L-E Torph Memorial

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

bara att vira in bilen i hockeyskydd så ska d nog gå bra PDT_003

annars tror ja d står en subaru N12 här i krokarna
att man alltid har på sig skorna me stålhätta
Robin Nilsson
Posts: 210
Joined: 2007 Jul 20 10:18 pm

Post by Robin Nilsson »

Anders det är bara till att köpa min securitas subaru med securitas larm för motorhaveri :D
Robin"Speakern"Nilsson
Folkrace speaker från Östergötland.
Depåspeaker STCC 2013
Henrik Frisk
Posts: 34
Joined: 2007 Mar 20 9:22 am

Post by Henrik Frisk »

Tävlingsrapport startnr 139
ss1: Började lite trevande i dom första hårnålarna sen kom jag in i flytet, jag ända tills jag träffade ett träd som stod precis intill vägkanten och där gick vxl-lådan. Lyckades att få i 1:an och körde resten av sträckan på den växlen. Kass.

ss2. Försöka ta in tid funkar inte... Rullade efter 500 meter och det blev en helt kass sträcka.

ss3. Kris, kort och gott.

ss4. Kunde inte köra sträckan pga att bilen blev helt obrukbar på ss3.
/Mvh Henrik
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

sådär, efter några snabba telefonsamtal under morgonen har jag fått låna en ny bil av en bilhandlare, det blir en vanlig Evo6 GruppN som jag troligtvis kommer köra resten av årets säsong, sedan får vi se vad vi hittar på till nästa säsong.
den gamla bilen (Evo6TME gruppN) kommer under veckan att åka iväg till skroten och förhoppningsvis bli gem (fast det blir nog dålig kvalitet på dem gemen).. har varit ute en sväng med den lånade bilen och såhär långt känns det väl ok.. vi får se hur det går nästa deltävling, då kommer jag dock bara köra för att känna på bilen och kommer inte satsa på poäng (men vem vet hur det bli när man väl rullar iväg) ;)
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

s

Post by Niclas Jagerhult »

Grymt rally för min del. Ligger i skrivande stund på poängplats =D

Alla ss funkade utan ngt som helst problem, förutom att setupen va lite läskig, fick ligga med vänster foten på bromsen nästan hela tiden, men men.

Satans kul rally iaf!
//Jaeger
Håkan Pettersson
Posts: 28
Joined: 2007 Aug 14 10:54 am

Post by Håkan Pettersson »

Inte kompis med asfalt just nu, en drivaxel o diff pajade på första ss, plus lite annat, snurrade i nästan varje hårnål o fick en massa motorstopp när jag skulle backa o hålla på :roll: bryta på ss2, fixade bilen men fick oljepumpen sönderslagen på ss3...bara att kasta in handduken...får träna lite extra till nästa tävling bara :D
User avatar
Anders Wiberg
Posts: 45
Joined: 2007 Jan 01 5:27 pm

Post by Anders Wiberg »

Oj oj svettig som fan blev det, låg 3:a ett tag på sista ss men då vart jag så nervös så jag snurrade :P
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Roligt rally! Började hyffsat, lite småmissar men ändå bra tider på ss1-3. På ss4 blir jag lite sen i en vänster och tar ett träd. Tappar kanske 5 s. Tyvärr dör bilen 1km före mål så det blir till att rulla ner till mållinjen...tappar 1min. Men men mitt eget fel :) nu får det bli lite grusträning :D
User avatar
Tommie Lindberg
Posts: 850
Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm

Post by Tommie Lindberg »

SS1
Började bra på det krokiga partiet, va med bra till första splitten men på det mycket snabba andra partiet blev det en fullfartspiruett. Krånglade lite innan ja hittade backen, tappade ca 10-15 sek. På den lite krokigare avslutningensläppte det plötsligt i baken i en v3 å vi for ner bland träden. Som tur var vände vägen å kom tebaks precis nedanör så det var bara att åka ner, fick dock 20 sek straff för gening :(

SS2
Gick ganska bra förutom ytterligare en snurrning

SS3
En sträcka ja har fruktansvärt stor respekt för, bland de svåraste som finns. Därför tog vi de medvetet lugnt hela sträckan för att inte krascha, blev dock ett snabbt stopp mot ett träd men ja e nöjd me att gå i mål med någorlunda hel bil

SS4
En sträcka ja verkligen gillar så nu va det max attack som gällde. För första gången denna säsong tar vi oss runt en sträcka utan misstag vilket också visar sig på tiden. 9 sek efter Robert e ja mycket nöjd med

I det stora hela ett mycket roligt rally om än mycket svårt att köra asfalt med tangentbord.. måste nog skaffa en ratt snart :smt017
User avatar
Tomas Landin
Posts: 36
Joined: 2007 Feb 14 8:34 am

Post by Tomas Landin »

Jag är långt från någon asfaltsfantast, och det betyder att jag inte är någon asfaltsspecialist, så jag tackar alla mina skyddsänglar för att det var ett torrt asfaltsrally! :)

SS1
Jag är inte någon fena på hårnålar, och framförallt inte hårnålar på asfalt, så gissa vad jag tycker om denna sträckan! :)
Jag åkte lite på säkerhet i det första partiet, såg att jag låg ett par sekunder före mina konkurrenter i A8-klassen vid den första mellantiden så efter HNH< så stod jag på rätt ordentligt. Eller, så ordentligt som jag vågade på asfalt! Ökade avståndet ytterligare fram till den andra mellantiden, så jag tog det extra lugnt medan jag klättrade mig ner genom hårnålarna till målet. Kom in först i klassen, men långsammare än vad jag har åkt på sträckan under shakedown.

SS2
Kort sträcka, går inte att vinna, bara förlora. Åkte för mycket på säkerhet fram till den första mellantiden, tappade tid. Tappade ännu mer tid fram till den andra mellantiden, trots att jag åkte utan misstag. Laddade så friskt jag vågade genom slutpartiet, slutade med att min ledning på 00:04.40 hade kapats till 00:00.87. Illa!

SS3
En sträcka som jag inte har kört ens under shakedown, gick betydligt försiktigare än SS2, men jag stod på tillräckligt för att hålla mig före! Avståndet hade nu krympt till 00:00.42!

SS4
Hårnålar som sagt, åkte på så fort jag kunde, fram till den första mellantiden så gick det lugnt och säkert. Efter det for djävulen i mig, hornen växte ut och plattan åkte närmre golvet. Sista partiet med hårnålarna gick med mer tur och vilja än skicklighet, men i mål kom jag med endast några repor på vänstersidan efter ett närgånget räcke, och först i A8-klassen. 10 plats totalt än så länge, förhoppningsvis en placering som håller i sig.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Tomas Landin wrote:Jag är långt från någon asfaltsfantast, och det betyder att jag inte är någon asfaltsspecialist, så jag tackar alla mina skyddsänglar för att det var ett torrt asfaltsrally! :)

Men du som kör så mycket banracing?

:smt064
User avatar
Tomas Landin
Posts: 36
Joined: 2007 Feb 14 8:34 am

Post by Tomas Landin »

Erik Persson wrote:
Tomas Landin wrote:Jag är långt från någon asfaltsfantast, och det betyder att jag inte är någon asfaltsspecialist, så jag tackar alla mina skyddsänglar för att det var ett torrt asfaltsrally! :)

Men du som kör så mycket banracing?

:smt064
Med bakhjulsdrivna bilar som har fina Öhlinare runt om, inte med en Toya Celica fyrkrafs med McPherson-stag som dessutom har standardinställningarna kvar! :)
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Så var det då dags för asfaltsdebut med nya bilen, ett underlag som jag både älskar och hatar. Älskar för att det aldrig bjuder på oväntade överaskningar, greppet är alltid det samma och det är upp till föraren att utnytta det på bästa möjliga vis. Hatar det för att minsta lilla misstag leder raka vägen till katastrof då tempot är så enormt högt. Men överlag brukar jag komma in i körningen och trivas bättre efter lite träning, och då blir det kul i bilen, så även denna gång!

Körde några träningsdagar innan rallyt då vi gjorde lite små ändringar i setupen och provade på att köra med paddel-växling vilket definitivt kändes bättre än den ”vanliga” sekventiella lådan på snabba, krokiga vägar. Jag har kört med liknande system i andra bilar tidigare, men trotts att det var ett tag sedan så det tog inte så lång tid att komma in i. Måste dock erkänna att jag råkade rycka i handbromsen några gånger när jag egentligen ville få i nästa växel! Efter några positiva resultat så tog vi ändå beslutet att köra denna tävling med paddlarna, men det blir nog tillbaks till vanliga spaken när det blir grus igen.

SS1
Ett kort rally så jag visste att det var fullt ladd redan från första start som gällde om det skulle bli en bra placering, vilket jag hoppades på efter tredjeplatsen i klassen i premiären senast. Tur att man tränat hårnålar för det fanns gott om dem här! Satsade hårt på de långsamma partierna och höll igen rejält när det gick fort, kändes som en bra strategi för tiden blev rätt bra och det kändes som jag hade lite marginaler att ta av.

SS2
Jag tappade tempo i några kurvor och det började kännas lite nervöst på de smala vägarna. Började omedvetet tänka på allt som kunde gå fel och det blev bara värre. Men, efterssom man har en vaken och samspelt kompis i högerstolen så lyckades han få in mig i noterna igen och körningen blev säkrare.

SS3
En av de läskigaste sträckorna som finns, har aldrig vågat satsa fullt här. Smalt, krokigt, blinda krön, branta nerförsbackar och riktigt höga hastigheter kan bara leda till katastrof. Så innan start kom vi överens om att ta det lungt och säkert på de snabba och blinda partierna, även om klockan tickar på, och trycka på lite mer först när det var långsammare kurvor och bättre sikt, precis som på SS1. Resulterade i hel bil och ytterligare en sträcktid som vi var nöjda med.

SS4
Låg först i klassen nu med en marginal på omkring 15 sekunder, men med många bilar kvar i startfältet bakom var det bara att köra på! Gick lite knackigt i början, blev en del småmissar och jag kom totalt ur rytmen. Jag kände själv att det började gå lite vingligt så jag försökte sänka tempot en stund för att hitta kontrollen igen. Med mycket koncentration så blev det stabilare och jag kunde börja öka igen och väl i mål var jag, än sålänge, bara slagen av ett gäng WRC monster!

En rolig tävling som flöt på bra utan missar och avåkningar vilket var väldigt skönt. Nu ska det skruvas lite mer i garaget med Volvon, som fått lite småsaker fixade senaste dagarna, så får Swiften vila till nästa fight i skogen. Tack för denna gång!
Christian C Johansson
Posts: 10
Joined: 2007 Jan 19 2:39 pm

Post by Christian C Johansson »

Det blev väll som väntat. Slog sönder vattenpumpen på ss1 men lyckades linka mej igenom 2an också.Lyckades laga pump och kylare på servicen men sen blev det 2 st herejösses rull ine på 3an vilket gjorde att både bil och förare gav upp. Ska även till lägga att jag hade min 2åriga dotter springans runt benen, och hon tittade förvånat på pappa när jag satt där och hoppade av ilska o kasdade snusdosan i väggen. Men det är ju bara att komma igen till nästa tävling.
André Jacobsson
Posts: 24
Joined: 2007 Jan 26 11:29 am

Post by André Jacobsson »

Liten Rapport från L-A Memorial..

SS1. Tog de lungt o försökte ta mig i mål. Med ett motorstop o lite tveksamhet så är jag rätt nöjd ändå.

SS2. Riktigt nöjd med åkningen faktiskt, åkte mjukt o lungt och tog inga risker.

SS3. Gick bra i början av sträckan, men mot slutet gjorde jag en miss in i ett räcke o fick backa och tappade dyrbar tid.

SS4. Katastrof! De gick väldigt kantigt, fick inget flyt alls och det slutade med en klantig rullning ner i diket och inte en person kunde hjälpa mig att få upp den. Så jag fick bryta där, trist men så är sporten..

Annars Bra arrangerat rally! bra sträckor för att vara asfalt :D
Post Reply