Page 1 of 1
Setup-tips
Posted: 2007 Jun 11 6:22 pm
by Erik Persson
Jag får ofta frågor på hur jag ställer in bilarna och på
grus brukar det se ut så här på i princip alla bilar:
- Lutar in alla hjul ca2 grader, fram och bak
- Lite mjukare fjädrar än orginal
- Lite mjukare krängare, typ 15 fram och bak (Varieras lite med balansen för olika bilar)
- Fixa med bromsbalansen så det bromsar lite jämnare (S1600 bromsar för mycket bak i förhållande till fram om man inte ändrar)
- Diffarnas torque maxas i WRC (Front, Center & Back) Detta är grunden men ibland får man känna sig för.
- Framdiffen på 400 på S1600
- 792 grader styrning (Högst personligt)
Kom ihåg att smaken är som baken...
Andra får gärna komma med sina generella tips i denna tråd!
Re: Setup-tips
Posted: 2007 Jun 11 7:15 pm
by Anders Alm
Erik Persson wrote:Jag får ofta frågor på hur jag ställer in bilarna och på
grus brukar det se ut så här på i princip alla bilar:
- Lutar in alla hjul ca2 grader, fram och bak
- Lite mjukare fjädrar än orginal
- Lite mjukare krängare, typ 15 fram och bak (Varieras lite med balansen för olika bilar)
- Fixa med bromsbalansen så det bromsar lite jämnare (S1600 bromsar för mycket bak i förhållande till fram om man inte ändrar)
- Diffarnas torque maxas i WRC (Front, Center & Back) Detta är grunden men ibland får man känna sig för.
- Framdiffen på 400 på S1600
- 792 grader styrning (Högst personligt)
Kom ihåg att smaken är som baken...
Andra får gärna komma med sina generella tips i denna tråd!
'
Erik detta är skit bra att du hjälper oss andra som inte är så bra Fast vi försöker lära oss (i alla fall jag

)
Men jag tror att hjälpen hade varit ännu bättre om man hade förklarat med kanske bilder. Vad jag menar är = Luta in hjulen 2 grader Är det camber eller är det caster eller

Var ändrar man
Mjukare fjädring

Var ändrar man
Framdiff till 400 är det samma som torque
Detta är INTE menat som kritik utan bara lite funderingar jag fick upp

Re: Setup-tips
Posted: 2007 Jun 11 7:26 pm
by Anders Alm
Anders Alm wrote:Erik Persson wrote:Jag får ofta frågor på hur jag ställer in bilarna och på
grus brukar det se ut så här på i princip alla bilar:
- Lutar in alla hjul ca2 grader, fram och bak
- Lite mjukare fjädrar än orginal
- Lite mjukare krängare, typ 15 fram och bak (Varieras lite med balansen för olika bilar)
- Fixa med bromsbalansen så det bromsar lite jämnare (S1600 bromsar för mycket bak i förhållande till fram om man inte ändrar)
- Diffarnas torque maxas i WRC (Front, Center & Back) Detta är grunden men ibland får man känna sig för.
- Framdiffen på 400 på S1600
- 792 grader styrning (Högst personligt)
Kom ihåg att smaken är som baken...
Andra får gärna komma med sina generella tips i denna tråd!
'
Erik detta är skit bra att du hjälper oss andra som inte är så bra Fast vi försöker lära oss (i alla fall jag

)
Är det svårt att visa med tex bilder var du är någonstans o ändrar i spelet.
Tycker själv att det är svårt att hitta rätt med alla inställningar man kan göra o det finns säkert dom som är ännu sämre än jag

Ta det inte som kritik för vi är alla glada över hjälpen vi brukar få här på RBR

Re: Setup-tips
Posted: 2007 Jun 11 7:34 pm
by Erik Persson
Anders Alm wrote:
Erik detta är skit bra att du hjälper oss andra som inte är så bra Fast vi försöker lära oss (i alla fall jag

)
Men jag tror att hjälpen hade varit ännu bättre om man hade förklarat med kanske bilder. Vad jag menar är = Luta in hjulen 2 grader Är det camber eller är det caster eller

Var ändrar man
Mjukare fjädring

Var ändrar man
Framdiff till 400 är det samma som torque
Detta är INTE menat som kritik utan bara lite funderingar jag fick upp

Luta in hjulen är Camber som då ska ha negativt värde. Alltså -2.
Mjukare fjädring är springs och spring stiffness.
Framdiff 400 är torque.