RallyFoto

Allt som inte har med spelet att göra
Marcus Strand

Post by Marcus Strand »

Andreas har sagt allt.

Det bästa du kan göra är att testa, sen kommer du och märka vad du kommer att behöva.
Andreas Karlsson

Post by Andreas Karlsson »

eller så gör man som jag, köper massa skit som man inte har en aning om vad man skall ha det till och improviserar lite tills man kommer på vad man skall ha det till.... (min stackars budget mår inte bra nu) :roll: :lol:
Kim Gustafsson

Post by Kim Gustafsson »

Hehehehe :lol:
tyvärr är min budjet för tillfället 175kr :cry:
så det blir nog inget handlande imorrn 8)

men, detta objektivet är ju från morsans gammla analoga
Sigma uc zoom 70 - 210mm 1 : 4 - 5.6 multi-coated
så på min digitala motsvarar det 110-330mm?
sen, vad betyder "UC" samt "multi-coated"? :D
Andreas Karlsson

UC kan jag inte svara på men multicoated är en ytbehandling på själva linserna i objektivet.. inget som man behöver lägga någon vikt på att förstå ;)
UC skulle jag dock gissa mig till att det betyder att objektivet stödjer autofocus och är namnet på "motorn", inget du behöver lägga vikt på heller ;)

annars tycker jag nog det duger utmärkt att lära sig med :)
sedan kan jag tipsa om www.fotosidan.se om du vill lära dig mer, där finns massor med både proffs och nybörjare, forum, fotoskola och allt möjligt när det gäller foto.

så undrar du något är det bara att fråga där....
Kim Gustafsson

Post by Kim Gustafsson »

Andreas Karlsson wrote:
så undrar du något är det bara att fråga där....
var det inte du som sa nyss att om jag undrade något kunde jag fråga här? :roll:

hehe, skämt åsido :D
tackar =), har varit inne på den sidan innan, men det lär väll bli mer :)
Kim Gustafsson

Post by Kim Gustafsson »

hej igen, jag har en liten undran, jag har märkt att jag itne är så stadig på handen, så minst 50% av bilderna blir suddiga :x , vad är bäst, köpa ett stativ? eller spara och köpa ett objektiv med bildstabilisator? typ

Canon
EF-S 55-250/4,0-5,6 IS 2 595:-
eller
Sigma
AF 18-200/3,5-6,3 DC OS for Canon 3 745:- ?

en till fråga sen, stativ, står det vilka dom passa till, eller är det samma skruvfattning på alla kameror?
Andreas Karlsson

ang stativen så är det samma skruvfattning till alla kameror, dock så måste man till de flesta stativ köpa huvudet också (det säljs altså separat) och ang stativ kan jag bara säga SNÅLA INTE! det förlorar du bara på i längden när grejjerna går sönder!
fråga i butiken om sånt och gå till en riktig fotobutik!

och vad gäller objektiven du nämnde så kör på Sigman då den är mer ljuskänslig (= du kan använda kortare slutartid = mindre skakoskärpa)
och när du fotar, blir bilderna suddiga så skruva upp ISO värdet (högre blir grynigare men hellre grynigt än inte alls) och använd en slutartid som är kortare än objektivet (ex på ett 18-200 använder du kortare slutartid än 200, tex 1/250s) för att bilderna skall bli skarpa.

så för att ge ett exempel med en hyfsat mörk rallyskog.
släng upp ISO på 800 (det är ungefär där det börjar bli "för" brusigt) sätt slutartiden till 1/250s (om du använder ett objektiv på upp till 250mm) och fota på :)
då bör bilderna bli skarpa (inget skak) och inte FÖR gryniga.
blir bilderna ändå för mörka så skruva upp ISO 1 steg (till 1600), då blir dock bilderna dubbelt så gryniga, men hellre grynigt än oskarpt.
grynigheten går till viss del att ta bort med ett fotoprogram, tex Noise Ninja (inte testat själv men det är många som sagt att det är bra)

observera att grynigheten kan skilja våldsamt från en kamera till en annan, men nya kameror är generellt bättre (dvs mindre brusiga vid höga ISO)
notera också att grynigheten är tydligast i mörka delar av bilden.

egen erfarenhet säger att stativ är mest ivägen vid rally foto.

och slutligen, placera er där det finns gott om ljus. (mer ljus = ni kan gå ner i ISO)

och är ni osäkra så ställ in kameran att sköta ISO automatiskt och använd fast slutartid (läge S på Nikon kameror, vad det står på andra märken vet jag inte riktigt, men nåt liknande)
1/250 eller 1/300 är ganska lagom till de flesta objektiv...

ett annat trick är att ställa slutartiden lägre, tex 1/90 och panorera med bilden, dvs följa bilen en liten bit med kameran, ta kortet och FORTSÄTT följa bilen

då blir bakgrunden härligt suddig, bilen skarp och hjulen snurrar (suddiga fälgar)..
i övrigt kan jag bara säga, testa, testa testa och testa :)
Kim Gustafsson

Post by Kim Gustafsson »

man tackar man tackar!!!
ska läsa igen om allt några gånger så han som hackar in det där uppe hänger med :lol:
mehn, hmm, hittar inte hur jag ställer om slutarhastigheten, är det dom olika lägerna? (p,tv,av,m,a-dep) sen finns ju (fulla auto) samt (porträtt, landskap, närbild,sport, och 2 till som jag itne vet vad dom gör) kameran jag har är som sagt canon eos 400d. får läsa instruktisionsboken mer kanske 8)
Andreas Karlsson

Tv är läget för slutarprioritet.
sedan är det bara vrida på den andra ratten (bör sitta på högra sidan av kameran nånstans) och vrida den tills det står antingen 250 eller 1/250 i fönstret (ser ut som du använder en canon så kan inte exakt hur det ser ut där)
då har du ställt in 1/250s slutartid.
sedan är det som sagt bara att prova sig fram :)

Av är läget för bländarprioritet, men det behöver du inte bry dig sååå mycket om jusst nu.
M är manuellt, då kan du ställa in både slutartid och bländare, men det är överkurs.
A-dep har jag ingen aning om vad det kan vara, det finns inget motsvarande på min kamera.
och P är programautomatik (nästan samma som auto)

de olika lägena.. ja, tex Sport läget prioriterar hög slutarhastighet, men de programmen använder man aldrig om man lärt sig fota "på riktigt" ;) (dvs använda slutare och bländare)

och ja, instuktionsboken är bra att läsa om man aldrig haft systemkamera tidigare :D
Bengt Andersson

Post by Bengt Andersson »

Mvh Bengan
Last edited by Bengt Andersson on 2008 Feb 05 2:18 pm, edited 1 time in total.
Andreas Karlsson

ja, ett enbens stativ står på min lista också..
fast det kommer efter blixt och nytt objektiv

och jag kör också med en D50 btw ;)
Bengt Andersson

Post by Bengt Andersson »

Jo Nikon D50 är en bra kamera. Jag fotar alltid manuellt och då gäller det att se till att man har rätt Autofokus inställning i kameran, så man får skärpan där man vill ha den.

Mvh Bengan
Kim Gustafsson

Post by Kim Gustafsson »

Tjoho!, nu äre inköpstillfälle igen då sesongen snart är igång! :D
Uv-filter och motsolsskydd står just nu överst på listan, det står säkert i instruktisionsboken vad man ska köpa, och ska läsa i den med snart :)
Det är till en canon eos 400d :)

men ni kanske vet något billigt inköpsställe? :D
Andreas Karlsson

Uv filter gör inte sååå mycket nytta egentligen, mer än som "repskydd" för linsen (får ju ett extra glas framför)
Kim Gustafsson

Post by Kim Gustafsson »

jo, jag vet =), men det kan ju va bra på en rallytävling, då jag hellre förstör ett uv-filter än objektivet 8)
Post Reply