Robert Sahlstedt wrote:Jag funderade på samma sak i tidigt skede med fysiken. Problemet med att sätta handbromsen som analog fotbroms blir ju att den ENDAST kommer ta på framhjulen, och åka utan bakbromsar är inget kul alls i en RWD som man gärna vill bromsa upp på ställ innan kurvorna. Då tyckte jag det var bättre att behålla vanlig fotbroms på alla 4 hjulen och helt enkelt koppla ur handbromsen helt och hållet. Jag menar, hur ofta använder man fotbromsen jämfört med handbromsen? 500 mot 1?
takk, det var det jeg funderte på
litt synd at spillet er lagt opp på denne måten, men med mindre det skjer en revolusjon på physics-siden må man bare bruke det man har
ang bromsarna så har jag lite problem med att jag ofta låser upp framhjulen med resultatet att bilen går rakt fram.. kan jag lösa det genom att minska på bromsverkan i fram?
misstänker att en sådan förändring kan göra bakändan lite orolig vid inbromsningarna dock..
Andreas Karlsson wrote:ang bromsarna så har jag lite problem med att jag ofta låser upp framhjulen med resultatet att bilen går rakt fram.. kan jag lösa det genom att minska på bromsverkan i fram?
misstänker att en sådan förändring kan göra bakändan lite orolig vid inbromsningarna dock..
förslag?
jeg tester litt med mindre broms fram og mere bak. jeg sliter med understyrning inn i svingene, så dette gjør at baken på bilen glir lettere ut når jeg bremser inn... så lenge man er klar over at sladden kommer når man bromsar, skulle det vel enda gå?
jag upptäckte ett mindre problem med bilen nyss när jag körde asfalt.
får man stopp i en backe (ex för att man snurrar när man kommer ur en kurva) orkar inte bilen dra igång alltid utan man får ibland kämpa sig upp för backe i ca 10-12km/h
jättetråkigt om det är en lång backe för man tappar ju massor med tid på det.
så skulle ju vara bra om det kommer en version med lite mera bottenvrid så att säga...
Robert Sahlstedt wrote:Alla ni som undrar om skins och template, har ni kollat på Eriks instruktionsfilmer under Downloads? Där visar han hur man gör det mesta som ni frågar om hela tiden. Ta er tid och kolla igenom dem noga.
Jag jobbar en hel del i Photoshop och eftersom det är i princip industristandardprogrammet för bildredigering så är det ju lämpligt att templaten är i det formatet för att så många som möjligt ska kunna använda den. Men det krävs ju i alla fall att man har grundläggande kunskaper om hur man jobbar i programmet. En template är inte en magisk port till ett bra skin, men ett bra hjälpmedel som gör arbetet mycket lättare och resultatet bättre. Men kan man inte programmet så får man försök lära sig på egen hand, sök efter tutorials på google så lär det dyka upp nånting användbart, det är inte så svårt om man bara vill. Men man måste ju vara beredd på att lägga ner lite tid, ha tålamod. Photoshop är inget man lär sig på en kvart.
Jag får själv massor av frågor och jag kan naturligtvis inte sitta och hålla er alla i handen var och en, det har jag inte tid med som jag hoppas ni förstår.
Men, ett starkt tipps är att ni alltid börjar med att tända och släcka alla lager i en template, ett i taget så ni ser vad varje lager innehåller och vad det påverkar. Oftast är lagren döpta väldigt logiskt men är man ovan med programmet så tror jag man lär sig mycket genom att göra så. Kom ihåg att öppna lagerset, de lager med en mapp-symbol, de innehåller massa andra lager.
Jag har lagt in några lager med text i volvo-templaten där jag bland annat ger lite tips.
Det finns ett gratisprogram som heter GIMP som inte alls är dumt. Det har sina grunder i Linux-världen, men finns i en version för windows. Det finns stöd för dds-filer, men kan hända att man måste installera det som ett tillägg.
Hanteringen påminner om photoshop, men är av förklarliga orsaker inte helt identiskt. Ska försöka fixa en guide till det med.
Andreas Karlsson wrote:jag upptäckte ett mindre problem med bilen nyss när jag körde asfalt.
får man stopp i en backe (ex för att man snurrar när man kommer ur en kurva) orkar inte bilen dra igång alltid utan man får ibland kämpa sig upp för backe i ca 10-12km/h
Dutta till på kopplingen ett par gånger så kommer den igång.
Ang. bromsar så kör jag med max bak och 4650 fram.
Jag kör med H-shift med volvon, det är kalasbra, dessutom får man ju kontrollera kopplingen själv (vilket ibland kan vara bra till hands) just när det gäller segt i uppförsbacke, då jag trycker ner kopplingen lite grann.
Är det någon som vill ha skin till volvon så kan jag göra ett om ni vill.
De är bara skicka pm eller adda på msn om hur ni vill ha den som så kan jag fixa det