Nya grafikkortet krånglar.

Problem eller tips om själva datorn
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Nya grafikkortet krånglar.

Post by Mattias Ahlstrom »

Eftersom mitt gamla grafikkort sa upp sig häromdagen blev jag tvungen att byta. Efter att jag installerat det och startat rbr hängde sig datorn (mitt i rallycrosscupen) :x . Jag installerade drivrutinerna som följde med på skivan. När jag gick in på Nvidias hemsida för att kolla stod det att jag hade senaste versionen av drivrutin. Kortet heter GeForce N7600GS. Problemet är att datorn låser sig några sekunder sedan kommer ljudet tillbaka men bilden är fortfarande "fast" och går inte att få bort på annat sätt än att stänga av datorn. Detta fenomen blir även när skärmsläckaren startar. Någon som har tips?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

senaste directx?
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

9.0.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

9.0c är senaste...
pröva att dra ner den och prova :)
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Förlåt, jag menar 9,0c. Har den.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Ingen som varit med om problemet tidigare. Lagom frustrerande att sätta i ett nytt grafikkort och ändå inte kunna köra.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Tror Hamréus haft något liknande. Jag ska be honom skriva några rader.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Tack. Det vore väldigt vänligt.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Först en fråga bara... Är det bara i rbr och skärmsläckaren? I andra spel fungerar det?
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Har just inte så många spel installerade men testade en demo på GTR2 en liten stund och så långt funkade det. Testade visserligen inte så länge men när jag försöker köra Rbr låser sig bilden efter max 10 sekunder.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Nu har jag kört GTR2-demon längre. Säkert 5 minuter utan problem. Har också installerat om RBR men när jag startade det och bläddrade i spelets meny låste det sig. Bilden fastnade och ljudet lät ungefär som en skiva som hakat upp sig. I detta läge brukar det inte finnas något annat att göra än att stänga av datorn men nu, efter några sekunder kom jag tillbaka till skrivbordet. När jag sedan försökte starta spelet igen kom texten: "Generic application error. Enable debug output for detailed information. Richard Burns Rally will now exit." Detta med överskriften "Richard Burns Rally - DirectX9". Hänger det ihop med mitt tidigare problem eller är det ett nytt? Visst är det härligt när man är helt nollad på datorer... :?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Prova att ladda hem directx9 och även drivisarna installera om.

Direktlänk till directx9.0c komplett

Senaste drivisarna till nvidia 7-serien
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Mattias Ahlstrom wrote:Ingen som varit med om problemet tidigare. Lagom frustrerande att sätta i ett nytt grafikkort och ändå inte kunna köra.

Jag har för mig att jag hade liknande strul ett tag .. Jag gick in i rbr settings
och ändrade ParticleQuality = medium
RenderQuality = medium Du kan ju testa Mattias om du inte radan har gjort det :D
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Nu har jag laddat hem och installerat senaste drivrutiner för nvidia, senaste derictx, installerat om spelet, ändrat i rbr-settings som Anders skrev. (Då gick det faktiskt att köra ungefär en minut, innan gick det kanske 10 sekunder. Tillfällighet kanske.)
En annan sak hände igår. Jag gjorde en bild i ett fotoprogram och när jag skulle spara den muttrade datorn om att det inte fanns tillräckligt minne så det gick inte att spara.
Det sitter 512 Mb minne i burken.
Använder datorn sig av virtuellt minne när man spelar. Har visserligen 25 Gb ledigt på hårddisken. Nu inser man hur dåligt insatt man är i datorer.....
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Jag har också ett 7600GS, överklockat som ny, har fungerat sådär...det är ju trots allt ett budgetkort :cry:
Post Reply