PROBLEM: Understyrning..
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
PROBLEM: Understyrning..
nån som kan tipsa om hur jag får bort (alt minskar) understyningenr på asfalt med min evo6 tme?
räcker med en snabb 4a för att bilen överstyr kraftigt, vilket rent ut sagt betyder att jag gör en 180 graders sväng helt ofrivilligt... ofta även med resultat att jag klappar i fronten och sabbar vitala grejjer på bilen... (och ja, bilen i sig är hyperkänslig mot smällar i fronten), någon som har tips?
vill även lugna ner bakändan något, men det bör lite mer rebound avhjälpa va?
är det något annat man kan göra för att få bort ryckigheten och stötigheten i bilen?
räcker med en snabb 4a för att bilen överstyr kraftigt, vilket rent ut sagt betyder att jag gör en 180 graders sväng helt ofrivilligt... ofta även med resultat att jag klappar i fronten och sabbar vitala grejjer på bilen... (och ja, bilen i sig är hyperkänslig mot smällar i fronten), någon som har tips?
vill även lugna ner bakändan något, men det bör lite mer rebound avhjälpa va?
är det något annat man kan göra för att få bort ryckigheten och stötigheten i bilen?
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Re: PROBLEM: Understyrning..
Ja brukar blanda ihop under/över styrning. Du menar väl att den sladdar för mycket. Om den gör det mjuka upp fjädern eller minska på krängaren. Du kanske har för mycket camber eller toe in. Testa med de härAndreas Karlsson wrote:nån som kan tipsa om hur jag får bort (alt minskar) understyningenr på asfalt med min evo6 tme?
räcker med en snabb 4a för att bilen överstyr kraftigt, vilket rent ut sagt betyder att jag gör en 180 graders sväng helt ofrivilligt... ofta även med resultat att jag klappar i fronten och sabbar vitala grejjer på bilen... (och ja, bilen i sig är hyperkänslig mot smällar i fronten), någon som har tips?
vill även lugna ner bakändan något, men det bör lite mer rebound avhjälpa va?
är det något annat man kan göra för att få bort ryckigheten och stötigheten i bilen?
Rear Springs
190
60
80
24
Testa med max -0.50 camber och -0.02 toe in
Skulle vara mycket lättare om jag visste dina värden på fjädrar o dämpare
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
inte så svårt att hitta mina värden då jag kör med standard setup på asfalt (för tillfället) förutom styrnngen som är ändrad till 540 grader, men det har ju inget med mitt problem att göra...
överstyr är att bilen svänger "för mycket" ja... och ja, bakändan släpper och far runt som jag vet inte vad...
skall iaf testa ditt förslag, dock fört imorgon...
krängare går ju inte ändra på min bil så den kan jag inte göra nåt åt (24 ifram och 21 ibak)
hur är det med diffarna? kan det göra nån skillnad om jag ökar ibak?
överstyr är att bilen svänger "för mycket" ja... och ja, bakändan släpper och far runt som jag vet inte vad...
skall iaf testa ditt förslag, dock fört imorgon...

krängare går ju inte ändra på min bil så den kan jag inte göra nåt åt (24 ifram och 21 ibak)
hur är det med diffarna? kan det göra nån skillnad om jag ökar ibak?
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Nej rör inte diffen, då blir de mer driftingAndreas Karlsson wrote:inte så svårt att hitta mina värden då jag kör med standard setup på asfalt (för tillfället) förutom styrnngen som är ändrad till 540 grader, men det har ju inget med mitt problem att göra...
överstyr är att bilen svänger "för mycket" ja... och ja, bakändan släpper och far runt som jag vet inte vad...
skall iaf testa ditt förslag, dock fört imorgon...
krängare går ju inte ändra på min bil så den kan jag inte göra nåt åt (24 ifram och 21 ibak)
hur är det med diffarna? kan det göra nån skillnad om jag ökar ibak?

-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
det verkar som jag löst problemet (till stor del iaf), det var ganska enkelt genom att bara ändra från 540 graders styrning till 400 graders styrning på ratten 
dock kommer jag nog fortsätta träna med 540 graders rattutslag, för helt plötsligt slog jag min bästatid på min träningsbana (harwood forrest) med 3s i gruppN (inte perfekt körning, låg 2s före min bästa tid med WRC bil som jag slog precis innan)
och min absoult bästa tid gjorde jag med den nya Xara 06
kapade hela 5s med den, och inte heller det var perfekt körning..
nu är iofs inte tiden nåt att skryta med då jag sett att en del i rbr serine har slagit min wrc tid med omkring 10-15s med gruppN bilar (jag har kört på blygsamma 3.34)
men fortsätter det såhär så kan jag nog vara nere i de tiderna om ett halvår eller så
och då kanske man tom kan vara med och slåss om pallplatserna 

dock kommer jag nog fortsätta träna med 540 graders rattutslag, för helt plötsligt slog jag min bästatid på min träningsbana (harwood forrest) med 3s i gruppN (inte perfekt körning, låg 2s före min bästa tid med WRC bil som jag slog precis innan)
och min absoult bästa tid gjorde jag med den nya Xara 06

kapade hela 5s med den, och inte heller det var perfekt körning..
nu är iofs inte tiden nåt att skryta med då jag sett att en del i rbr serine har slagit min wrc tid med omkring 10-15s med gruppN bilar (jag har kört på blygsamma 3.34)
men fortsätter det såhär så kan jag nog vara nere i de tiderna om ett halvår eller så


-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
nytt problem...
4hjuls släpp!
när jag kör på asfalt så släpper alla 4 hjulen i kurvorna och det går rakt fram..
speciellt på blöt asfalt..
och det spelar ingen roll om jag kör min N12a eller focus 06, båda har samma tendenser (något värre på N12an)
vad kan jag ändra på för att bli av med det problemet?
just nu står diffarna på 500 fram, 400 mitt och 500 bak
krängarna är på 30 fram och 20 bak
dämparnas rebound är på 10 fram och 9 bak (annars blir det så jäkla studsigt)
har även sänkt fjädrarnas hårdhet något från original
sedan vill jag gärna höja markfrigången något så underredet slipper släpa i marken halva sträckan...
vad är reckomenderade toe och camber värden för asfalt?
kör gärna med lite drift stil, men inte för mycket...
detta på focus 06an
4hjuls släpp!
när jag kör på asfalt så släpper alla 4 hjulen i kurvorna och det går rakt fram..
speciellt på blöt asfalt..
och det spelar ingen roll om jag kör min N12a eller focus 06, båda har samma tendenser (något värre på N12an)
vad kan jag ändra på för att bli av med det problemet?
just nu står diffarna på 500 fram, 400 mitt och 500 bak
krängarna är på 30 fram och 20 bak
dämparnas rebound är på 10 fram och 9 bak (annars blir det så jäkla studsigt)
har även sänkt fjädrarnas hårdhet något från original
sedan vill jag gärna höja markfrigången något så underredet slipper släpa i marken halva sträckan...
vad är reckomenderade toe och camber värden för asfalt?
kör gärna med lite drift stil, men inte för mycket...
detta på focus 06an
- Tomas Landin
- Posts: 36
- Joined: 2007 Feb 14 8:34 am
-
- Posts: 138
- Joined: 2007 Nov 16 8:21 am
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Skicka setupen till mig så ska ja fixa den åt dig. Min adress finns på medlemslistanStefan Ohlsson wrote:Lånar tråden lite.. Några tips om hur man får bilen att styra in bättre i kurvorna.. Tycker framvagnen glider lite mycket i svängarna.. har en ganska yvig körstil med mycket sladd men blir svårt när bilen inte styr in som man vill...jag har alltså problem med understyrning (svänger för lite)

-
- Posts: 138
- Joined: 2007 Nov 16 8:21 am
Kör med orginal setup.. blir svår att skickaHasse Onkamo wrote:Skicka setupen till mig så ska ja fixa den åt dig. Min adress finns på medlemslistanStefan Ohlsson wrote:Lånar tråden lite.. Några tips om hur man får bilen att styra in bättre i kurvorna.. Tycker framvagnen glider lite mycket i svängarna.. har en ganska yvig körstil med mycket sladd men blir svårt när bilen inte styr in som man vill...jag har alltså problem med understyrning (svänger för lite)

- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
skicka din mejl adress så ordnar det sigStefan Ohlsson wrote:Kör med orginal setup.. blir svår att skickaHasse Onkamo wrote:Skicka setupen till mig så ska ja fixa den åt dig. Min adress finns på medlemslistanStefan Ohlsson wrote:Lånar tråden lite.. Några tips om hur man får bilen att styra in bättre i kurvorna.. Tycker framvagnen glider lite mycket i svängarna.. har en ganska yvig körstil med mycket sladd men blir svårt när bilen inte styr in som man vill...jag har alltså problem med understyrning (svänger för lite)men du kanske skulle kunna göra en Godkänd till Impreza -03 ????
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Har problem med dom lite äldre bilarna, testade först Focus-01 , den gick bra på grus men på asfalten funkade den inte alls
Det understyr som fan i kurvorna (går rakt fram) har provat det mesta utan bra resultat. Gav upp med Focusen.
Har nu testat 206an o den är likadan
skiten går bara rakt fram.
Har en setup guide som jag hittat (egentligen till typ STCC-WTCC) har försökt minska eller höja värderna för bättre känsla men ej lyckats.
Det går även rakt fram när jag vänsterbromsar.
Lite tips tack

Det understyr som fan i kurvorna (går rakt fram) har provat det mesta utan bra resultat. Gav upp med Focusen.
Har nu testat 206an o den är likadan

Har en setup guide som jag hittat (egentligen till typ STCC-WTCC) har försökt minska eller höja värderna för bättre känsla men ej lyckats.
Det går även rakt fram när jag vänsterbromsar.
Lite tips tack

#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
- Posts: 151
- Joined: 2007 May 01 11:05 pm
Testat att sänka farten lite?...Anders Alm wrote:Har problem med dom lite äldre bilarna, testade först Focus-01 , den gick bra på grus men på asfalten funkade den inte alls![]()
Det understyr som fan i kurvorna (går rakt fram) har provat det mesta utan bra resultat. Gav upp med Focusen.
Har nu testat 206an o den är likadanskiten går bara rakt fram.
Har en setup guide som jag hittat (egentligen till typ STCC-WTCC) har försökt minska eller höja värderna för bättre känsla men ej lyckats.
Det går även rakt fram när jag vänsterbromsar.
Lite tips tack
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Har aldrig hört dom orden innanOskar Olsson wrote:Testat att sänka farten lite?...Anders Alm wrote:Har problem med dom lite äldre bilarna, testade först Focus-01 , den gick bra på grus men på asfalten funkade den inte alls![]()
Det understyr som fan i kurvorna (går rakt fram) har provat det mesta utan bra resultat. Gav upp med Focusen.
Har nu testat 206an o den är likadanskiten går bara rakt fram.
Har en setup guide som jag hittat (egentligen till typ STCC-WTCC) har försökt minska eller höja värderna för bättre känsla men ej lyckats.
Det går även rakt fram när jag vänsterbromsar.
Lite tips tack


#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
- Erik Brodin
- Posts: 1521
- Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm