigt trasig ändå vilket inte händer i det verkliga livet. Jag kan i riktigt rally köra flera tävlingar utan att behöva repa bilen, bara tanka och byta däck :)

mvh Göran
Göran Nilson

Post by Göran Nilson »

:)
Tommy Hamreus

Post by Tommy Hamreus »

Min teori är att i rbr har hastigheterna och tiderna triggats upp mer och mer. Det är alltså för lätt att kunna köra fort i detta spel. Reduced kan man köra fullt och små missar här och var gör ingen skillnad, en touch i en snövall eller ett räcke gör inte mycket därför kör vi över gränserna. På realistic gör dessa små misstag nånting vilket skulle göra att tiderna skulle sjunka något till mer verkliga, och då kommer vi att köra mer som i verkligheten. Har själv kört rally i verkligheten och vet att små misstag kan göra stora skillnader ;) Att bilarna inte håller lika bra på realistic borde vara att man kör precis lika som man gör på reduced. Dock kan jag tänka mig reduced på snö då vallarna är lite väl overkligt känsliga. Men som i verkligheten bör man hålla sig ifrån vallarna. Dom är inte att leka med i verkligheten heller. I verkligheten går inte bilen sönder lika lätt men däremot är det troligen över när man nudder en vall, bilen hugger tag och man sitter fast i snön. :lol:
Erik Persson

Post by Erik Persson »

Göran Nilson wrote:Varför kan man inte få välja vilken bil som helst? Ska dom snabbaste få dom bästa bilarna så blir dom ju oslagbara. Dom bästa kan väl åka i fabriks team ändå. REALISTIC är ju inte som i verkligheten (åker rally på riktigt oxå) det är därför jag blir så trött på att bilen pajar om man bara snuddar i en snövall och om man åker en sträcka på grus och åker med attack men på vägen så är bilen väldigt trasig ändå vilket inte händer i det verkliga livet. Jag kan i riktigt rally köra flera tävlingar utan att behöva repa bilen, bara tanka och byta däck :)

mvh Göran
Men så har ni fått stryk av en "orginalare" med blåvolvon på en sträcka i Gästrikekannan. Så ni kör kanske försiktigt. :smt112
Andreas Karlsson

Post by Andreas Karlsson »

och detdär med skadorna, i RBR blir bilarna MER skadade av långsamma krockar än av en fullfartskrock...

testa tex att krocka med ett träd i 30km/h VS 100km/h, bilen kommer bli totalkörd i 30km/h men inte äns hälften så skadad i 100km/h pga att spelet inte "hinner med"

det är faktiskt en ganska rolig bugg i spelet som jag upptäckte på de första tävlingarna jag körde förra säsongen.

men detdär att de 10 bäst placerade under 2007 års säsong får välja bilar och den 3e platsen i teamen får man kvala till låter bra tycker jag.
annars kan man ju alltid lotta ut team platserna bland topp 10 förarna, så blir det mer slumpmässigt.

eller så utser vi folk som får agera team chefer och välja vilka förare han vill ha i sitt team för att ha så stor chans som möjligt att ta team segern.
Björn Lövdahl

Post by Björn Lövdahl »

Nu är skadeläget beslutat
Snö = reduced
Övriga rally = realstic

Uppdateras i reglerna lite senare ikväll
//Björn
Björn Lövdahl

Post by Björn Lövdahl »

OK, nu har det blevet en del funderande ang fabriksteamen.

Mitt förslag nu är att om vi nollställer alla intresseanmälningarna till kvalen som är gjorda. Och sen anger vi 2 fabriksteam vi är intresserade av och så utser jag en helt och hållet anonym manager som tittar på resultaten och era önskningar och försöker sätta ihop fungerande laguppställningar. Även de som kört andra serier kan ju anmäla intresse och så får man titta på resultaten. Skulle det vara tveksamheter kan man ju göra något kval med kanske 3 omgångar på samma sträckor varav bästa räknas eller liknande.
Och då fyller vi 2 platser i varje team och sen tredje platsen kvalas det om.
Antingen detta eller så har vi inga team alls.
//Björn
Andreas Karlsson

Post by Andreas Karlsson »

tycker jag låter bra
Göran Nilson

Post by Göran Nilson »

Snö = reduced
Övriga rally = realstic

helt ok tycker jag.

Erik/ det va Roine som körde i Gestrikekannan :)
Jag hade aldrig tagit stryk av en orginalare he he :lol:
Post Reply