Page 2 of 8

Posted: 2008 Jan 03 9:49 pm
by Erik Persson
Tommy Hamreus wrote:Jag tycker det här med kvalen är lite riskabelt, särskillt på realistic. Serien tycker jag klart ska vara på realistic men kanske inte kvalen. Vad jag tycker är att dom som kommit bra 2007 ska ha nån slags förtur. Det tog tex 1 år för mig att komma först inte ett litet kval. Det är ju bra att det är lika för alla men jag tycker en hel säsong säger mer än ett kval. Även Loeb kan göra ett misstag nångång. Det finns risk att snabba förare missar detta vilket skulle innebära att dom blir privatförare, vilket leder till att vi får massa privatförare i topp sen i serien. Och då känns inte poängen med fabriksteam riktigt rätt. Så jag tycker att säsongen man kört borde betyda mer än ett kval. Kanske tycker många jag har fel, kanske rätt? Det är iaf min åsikt.
Ärligt talat tror jag du oroar dig i onödan.

Slutresultat efter fyra sträckor i kongen
Efter fem sträckor i sydsvenska
Slutresultat efter fyra sträckor i L-E Torph
Efter fem sträckor i Rejmeknixen

Jag hade kunnat göra listan lång...

Det är bara att konstatera att det är ungefär de som var i topp i serien som syns överst i alla rallyn, eller hur? Och varför skulle de svika denna gång? Och om de gör det finns ju räddningsplankan att de får köra som privatförare. Och sån katastrof kan det väl inte vara om fabriksisarna får pisk av någon privatis, eller?

Posted: 2008 Jan 03 9:59 pm
by Tommy Hamreus
Både Kongen och sydsvenska hade jag missat top 3 ;) Det är ju alltid någon av dom snabba i top men oftast är det alltid nån som missar. Det är inte enbart för min egen skull jag tycker så utan för seriens bästa. Och att jag skulle få stryk av en privatförare har jag inget emot men skulle det hända ofta så skulle ju den personen ha haft en fabriksplats. Det är det jag menar att det ser man bättre under ett år än vid bara ett tillfälle som ska vara avgörande. Jag vill absolut inte försöka göra så jag får det bättre utan jag tänker bara på seriens bästa, men det tror jag du vet Erik ;)
Vill inte gnälla och klaga utan accepterar vad som blir. Bara mina åsikter.

Posted: 2008 Jan 03 10:06 pm
by Erik Persson
Ja, jag vet att du tänker på seriens bästa.
Men jag hävdar ändå att vi ska köra om det. För annars blir det ju fullt i några av teamen redan innan någon hunnit kvala? Å vad är det då för mening med att kvala om jag ändå kan köra samma bil som privatförare? Bara presitgen att köra fabriksteam?
Vi kanske ska ha två platser i varje team till topp 10 och kvala om den sista? Så bara två av topp 10 ska få plats i varje team? Så vi får in nån oväntad förare i varje team?

Posted: 2008 Jan 03 10:08 pm
by Andreas Karlsson
det tycker jag låter som ett mycket bättre alternativ :)

Posted: 2008 Jan 03 10:09 pm
by Matz Grahn
Erik Persson wrote:Ja, jag vet att du tänker på seriens bästa.
Men jag hävdar ändå att vi ska köra om det. För annars blir det ju fullt i några av teamen redan innan någon hunnit kvala? Å vad är det då för mening med att kvala om jag ändå kan köra samma bil som privatförare? Bara presitgen att köra fabriksteam?
Vi kanske ska ha två platser i varje team till topp 10 och kvala om den sista? Så bara två av topp 10 ska få plats i varje team? Så vi får in nån oväntad förare i varje team?
för min del låter d som en utmärkt idé

Posted: 2008 Jan 03 10:24 pm
by Per Isacsson
När bestäms det vad som gäller?

OCH har ni glömt att det har funnits en 1600 och Gr N klass......
Finns ju en del hyffsat snabba förare där med som presterat bra resultat 2007 OCH som kanske vill försöka åka WRC team 2008.

Skall då deras prestationer räknas ''mindre'' en t.ex 10 plats i WRC klassen ?

Klurigt är det att lösa detta :?

Posted: 2008 Jan 03 10:29 pm
by Tommy Hamreus
Ja att kvala är inget problem så länge alla top 10 verkligen får en fabrikssits som dom förtjänat under det gågna året. Men det enda problem jag ser med detta förlag är då att isf skulle den som kom 11 i serien ha chans på en C4 men den som kom bättre i serien, tex 10 kanske bara har skoda att välja vilket den absolut inte vill. Ser hellre 3 snabbare i C4 om dom vill det. Vad har du att säga om det? :)

Och ja Isacsson vill jag gärna se i ett av de större teamen.

Posted: 2008 Jan 03 10:32 pm
by Björn Lövdahl
Detta är inte lätt att komma fram till nåt. Det Per säger är ju en av orsakerna till detta sätt iaf för mig. Detta får vi fundera vidare på. Desto fler åsikter desto lättare att bestämma

Posted: 2008 Jan 03 10:37 pm
by Johan Lövdahl
lägg in ett par sträckor ifrån varje land så får man se vilka som har bäst medel det är väll rättvist

Posted: 2008 Jan 03 10:38 pm
by Erik Persson
Tommy Hamreus wrote:Ja att kvala är inget problem så länge alla top 10 verkligen får en fabrikssits som dom förtjänat under det gågna året. Men det enda problem jag ser med detta förlag är då att isf skulle den som kom 11 i serien ha chans på en C4 men den som kom bättre i serien, tex 10 kanske bara har skoda att välja vilket den absolut inte vill. Ser hellre 3 snabbare i C4 om dom vill det. Vad har du att säga om det? :)
Jag är egentligen inte är inne i det här för min egen del, precis som du. Men jag vill försöka skapa förutsättningar för någon eller några uppstickare. Jag tycker det är roligt när det rörs om lite i grytan ibland. För du brukar försöka jämställa det med lite verklighet där inte många har chansen att åka fabriksbil. Men det är lika svårt för teamen att hitta snabba förare. Alltså hur roligt kan det vara att starta ett nytt fabriksteam? De blir spridda då varje team inte har råd eller möjlighet till mer än en superförare, eller hur?
Och jag kör hellre Xsara 05 som privatförare och tvålar till farbiksförare än vad jag är fabriksföare i samma bil. Precis som du skriver jag vad jag tycker. Men finns det ingen annan som tycker något? Har vi skrämt bort alla?

Vi kanske ska ha 12 platser i varje team så alla topp tio i wrc och toppförarna i de andra klasserna ochså får chansen i topp-bilarna? Så vi garanterat inte missar någon snabb förare i fabriksteamen?

Posted: 2008 Jan 03 11:06 pm
by Tommy Hamreus
En liten sak är att egentligen var ju hela serien 2007 som ett stort kval inför nästa år. Och det är ju ett mer rättvisande kval än en tävling. De enda som egentligen borde kvala är ju GrN och S1600 förare som är sugna på wrc. För dom har ju inte kunnat visa upp sig i den bilarna som dom redan körande wrc åkarna.

Posted: 2008 Jan 03 11:14 pm
by Erik Persson
Det är ju så att vi tycker lite olika. Så är det. Och oavsett vilket beslut som tas så kommer vi att ha kul, det är jag övertygad om. Hela vår existens står ju inte och faller med vad som händer med vårt kval, eller vilka som kör i fabriksteamen.

Posted: 2008 Jan 03 11:21 pm
by Anders Jonsson
Jag tycker så här, top 10 från serien -07(själv blev jag 11 :( ) är direkt kvalade, där 1:an (Hamreus)väljer bil/team först, sen 2:an(Blom) osv. dock ska det lämmnas minst en plats ledig från varje team som "kvalförarna" ska köra om.

Det blir ju rätt många platser kvar till överraskningar då tycker jag.
:roll:

// Jonte

Posted: 2008 Jan 03 11:48 pm
by Tommy Hamreus
Anders Jonsson wrote:Jag tycker så här, top 10 från serien -07(själv blev jag 11 :( ) är direkt kvalade, där 1:an (Hamreus)väljer bil/team först, sen 2:an(Blom) osv. dock ska det lämmnas minst en plats ledig från varje team som "kvalförarna" ska köra om.

Det blir ju rätt många platser kvar till överraskningar då tycker jag.
:roll:

// Jonte
Det är bra idé men dock har jag en stor invändan på det :) Så vitt jag vet kommer Blom Och sandberg välja C4. Och då har vi kommit fram till 3e platsen i serien vilket gör att 4an i serien inte har nån chans överhuvudtaget att få C4. Däremot du som kom 11 har chans på C4. Inget illa emot dig ;) men du kanske förstår vad jag menar. 11an har bättre chans till det största teamet än 4an i serien. 8)
Sen som jag sa tidigare att den då som får välja sist som kom 10 mer eller mindre blir tvingad in i en bil då det inte finns många alternativ kvar.
Detta är en svår nöt att knäcka.

Posted: 2008 Jan 03 11:52 pm
by Björn Lövdahl
Ja riktigt svår.... Detta får funderas på en dag till