Gränsrallyt 20-21/4
Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult
-
- Posts: 22
- Joined: 2007 Jun 23 3:44 pm
Nej nu blir jag arg.. tvingades bryta pga av något som jag inte orsakat :/
Kommer på ett av de snabba partierna på SS1 och helt plötsligt låser sig bakhjulen och jag kan inte göra någonting. Frontar ett träd. Ridå!
Har aldrig hänt tidigare :S Bilen var helt frisk och körningen funkade jätte bra. Varför måste det hända just den här tävlingen?
Kommer på ett av de snabba partierna på SS1 och helt plötsligt låser sig bakhjulen och jag kan inte göra någonting. Frontar ett träd. Ridå!
Har aldrig hänt tidigare :S Bilen var helt frisk och körningen funkade jätte bra. Varför måste det hända just den här tävlingen?
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
-
- Posts: 22
- Joined: 2007 Jun 23 3:44 pm
-
- Posts: 30
- Joined: 2008 Feb 27 9:31 pm
- Baril Ignatius
- Posts: 302
- Joined: 2007 Jan 01 5:17 pm
Jaha, då har vi väl kört årets tråkigaste rally.
Att jag aldrig lär mig läsa och förstå det jag läser.
Läste att detta är ett kort rally,
vilket inte innebär kort SS.
Hat SS x2, den långa japan SS:et.
Fy fan.
Det måste samtidigt vara den mest "genvänliga" rallyt.
Tror för att man skall kunna köra fort här,
ser man bara grönt hela rallyt.
Jaja, har inte kommit imål på senaste rallyn.
Tog det väldigt lungt i början.
Dock så tappade jag konceptet någonstans på tredje SS,
insåg att det är bara bambu SS.
SS5 så tar jag en träd i sidan på bilen,
den dör (trädet och bilen)
Ingen chans att hänga mer här.
Blir avhängd av grupp-N bilar.
Grattis till toppförarna i varje klass.
Mycket bra kört.
Kul att du har farten upp och håller teamet på dina breda axlar, Christer.
Att jag aldrig lär mig läsa och förstå det jag läser.
Läste att detta är ett kort rally,
vilket inte innebär kort SS.

Hat SS x2, den långa japan SS:et.
Fy fan.
Det måste samtidigt vara den mest "genvänliga" rallyt.
Tror för att man skall kunna köra fort här,
ser man bara grönt hela rallyt.

Jaja, har inte kommit imål på senaste rallyn.
Tog det väldigt lungt i början.
Dock så tappade jag konceptet någonstans på tredje SS,
insåg att det är bara bambu SS.
SS5 så tar jag en träd i sidan på bilen,
den dör (trädet och bilen)
Ingen chans att hänga mer här.
Blir avhängd av grupp-N bilar.

Grattis till toppförarna i varje klass.
Mycket bra kört.
Kul att du har farten upp och håller teamet på dina breda axlar, Christer.

- Patrick Guyot
- Posts: 17
- Joined: 2007 May 17 5:04 pm
-
- Posts: 34
- Joined: 2007 Nov 09 12:59 am
Häpp!
Mycket skoj rally, jag börjar gilla Japansträckorna mer och mer, väldigt knepiga och knixika men roliga om man får in flytet.
Hella rallyt gick väldigt smärtfritt. Började lugnt eftersom jag inte kört nåt alls sen förra rallyt förutom en shakedown på Falstone 5 min innan, det flöt på bra och kändes säkert. Började så sakta öka tempot lite grann, vilket ledde till några småmissar på ss5, och jag backade av lite smått. Gick i mål som 10'a tror jag men det är väl några kvar som inte åkt så man får se vart det slutar.
Grattis till Podiumkillarna och ett stort tack till Björn som ser till så vi får leka och ha vansinnigt kul

Mycket skoj rally, jag börjar gilla Japansträckorna mer och mer, väldigt knepiga och knixika men roliga om man får in flytet.
Hella rallyt gick väldigt smärtfritt. Började lugnt eftersom jag inte kört nåt alls sen förra rallyt förutom en shakedown på Falstone 5 min innan, det flöt på bra och kändes säkert. Började så sakta öka tempot lite grann, vilket ledde till några småmissar på ss5, och jag backade av lite smått. Gick i mål som 10'a tror jag men det är väl några kvar som inte åkt så man får se vart det slutar.
Grattis till Podiumkillarna och ett stort tack till Björn som ser till så vi får leka och ha vansinnigt kul


-
- Posts: 862
- Joined: 2007 Dec 04 3:37 am
...........
gud va surt!! fan va förbannad jag var förut....låg 2a, 22 sek efter daniel och 17sek före backlund inför sista....och det började bra men helt plötsligt så får jag upp nån röd text upp i och sen händer inte mycket mer...hann inte se riktigt men tror den tappade kontakten med servern eller nått....
kul!!
tack björn för ett spännande rally =)
kul!!
tack björn för ett spännande rally =)
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
citat : Sten-Ove Olsson
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Det blev ett kanonrally med Clion! Allt stämde hela vägen. Det började med att jag körde en egen shakedown några minuter innan som sedan vid starten på SS1 visade sig vara nästan samma sträcka. Perfekt uppvärmning där jag fick upp farten och rätt ladd direkt med andra ord.
Rallyt bestod av lika många sträckor som jag älskar som sådana jag avskyr. Tur att det mätt i km var övervägande roligt att köra och flytet infann sig direkt. Jag kände att det gick fort och koncentrerade mig därför mest på att hålla snygga linjer och hålla mig på vägen snarare än att just köra fort. Det lönade sig då bilen höll sig hel hela rallyt och tiderna visade sig ibland nästan löjligt bra i klassen vilket bara stärkte självförtroendet. Jag fortsatte på samma sätt fram till service, lugnade ner mig lite på första blöta sträckan för att sen bygga upp farten igen. Sista tredjedelen av sista sträckan tog jag det försiktigt när nervositeten för att bryta i ledning smög sig på.
Jag är jättenöjd och glad att jag klarat mig utan strul en tävling till. I början på säsongen var jag nära att ge upp helt. Efter att ha läst förarkommentarer och gått igenom resultatlistorna såg jag att det var många som hade problem den här tävlingen, en del med olyckliga avåkningar, andra med rent magiskt konstiga fel som inte går att rå över. Till alla er som känner er träffade vill jag bara säga att jag verkligen lider med er, det är så jäkla surt att inte kunna vara med på lika villkor av bara ren otur.
När vi ändå är inne på ämnet så kan jag tala om vad jag gjort annorlunda de senaste två tävlingarna mot de två första som jag blev utkastad ur spelet i. Kan kanske ha nåt med saken att göra. Jag ser till att inte köra något på pluginet de närmsta timmarna innan jag startar ett viktigt rally. Starta absolut inte direkt efter ett brutet eller själv avbrutet rally på pluginet. Precis innan start kör jag en sträcka i spelets vanliga single player läge för att vara säker på att ratt, ljud och allt annat funkar som det ska. Starta sen om spelet och gå direkt in på tävlingen och kör hela rallyt utan kaffepauser... Och förståss, som jag gjort hela tiden, stäng av alla andra program som kan ligga och störa i bakgrunden. Hoppas det hjälper någon...
Rallyt bestod av lika många sträckor som jag älskar som sådana jag avskyr. Tur att det mätt i km var övervägande roligt att köra och flytet infann sig direkt. Jag kände att det gick fort och koncentrerade mig därför mest på att hålla snygga linjer och hålla mig på vägen snarare än att just köra fort. Det lönade sig då bilen höll sig hel hela rallyt och tiderna visade sig ibland nästan löjligt bra i klassen vilket bara stärkte självförtroendet. Jag fortsatte på samma sätt fram till service, lugnade ner mig lite på första blöta sträckan för att sen bygga upp farten igen. Sista tredjedelen av sista sträckan tog jag det försiktigt när nervositeten för att bryta i ledning smög sig på.
Jag är jättenöjd och glad att jag klarat mig utan strul en tävling till. I början på säsongen var jag nära att ge upp helt. Efter att ha läst förarkommentarer och gått igenom resultatlistorna såg jag att det var många som hade problem den här tävlingen, en del med olyckliga avåkningar, andra med rent magiskt konstiga fel som inte går att rå över. Till alla er som känner er träffade vill jag bara säga att jag verkligen lider med er, det är så jäkla surt att inte kunna vara med på lika villkor av bara ren otur.
När vi ändå är inne på ämnet så kan jag tala om vad jag gjort annorlunda de senaste två tävlingarna mot de två första som jag blev utkastad ur spelet i. Kan kanske ha nåt med saken att göra. Jag ser till att inte köra något på pluginet de närmsta timmarna innan jag startar ett viktigt rally. Starta absolut inte direkt efter ett brutet eller själv avbrutet rally på pluginet. Precis innan start kör jag en sträcka i spelets vanliga single player läge för att vara säker på att ratt, ljud och allt annat funkar som det ska. Starta sen om spelet och gå direkt in på tävlingen och kör hela rallyt utan kaffepauser... Och förståss, som jag gjort hela tiden, stäng av alla andra program som kan ligga och störa i bakgrunden. Hoppas det hjälper någon...
- Tommie Lindberg
- Posts: 850
- Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm
Gick väl ungefär som vanligt, några topptider men kan inte hålla ihop det en hel tävling
Dock har ja en liten förfrågan, va fan ska ja göra åt bilen så den inte beter sig som på bilden i vartenda gupp och vattendrag. Har mest problem i Japan och England (speciellt rally school) Finns de nått generellt man bör ändra på, mjukare/hårdare fjädring? har provat lite fram o tebax men tycker inte ja får till det bra

Dock har ja en liten förfrågan, va fan ska ja göra åt bilen så den inte beter sig som på bilden i vartenda gupp och vattendrag. Har mest problem i Japan och England (speciellt rally school) Finns de nått generellt man bör ändra på, mjukare/hårdare fjädring? har provat lite fram o tebax men tycker inte ja får till det bra

- Attachments
-
- noslandning.jpg (44.82 KiB) Viewed 8667 times
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Du bör ha mer bump-damping bak, kanske räcker med fast-bump efterssom du bara verkar ha problem vid hårda smällar. Det gör att dämparna inte kommer slå i botten lika hårt och det kommer studsa mindre. Du kan också prova att ha mer rebound damping bak vilket ju gör att bakhjulen inte fjädrar ut lika fort och därmed inte skickar upp bakändan lika mycket.
Generellt, har inte så mycket med ditt problem att göra, så brukar hårda fjädrar fungera bra med lite bump och mycket rebound damping, medan mjuka fjädrar måste ha mycket bump för att inte slå i botten och lite rebound för att orka fjädra ut igen.
Generellt, har inte så mycket med ditt problem att göra, så brukar hårda fjädrar fungera bra med lite bump och mycket rebound damping, medan mjuka fjädrar måste ha mycket bump för att inte slå i botten och lite rebound för att orka fjädra ut igen.
- Erik Brodin
- Posts: 1521
- Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm
-
- Posts: 34
- Joined: 2007 Nov 09 12:59 am
Hahaha! Exakt, vad är problemet?Erik Brodin wrote:Du har gu framhjuls drift och styrningen i fram så där kan du väll köra
Men just det Robert sa med mer fast bump, bump och framförallt rebound i bak så borde det nog bli lite bättre. fast jag tycker att lite skuttig bakända i vissa smår gropar/gupp får man nog ta om bilen ska gå bra på andra ställen. Setups blir ju alltid en kompromiss.
- Tommie Lindberg
- Posts: 850
- Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm
Hehe, e så jävla dyrt me frontspoilers bara, annars går de välNiklas Hellman wrote:Hahaha! Exakt, vad är problemet?Erik Brodin wrote:Du har gu framhjuls drift och styrningen i fram så där kan du väll köra
Men just det Robert sa med mer fast bump, bump och framförallt rebound i bak så borde det nog bli lite bättre. fast jag tycker att lite skuttig bakända i vissa smår gropar/gupp får man nog ta om bilen ska gå bra på andra ställen. Setups blir ju alltid en kompromiss.

