ang stativen så är det samma skruvfattning till alla kameror, dock så måste man till de flesta stativ köpa huvudet också (det säljs altså separat) och ang stativ kan jag bara säga SNÅLA INTE! det förlorar du bara på i längden när grejjerna går sönder!
fråga i butiken om sånt och gå till en riktig fotobutik!
och vad gäller objektiven du nämnde så kör på Sigman då den är mer ljuskänslig (= du kan använda kortare slutartid = mindre skakoskärpa)
och när du fotar, blir bilderna suddiga så skruva upp ISO värdet (högre blir grynigare men hellre grynigt än inte alls) och använd en slutartid som är kortare än objektivet (ex på ett 18-200 använder du kortare slutartid än 200, tex 1/250s) för att bilderna skall bli skarpa.
så för att ge ett exempel med en hyfsat mörk rallyskog.
släng upp ISO på 800 (det är ungefär där det börjar bli "för" brusigt) sätt slutartiden till 1/250s (om du använder ett objektiv på upp till 250mm) och fota på

då bör bilderna bli skarpa (inget skak) och inte FÖR gryniga.
blir bilderna ändå för mörka så skruva upp ISO 1 steg (till 1600), då blir dock bilderna dubbelt så gryniga, men hellre grynigt än oskarpt.
grynigheten går till viss del att ta bort med ett fotoprogram, tex Noise Ninja (inte testat själv men det är många som sagt att det är bra)
observera att grynigheten kan skilja våldsamt från en kamera till en annan, men nya kameror är generellt bättre (dvs mindre brusiga vid höga ISO)
notera också att grynigheten är tydligast i mörka delar av bilden.
egen erfarenhet säger att stativ är mest ivägen vid rally foto.
och slutligen, placera er där det finns gott om ljus. (mer ljus = ni kan gå ner i ISO)
och är ni osäkra så ställ in kameran att sköta ISO automatiskt och använd fast slutartid (läge S på Nikon kameror, vad det står på andra märken vet jag inte riktigt, men nåt liknande)
1/250 eller 1/300 är ganska lagom till de flesta objektiv...
ett annat trick är att ställa slutartiden lägre, tex 1/90 och panorera med bilden, dvs följa bilen en liten bit med kameran, ta kortet och FORTSÄTT följa bilen
då blir bakgrunden härligt suddig, bilen skarp och hjulen snurrar (suddiga fälgar)..
i övrigt kan jag bara säga, testa, testa testa och testa
