Geningar och geningskontroll

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Geningar och geningskontroll

Post by Erik Persson »

Jag tänkte vi skulle ta upp ämnet om geningar och geningskontroll. Det finns lika många åsikter som förare tror jag och i reglerna står endast detta för själva serien:

"En geningskontroll kommer att finnas aktiverad i pluginet, den är ganska grov, men tillåter inte stora geningar. Genar man för mycket får man tidstillägg. Detta sköts automatiskt av pluginet. Förtydligande: Geningskontrollen sköts endast av pluginet. Inga geningsstraff kommer att utdömas utöver det pluginet sköter och inga geningsstraff kommer att plockas bort. Det är lika för alla. Tävlingsledningen kan välja att plocka bort denna kontroll för vissa sträckor som har problem med denna kontroll."

Ska vi utveckla denna regel? Och vem har tid att kontrollera om vi sätter upp andra regler? Ska vi ha minst två hjul på vägen? Vilket straff ska utdömas?

Att det finns rekord på pluginsidan till exempel som är satta med en massa gening är bara att acceptera. Det är öppet för vem som helst att lära sig hur mycket man kan gena och sätta ett eget rekord. Så ser det ut och oavsett vad man tycker om geningar, så det är bara att acceptera.
Likaså är det bara att lära sig var man kan gena om man kör rallyn utan ovan nämnda geningskontroll. Så ser det ut oavsett hur verkligt eller hur mycket fusk det än är.

Och ur ren verklighetssynpunkt så skulle alla förare i WRC gena friskt om de kunde. Bara att titta på vissa asfaltstävlingar där det är öppet i innerkurvorna med grusplaner.
Men samtidigt har de inte samma möjligheter att testa var det går att gena som vad vi har när vi kör virtuellt rally. Men så är det. Det finns likheter och skillnader mellan vårt spel och verkligheten.

Vi kan diskutera här om vad vi tycker, men det är upp till tävlingsledningen att besluta hur vi gör i själva serien.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Det räcker med plugingeningskontrollen tycker jag för det känns onödigt att en ska kolla repriser och avgöra. Isf ska poäng tagare i varje tävling lägga upp repriser på alla ss och nån ska kolla alla repriser så ingen som tar poäng känar tid på någon sträcka. Då blir det jobbigt.
Sammtidigt skulle det komma 100 inlägg i forumet om varför den fick tillägg etc etc.
Men Men så tycker jag ;)
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Tycker också det räcker med geningskontrollen. Åker man med minst 2 hjul på vägen så är det inga problem, dessutom verkar det svårt att kontrollera alla repriser och risken är väl subjektiva bedömningar som kan mynna ut i oändligt långa disskusioner. Detta är inte verklighet och geningskontrollen tillåter således lika mycket/lite gening för alla!
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

hmm 2 hjul bara. Det räcker inte. Vissa genar med alla 4 hjulen. Finns film bevis.
Men det är som Erik säger. Det tar för lång tid o kolla alla replays.
- Hade dom placerat diken, stenar o träd bättre från början så hade det inte varit några problem -
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

En till sak är ju att det blir realistic då vågar inte jag gena så mkt iaf.. inget roligt att komma till nästa sträcka med hjul som pekar åt alla håll...
Tommy Andersson
Posts: 69
Joined: 2007 Jan 04 11:17 am

Post by Tommy Andersson »

Jag tycker att vi kör som förra året, Jag tror inte de förare som är med o krigar om toppen genar något de är snabba ändå. Men å andra sidan tycker jag att geningskontrollen på pluginet är lite skumt. Ibland kan man åka över hur mycket gräs som helst och ibland så får man tillägg av ett hjul i diket.

MEn som ni andra sägar ett kolla alla repriser på alla som har kört är ju ett omänskligt jobb för de stackare som åker på att göra det. Det räcker väl med att de måste kolla setuper på de bästa förarna, det är jobbigt nog.
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Visst ska man få gena MEN inte hur mycket som helst. Men här får man helt enkelt lita på varandra , det funkar ju inte o sitta o kolla igenom 70 st o sen när dom själva inte tycker att dom genar osv. Personligen tycker ja att man ska ha minst 2 hjul på vägen.. De beror ju lite på underlag också iofs.

Men kör men geningskontroll :)
Tommy Andersson
Posts: 69
Joined: 2007 Jan 04 11:17 am

Post by Tommy Andersson »

Har de föresten fixat kontrollen till reversed tracks? Ett tag fick man ju 2 minuter om man höll sig på vägen
User avatar
Baril Ignatius
Posts: 302
Joined: 2007 Jan 01 5:17 pm

Post by Baril Ignatius »

Geningskontrollen är lika för alla, vilket är mycket bra.
Dock så tycker jag att den är lite fel ibland, but that´s life.

Sedan tror jag att toppförarna genar som vi andra,
fast de vet vart man tjänar på det.
Inte sagt att man genar för mycket,
men genar i alla fall.
Att hålla sig på vägen med alla 4 hjulen,
gör ingen.
Vi försöker ju simulera verklig rally så långt det går.
Själv har jag inga problem med geningar,
eftersom jag genar som jag skulle köra på riktigt.
Inte sagt att jag skulle vara topp10 om jag genade där man kunde utan tidstillägg,
men kanske lite snabbare.

Så att ingen läser ovan med någon annan ton är den är skriven,
vill jag bara lägga till att jag litar på alla här att de inte fuskar.
Tycker vi har hög moral här,
hjälper varandra osv.
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Lycka till alla som skall kvala och ni andra som redan bestämt vad ni skall ratta nästa säsong. 8)
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

tyvärr används nästan ALDRIG geningskontrollen, och om inte ens tjeckerna kan ha ett geningskydd som jämt är på, tex vid konerna på Strockovy sträckan, så man bara kan åka förbi på full gas så är det uruselt tycker jag...Geningskontrollen sköter sitt, men den är aldrig på :/
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

det är väl upp till tävlingsledaren att bestämma om geningskontrollen skall vara på eller av?
är ganska säker på att Björn inte kommer missa den.
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

jo, men ta en titt bland tjeckerna och dessa som kör hotlapping....Vill veta hur vissa gör, för det går inte, eftersom jag provade gena allt jag kunde på strockovy i första split och hade inte ett släpp på 6:ans växel och ändå ligger efter.....
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag har sett film på det. de använder inte vägen utan genar rakt över åkrarna mellan olika delar av sträckan...
då snackar vi genvägar på kanske 1km eller mer.

finns på youtube heter nåt i stil med "how to cheat on Pribram" eller iaf liknande.
Per Isacsson
Posts: 159
Joined: 2007 Jan 02 9:01 am

Post by Per Isacsson »

Det handlar om körkänslan för min del, visst har jag åkt på nåt geningsstraff ett par ggr men då handlar det mer om att jag missat kurvan..

Vill man gena och bara sätta bra tider så går det på många SS ...men då försvinner liksom det roliga tycker jag.

Ni kan ju gå in och söka på replays på Auutovara Gr N och kolla hur man åker på dryga 3 min.....Just den SS är nog den som man kan gena mest på tillsammans med..den där skitsträckan i Eng . Som för övrigt är mkt bättre baklänges......

Ibörjan blev man förvånad när man åkte jämt med vissa och sen helt plötsligt var man 10-15 sek efter på en SS.men nu vet man varför :twisted:


Jag tycker absolut det vore befogat att kolla repriser om nån är överlägsen på en SS och ser man då att det genas överallt så SKA det straffas!
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

ja de är klart , ser man att nån vinner med en 20 sek före 2:an så kan man iaf kolla upp det ! Men här på rbr-serien verkar ju alla va seriösa så :) man vinner i längden på att inte fuska :)
Post Reply