RallyFoto
- Marcus Strand
- Posts: 573
- Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
- Kim Gustafsson
- Posts: 557
- Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
UC kan jag inte svara på men multicoated är en ytbehandling på själva linserna i objektivet.. inget som man behöver lägga någon vikt på att förstå 
UC skulle jag dock gissa mig till att det betyder att objektivet stödjer autofocus och är namnet på "motorn", inget du behöver lägga vikt på heller
annars tycker jag nog det duger utmärkt att lära sig med
sedan kan jag tipsa om www.fotosidan.se om du vill lära dig mer, där finns massor med både proffs och nybörjare, forum, fotoskola och allt möjligt när det gäller foto.
så undrar du något är det bara att fråga där....

UC skulle jag dock gissa mig till att det betyder att objektivet stödjer autofocus och är namnet på "motorn", inget du behöver lägga vikt på heller

annars tycker jag nog det duger utmärkt att lära sig med

sedan kan jag tipsa om www.fotosidan.se om du vill lära dig mer, där finns massor med både proffs och nybörjare, forum, fotoskola och allt möjligt när det gäller foto.
så undrar du något är det bara att fråga där....
- Kim Gustafsson
- Posts: 557
- Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm
- Kim Gustafsson
- Posts: 557
- Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm
hej igen, jag har en liten undran, jag har märkt att jag itne är så stadig på handen, så minst 50% av bilderna blir suddiga
, vad är bäst, köpa ett stativ? eller spara och köpa ett objektiv med bildstabilisator? typ
Canon
EF-S 55-250/4,0-5,6 IS 2 595:-
eller
Sigma
AF 18-200/3,5-6,3 DC OS for Canon 3 745:- ?
en till fråga sen, stativ, står det vilka dom passa till, eller är det samma skruvfattning på alla kameror?

Canon
EF-S 55-250/4,0-5,6 IS 2 595:-
eller
Sigma
AF 18-200/3,5-6,3 DC OS for Canon 3 745:- ?
en till fråga sen, stativ, står det vilka dom passa till, eller är det samma skruvfattning på alla kameror?
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
ang stativen så är det samma skruvfattning till alla kameror, dock så måste man till de flesta stativ köpa huvudet också (det säljs altså separat) och ang stativ kan jag bara säga SNÅLA INTE! det förlorar du bara på i längden när grejjerna går sönder!
fråga i butiken om sånt och gå till en riktig fotobutik!
och vad gäller objektiven du nämnde så kör på Sigman då den är mer ljuskänslig (= du kan använda kortare slutartid = mindre skakoskärpa)
och när du fotar, blir bilderna suddiga så skruva upp ISO värdet (högre blir grynigare men hellre grynigt än inte alls) och använd en slutartid som är kortare än objektivet (ex på ett 18-200 använder du kortare slutartid än 200, tex 1/250s) för att bilderna skall bli skarpa.
så för att ge ett exempel med en hyfsat mörk rallyskog.
släng upp ISO på 800 (det är ungefär där det börjar bli "för" brusigt) sätt slutartiden till 1/250s (om du använder ett objektiv på upp till 250mm) och fota på
då bör bilderna bli skarpa (inget skak) och inte FÖR gryniga.
blir bilderna ändå för mörka så skruva upp ISO 1 steg (till 1600), då blir dock bilderna dubbelt så gryniga, men hellre grynigt än oskarpt.
grynigheten går till viss del att ta bort med ett fotoprogram, tex Noise Ninja (inte testat själv men det är många som sagt att det är bra)
observera att grynigheten kan skilja våldsamt från en kamera till en annan, men nya kameror är generellt bättre (dvs mindre brusiga vid höga ISO)
notera också att grynigheten är tydligast i mörka delar av bilden.
egen erfarenhet säger att stativ är mest ivägen vid rally foto.
och slutligen, placera er där det finns gott om ljus. (mer ljus = ni kan gå ner i ISO)
och är ni osäkra så ställ in kameran att sköta ISO automatiskt och använd fast slutartid (läge S på Nikon kameror, vad det står på andra märken vet jag inte riktigt, men nåt liknande)
1/250 eller 1/300 är ganska lagom till de flesta objektiv...
ett annat trick är att ställa slutartiden lägre, tex 1/90 och panorera med bilden, dvs följa bilen en liten bit med kameran, ta kortet och FORTSÄTT följa bilen
då blir bakgrunden härligt suddig, bilen skarp och hjulen snurrar (suddiga fälgar)..
i övrigt kan jag bara säga, testa, testa testa och testa
fråga i butiken om sånt och gå till en riktig fotobutik!
och vad gäller objektiven du nämnde så kör på Sigman då den är mer ljuskänslig (= du kan använda kortare slutartid = mindre skakoskärpa)
och när du fotar, blir bilderna suddiga så skruva upp ISO värdet (högre blir grynigare men hellre grynigt än inte alls) och använd en slutartid som är kortare än objektivet (ex på ett 18-200 använder du kortare slutartid än 200, tex 1/250s) för att bilderna skall bli skarpa.
så för att ge ett exempel med en hyfsat mörk rallyskog.
släng upp ISO på 800 (det är ungefär där det börjar bli "för" brusigt) sätt slutartiden till 1/250s (om du använder ett objektiv på upp till 250mm) och fota på

då bör bilderna bli skarpa (inget skak) och inte FÖR gryniga.
blir bilderna ändå för mörka så skruva upp ISO 1 steg (till 1600), då blir dock bilderna dubbelt så gryniga, men hellre grynigt än oskarpt.
grynigheten går till viss del att ta bort med ett fotoprogram, tex Noise Ninja (inte testat själv men det är många som sagt att det är bra)
observera att grynigheten kan skilja våldsamt från en kamera till en annan, men nya kameror är generellt bättre (dvs mindre brusiga vid höga ISO)
notera också att grynigheten är tydligast i mörka delar av bilden.
egen erfarenhet säger att stativ är mest ivägen vid rally foto.
och slutligen, placera er där det finns gott om ljus. (mer ljus = ni kan gå ner i ISO)
och är ni osäkra så ställ in kameran att sköta ISO automatiskt och använd fast slutartid (läge S på Nikon kameror, vad det står på andra märken vet jag inte riktigt, men nåt liknande)
1/250 eller 1/300 är ganska lagom till de flesta objektiv...
ett annat trick är att ställa slutartiden lägre, tex 1/90 och panorera med bilden, dvs följa bilen en liten bit med kameran, ta kortet och FORTSÄTT följa bilen
då blir bakgrunden härligt suddig, bilen skarp och hjulen snurrar (suddiga fälgar)..
i övrigt kan jag bara säga, testa, testa testa och testa

- Kim Gustafsson
- Posts: 557
- Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm
man tackar man tackar!!!
ska läsa igen om allt några gånger så han som hackar in det där uppe hänger med
mehn, hmm, hittar inte hur jag ställer om slutarhastigheten, är det dom olika lägerna? (p,tv,av,m,a-dep) sen finns ju (fulla auto) samt (porträtt, landskap, närbild,sport, och 2 till som jag itne vet vad dom gör) kameran jag har är som sagt canon eos 400d. får läsa instruktisionsboken mer kanske
ska läsa igen om allt några gånger så han som hackar in det där uppe hänger med

mehn, hmm, hittar inte hur jag ställer om slutarhastigheten, är det dom olika lägerna? (p,tv,av,m,a-dep) sen finns ju (fulla auto) samt (porträtt, landskap, närbild,sport, och 2 till som jag itne vet vad dom gör) kameran jag har är som sagt canon eos 400d. får läsa instruktisionsboken mer kanske

-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
Tv är läget för slutarprioritet.
sedan är det bara vrida på den andra ratten (bör sitta på högra sidan av kameran nånstans) och vrida den tills det står antingen 250 eller 1/250 i fönstret (ser ut som du använder en canon så kan inte exakt hur det ser ut där)
då har du ställt in 1/250s slutartid.
sedan är det som sagt bara att prova sig fram
Av är läget för bländarprioritet, men det behöver du inte bry dig sååå mycket om jusst nu.
M är manuellt, då kan du ställa in både slutartid och bländare, men det är överkurs.
A-dep har jag ingen aning om vad det kan vara, det finns inget motsvarande på min kamera.
och P är programautomatik (nästan samma som auto)
de olika lägena.. ja, tex Sport läget prioriterar hög slutarhastighet, men de programmen använder man aldrig om man lärt sig fota "på riktigt"
(dvs använda slutare och bländare)
och ja, instuktionsboken är bra att läsa om man aldrig haft systemkamera tidigare
sedan är det bara vrida på den andra ratten (bör sitta på högra sidan av kameran nånstans) och vrida den tills det står antingen 250 eller 1/250 i fönstret (ser ut som du använder en canon så kan inte exakt hur det ser ut där)
då har du ställt in 1/250s slutartid.
sedan är det som sagt bara att prova sig fram

Av är läget för bländarprioritet, men det behöver du inte bry dig sååå mycket om jusst nu.
M är manuellt, då kan du ställa in både slutartid och bländare, men det är överkurs.
A-dep har jag ingen aning om vad det kan vara, det finns inget motsvarande på min kamera.
och P är programautomatik (nästan samma som auto)
de olika lägena.. ja, tex Sport läget prioriterar hög slutarhastighet, men de programmen använder man aldrig om man lärt sig fota "på riktigt"

och ja, instuktionsboken är bra att läsa om man aldrig haft systemkamera tidigare

-
- Posts: 67
- Joined: 2007 Jan 25 5:31 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
-
- Posts: 67
- Joined: 2007 Jan 25 5:31 pm
- Kim Gustafsson
- Posts: 557
- Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
- Kim Gustafsson
- Posts: 557
- Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm