Robert Sahlstedt wrote:Jag funderade på samma sak i tidigt skede med fysiken. Problemet med att sätta handbromsen som analog fotbroms blir ju att den ENDAST kommer ta på framhjulen, och åka utan bakbromsar är inget kul alls i en RWD som man gärna vill bromsa upp på ställ innan kurvorna. Då tyckte jag det var bättre att behålla vanlig fotbroms på alla 4 hjulen och helt enkelt koppla ur handbromsen helt och hållet. Jag menar, hur ofta använder man fotbromsen jämfört med handbromsen? 500 mot 1?
takk, det var det jeg funderte på
litt synd at spillet er lagt opp på denne måten, men med mindre det skjer en revolusjon på physics-siden må man bare bruke det man har
takk for svar, Robert
Posted: 2008 Feb 02 11:32 pm
by Andreas Karlsson
ang bromsarna så har jag lite problem med att jag ofta låser upp framhjulen med resultatet att bilen går rakt fram.. kan jag lösa det genom att minska på bromsverkan i fram?
misstänker att en sådan förändring kan göra bakändan lite orolig vid inbromsningarna dock..
förslag?
Posted: 2008 Feb 02 11:44 pm
by Roy Magnes
Andreas Karlsson wrote:ang bromsarna så har jag lite problem med att jag ofta låser upp framhjulen med resultatet att bilen går rakt fram.. kan jag lösa det genom att minska på bromsverkan i fram?
misstänker att en sådan förändring kan göra bakändan lite orolig vid inbromsningarna dock..
förslag?
jeg tester litt med mindre broms fram og mere bak. jeg sliter med understyrning inn i svingene, så dette gjør at baken på bilen glir lettere ut når jeg bremser inn... så lenge man er klar over at sladden kommer når man bromsar, skulle det vel enda gå?
Posted: 2008 Feb 03 12:23 am
by Simon Ek
Kan bara instämma med Robert.
Dessutom bör det inte gå så långsamt att man ska behöva handbroms...
Posted: 2008 Feb 03 1:20 am
by Andreas Karlsson
jag upptäckte ett mindre problem med bilen nyss när jag körde asfalt.
får man stopp i en backe (ex för att man snurrar när man kommer ur en kurva) orkar inte bilen dra igång alltid utan man får ibland kämpa sig upp för backe i ca 10-12km/h
jättetråkigt om det är en lång backe för man tappar ju massor med tid på det.
så skulle ju vara bra om det kommer en version med lite mera bottenvrid så att säga...
annars är bilen störtskön
Posted: 2008 Feb 03 1:48 am
by Erik Persson
Robert Sahlstedt wrote:Alla ni som undrar om skins och template, har ni kollat på Eriks instruktionsfilmer under Downloads? Där visar han hur man gör det mesta som ni frågar om hela tiden. Ta er tid och kolla igenom dem noga.
Jag jobbar en hel del i Photoshop och eftersom det är i princip industristandardprogrammet för bildredigering så är det ju lämpligt att templaten är i det formatet för att så många som möjligt ska kunna använda den. Men det krävs ju i alla fall att man har grundläggande kunskaper om hur man jobbar i programmet. En template är inte en magisk port till ett bra skin, men ett bra hjälpmedel som gör arbetet mycket lättare och resultatet bättre. Men kan man inte programmet så får man försök lära sig på egen hand, sök efter tutorials på google så lär det dyka upp nånting användbart, det är inte så svårt om man bara vill. Men man måste ju vara beredd på att lägga ner lite tid, ha tålamod. Photoshop är inget man lär sig på en kvart.
Jag får själv massor av frågor och jag kan naturligtvis inte sitta och hålla er alla i handen var och en, det har jag inte tid med som jag hoppas ni förstår.
Men, ett starkt tipps är att ni alltid börjar med att tända och släcka alla lager i en template, ett i taget så ni ser vad varje lager innehåller och vad det påverkar. Oftast är lagren döpta väldigt logiskt men är man ovan med programmet så tror jag man lär sig mycket genom att göra så. Kom ihåg att öppna lagerset, de lager med en mapp-symbol, de innehåller massa andra lager.
Jag har lagt in några lager med text i volvo-templaten där jag bland annat ger lite tips.
Det finns ett gratisprogram som heter GIMP som inte alls är dumt. Det har sina grunder i Linux-världen, men finns i en version för windows. Det finns stöd för dds-filer, men kan hända att man måste installera det som ett tillägg.
Hanteringen påminner om photoshop, men är av förklarliga orsaker inte helt identiskt. Ska försöka fixa en guide till det med.
Posted: 2008 Feb 03 10:51 am
by Johan Gustavsson
niklas Lundqvist jag kan göra ditt skin !
skriv om du är intresserad
Posted: 2008 Feb 03 10:58 am
by Niklas Lundkvist
Johan// Hade precis tänkt skriva till dig.. Tack men ja fick hjälp av hasse onkamo.. Tack ändå
Posted: 2008 Feb 03 12:43 pm
by Jimmy Alfredsson
Andreas Karlsson wrote:jag upptäckte ett mindre problem med bilen nyss när jag körde asfalt.
får man stopp i en backe (ex för att man snurrar när man kommer ur en kurva) orkar inte bilen dra igång alltid utan man får ibland kämpa sig upp för backe i ca 10-12km/h
Dutta till på kopplingen ett par gånger så kommer den igång.
Ang. bromsar så kör jag med max bak och 4650 fram.
Posted: 2008 Feb 03 2:43 pm
by Andreas Karlsson
mja, jag kör ju med automatisk koppling.
främst för att jag av någon anledning alltid får motorstopp i kurvorna med manuell.
men skall prova några gånger till med manuell så får vi se om jag kan få ordning på det också.
Posted: 2008 Feb 03 3:28 pm
by Simon Ek
Jag kör med H-shift med volvon, det är kalasbra, dessutom får man ju kontrollera kopplingen själv (vilket ibland kan vara bra till hands) just när det gäller segt i uppförsbacke, då jag trycker ner kopplingen lite grann.
Posted: 2008 Feb 03 3:49 pm
by Daniel Ekdahl
Johan Gustavsson wrote:niklas Lundqvist jag kan göra ditt skin !
skriv om du är intresserad
Hej johan! jag undrar om man kan ta nr lapp och ställa sig i kö för att få ett 240 skin gjort?!? hade varit schysst om du ville. MVH daniel
Posted: 2008 Feb 03 4:27 pm
by Magnus Björndal
Är det någon som vill ha skin till volvon så kan jag göra ett om ni vill.
De är bara skicka pm eller adda på msn om hur ni vill ha den som så kan jag fixa det
Posted: 2008 Feb 03 6:59 pm
by Anton Brorsson
Hur gör man så att ratten kan snurra så mycket?
Posted: 2008 Feb 03 7:33 pm
by Erik Persson
Volvon är nu tillåten på det ungerska pluginet med orginalfysiken. Läs mer under nyheter eller på vår förstasida.