RBR "fryser"...
- Erik Persson
- Anders Alm

Om jag ska ha ett nytt som inte har med moderkortet att göra ska jag då köpa ett ljudkort till pci-e eller bara pci

Idag har mitt grafik o ljudkort samma irq16 hur delar man på dessa enklast

Är sugen på det ljudkort som Andreas har. 599 på komplett.se
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
Anders Alm wrote:Är ju lite osäker på detta
Till mitt ljudkort står det Pci-Express men det sitter ju på moderkortet.
Om jag ska ha ett nytt som inte har med moderkortet att göra ska jag då köpa ett ljudkort till pci-e eller bara pci![]()
Idag har mitt grafik o ljudkort samma irq16 hur delar man på dessa enklast![]()
där kan du ha din konflikt anders =) jag hade bekymmer för några år sen med nått spel som krånglade...efter jag sett till så grafikkortet fick en egen irq adress så funkade det kanon...inte säker på att det löser ditt men för mig funkade det kanon efter!
enklast att fixa det i biosen
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
- Anders Alm
Var precis i biosen o kollade lite. Men hur gör manKenneth Nyström wrote:Anders Alm wrote:Är ju lite osäker på detta
Till mitt ljudkort står det Pci-Express men det sitter ju på moderkortet.
Om jag ska ha ett nytt som inte har med moderkortet att göra ska jag då köpa ett ljudkort till pci-e eller bara pci![]()
Idag har mitt grafik o ljudkort samma irq16 hur delar man på dessa enklast![]()
där kan du ha din konflikt anders =) jag hade bekymmer för några år sen med nått spel som krånglade...efter jag sett till så grafikkortet fick en egen irq adress så funkade det kanon...inte säker på att det löser ditt men för mig funkade det kanon efter!
enklast att fixa det i biosen

Där fanns en sida med olika irq men ingen irq16.
Kan du göra en enkel guide till mig

Hittade ett papper jag printat ut för ett tag sen (en systeminformationsrapport)
irq16 Intel 925X7XE PCI Express Root Port-2585 OK
irq16 RADEON X850 XT OK
irq16 Microsoft UAA-bussdrivrutin för high definition Audio OK
irq16 Intel 82801FB/FBM PCI Express Root Port-2660 OK
irq16 Intel 82801FB/FBM USB Universal Host Controller-265B OK
Det finns alltså 5 som finns i irq16

#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
- Anders Alm
-
ja men det var ett vanligt problem för några år sen när xp kom ut! att just grafikkort och andra saker som tex ljudkort delade irq och det blev en del "krockar"!Anders Alm wrote:Läste på nätet att det är helt normalt i XP att dom delar på samma irq
Det är visst datorn som bestämmer hur det ska va.
Så det gör ingen nytta att ändra där.
jag fick det tipset då jag hade just detta problem i nått spel....bytte irq och sen hade jag inga bekymmer mer!
moderkortets bios styr vilken irq som varje kortplats och grej ska ha! men med fabriksinställningarna så låter biosen operativsystemet bestämma...
du ser ju själv hur mycket du har på samma irq! men inte säkert detta är ditt beymmer
- Anders Alm
Man måste ändra något annat då också kenneth. För ändrar du irq så kommer XP att kanske ändra det tillbaka. Jag hittade dettaKenneth Nyström wrote:ja men det var ett vanligt problem för några år sen när xp kom ut! att just grafikkort och andra saker som tex ljudkort delade irq och det blev en del "krockar"!Anders Alm wrote:Läste på nätet att det är helt normalt i XP att dom delar på samma irq
Det är visst datorn som bestämmer hur det ska va.
Så det gör ingen nytta att ändra där.
jag fick det tipset då jag hade just detta problem i nått spel....bytte irw och sen hade jag inga bekymmer mer!
win 9x/me kunde du ställa in irq manuellt.
iom win2000 så införde MS efterfäljaren till APM, nämligen ACPI.
oika moderkortstillverkare har lite olika benämningar, men de vanligaste är Advanced Computer Power Interface.
i korta drag så kan man säga att ACPI tar över allt vad irq heter mm.
det i sig innebär att det är windows (2000/xp) som bestämmer vilken hårdvara som skall ha vilken irq mm.
så det spelar liksom ingen roll vad du ställer in för irq i bios, för windows bootar så tar den hand om allt ändå. -kan tycka vara idiotiskt, -speciellt om man har problem. men har man inte problem så är det guld.
angående flera kort mm på samma irq skall du inte bry dig om (antar att du syftar på irq 9 eller 11). -för i 2000/xp så finns det nåt som heter dynamiska irqér. -det är där ACPI oxå kommer in i bilden. (det kan alltså vara 255 irq i samma dynamiska irq. tex irq 9 eller 11.
om du har ett äldre kort i burken (som inte låter sig styras till 100% av mjukvara) så kan problem uppstå.
så vad göra???
enkelt..det finns två enkla lösningar (iaf vad jag vet) och båda går ut på samma sak.
-stäng av ACPI.
NR1. nästa gång du skall installera om xp så installera som standard-pc istället. -det gör du genom att trycka på F5 (när det står i början av installationen :tryck F6 vid scsi eller raid-drivrutin).
(du kan även trycka på F7, men då har du inte de olika alternativen).
när du tryckt in F5 så kommer du se en väldans massa olika alternativ..
men som sagt.. välj STANDARD PC. -för er som har compaq, så gör likadant, men välj compaq-installation istället... -ett litet tips bara för er med compaq.
(compaq är lite speciella då de behöver en helt "egen" installation".
NR2 är att du går in i enhetshanteraren och byter drivrutin för ACPI till standard-pc, men om du väljer sista alternativet så skall du veta att det inte finns nån garanti på att burken bootar eftersom det har med hårdvaran att göra. -så för säkerhetsskull så tar du backup på allt viktigt i C: (antar att du har XP på
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
........
ibörjan när xp kom ut så var inte moderkorten riktigt byggd för acpi och då kunde man enkelt byta irq....
men fortfarande återstår problemet att delad irq ger problem! speciellt med många grejer på samma irq!
uppsnappat från ett bra forum:
För att få en bra spridning av irq-tilldelningen är man ofta tvungen att installera operativsystemet (XP) med alla kort urplockade utom grafikkortet. Sedan sätter man i ett kort åt gången, låter operativet upptäcka kortet, installerar de drivrutiner som behövs, fortsätter på samma sätt med nästa osv tills alla kort är installerade och upptäckta och dess drivrutiner är installerade. Detta beror på att XP med ACPI är konstruerat för att man ska kunna köra nästan hur många prylar som helst på samma irq, vilket funkar bra för en normal dator men inte lika bra för en musikdator eller speldator, där minsta avbrott pga samtidiga anrop av samma irq från flera prylar kan medföra avbrott i bla ljudströmmen. Risken om man installerar XP med alla kort i burken från början är att alla eller i varje fall flera kort hamnar på samma irq och att det kanske inte går att ändra manuellt.
Krångligt men nödvändigt om man vill vara säker på att musikdatorn/speldatorn ska fungera felfritt. Nu tror jag inte det är de problemen du har som visar sig i att Performance-mätaren går upp men andra störningar i ljudet kan ofta bero på irq-delning, i synnerhet om ljudkortet delar irq med grafikkort eller nätverkskort
men fortfarande återstår problemet att delad irq ger problem! speciellt med många grejer på samma irq!
För att få en bra spridning av irq-tilldelningen är man ofta tvungen att installera operativsystemet (XP) med alla kort urplockade utom grafikkortet. Sedan sätter man i ett kort åt gången, låter operativet upptäcka kortet, installerar de drivrutiner som behövs, fortsätter på samma sätt med nästa osv tills alla kort är installerade och upptäckta och dess drivrutiner är installerade. Detta beror på att XP med ACPI är konstruerat för att man ska kunna köra nästan hur många prylar som helst på samma irq, vilket funkar bra för en normal dator men inte lika bra för en musikdator eller speldator, där minsta avbrott pga samtidiga anrop av samma irq från flera prylar kan medföra avbrott i bla ljudströmmen. Risken om man installerar XP med alla kort i burken från början är att alla eller i varje fall flera kort hamnar på samma irq och att det kanske inte går att ändra manuellt.
Krångligt men nödvändigt om man vill vara säker på att musikdatorn/speldatorn ska fungera felfritt. Nu tror jag inte det är de problemen du har som visar sig i att Performance-mätaren går upp men andra störningar i ljudet kan ofta bero på irq-delning, i synnerhet om ljudkortet delar irq med grafikkort eller nätverkskort
- Anders Alm
Re: ........
Kenneth Nyström wrote:ibörjan när xp kom ut så var inte moderkorten riktigt byggd för acpi och då kunde man enkelt byta irq....

Men då kanske detta med irq strular iaf

Frågan är bara hur fixar jag detta enkelt nu

#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
.....
vann jag? =)
vi får brottas lite i snön istället....
funkar det för dig forfarande sen du bockade ur i programmet?
- Anders Alm
Re: .....
Vilken snöKenneth Nyström wrote:vann jag? =)

Jag har ju bara kört 2 rally (teststräcka 2 o 3) o än så länge funkar det.
Men detta strul med rbr har jag haft från o till sen jag började köra 2006
Är lite osäker på om det har varit denna dator hela tiden (denna köpte vi 2006 så lite osäker)
Ibland har jag kört en bra tid utan strul o ibland har det varit extremt mycket strul (som nu) men varför vet jag ej

#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
Re: .....
va har ni ingen snö?Anders Alm wrote:Vilken snöKenneth Nyström wrote:vann jag? =)
funkar det för dig forfarande sen du bockade ur i programmet?![]()
Jag har ju bara kört 2 rally (teststräcka 2 o 3) o än så länge funkar det.
Men detta strul med rbr har jag haft från o till sen jag började köra 2006
Är lite osäker på om det har varit denna dator hela tiden (denna köpte vi 2006 så lite osäker)
Ibland har jag kört en bra tid utan strul o ibland har det varit extremt mycket strul (som nu) men varför vet jag ej

- Anders Alm
Nope ingen snö här inte
Men Tyvärr så höll det bara till nu. Skulle köra 4e sträckan East West2
men precis innan start hamnar jag på skrivbordet.
O ingen dmp fil bildades.
Vet ej om det har någon betydelse men det fanns ett annat spel i dvd spelaren. Hann faktiskt bli rätt så glad men det varade ju inte så länge

Vet ej om det har någon betydelse men det fanns ett annat spel i dvd spelaren. Hann faktiskt bli rätt så glad men det varade ju inte så länge

#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
Anders Alm wrote:Nope ingen snö här inte![]()
köp ny dator

- Anders Alm
Ja det har jag tänkt på många gångerKenneth Nyström wrote:Anders Alm wrote:Nope ingen snö här inte![]()
köp ny dator

En fråga Min P4 3.06GHz (2CPUs) vad motsvarar det i AMD

Tänkte kanske hitta en bra beg. dator o ta lite godis från bägge o fixa fram en monster data av det hela

Är det bättre med "2 kärnor" som tex AMD 64 X2

#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9