Micael Eriksson wrote:Den ska tippa lättare än en modern wrc bil.
Nu är jag ju en ny börjare i detta spel (installerade det mellan jul och nyår) och jag ska inte säga/lära er "old boys" hur ni ska ställa in bilen, men jag skulle rekomendera att Stoffe göra bilen så mjuk som möjligt.
Den kommer inte att tippa mindre lätt då men jag upplever att jag får mer tid på mig att "va me". Det slår inte upp så snabbt, så att säga....
Följden av att ha en mjuk bil är att den också måste va hög så att dämparna får lite mer tid på sig att ta upp dom stora smällarna.
Som sagt, detta är min ide för setups, högst personlig.
jaja det är väl klart att den tippar lättare än en wrc bil...men tror knappast den tippar i 50 kmh i verkligheten.... dom ggr jag tippar på grund utav man slagit i nått räknar jag inte utan dom ggr man rull mitt på vägen utan anledning i typ 50Kmh då man svänger....det känns lite B!
du har lite fel ju lägre bil ju lägre tyngdpunkt men man tappar en del av fästet dock... ju högre desto mer fjädringsväg naturligtvis och bättre fäste men tyngdpunkten för bilen är högre! annars kunde ju ju ha en fjädringsväg på det dubbla om det inte spelade roll =)
over and out! jag har sagt mitt...
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
pratade med robert för ett par dagar sedan och han sade att det verkar vara nåt skumt med asfalten i rbr..
han har tom sänkt fästet på volvon för att den skall sladda lättare och inte tippa.
och dessutom har han sänkt tyngdpunkten med 10cm mot verkligheten också för att den inte skall tippa..
själv har jag inte jätte problem med att den tippar om jag försöker så bakändan att sladda ut innan svängen..
tror du får experimentera lite med bromsar osv för att få det rätt enligt din körstil, men någon (minns inte vem) sade att han hade 100% bromsverkan på ett av hjulparen (minns inte om det var fram eller bak) för att få loss bakändan.
men så är det ju också så att vet man om bilens brister så får man köra därefter..
gäller ju alla.