Sydsvenska

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Tommy Hamreus wrote:Vilka kurvor är det som det är så på? Så länge man har 2 hjul på vägen händer väl inget?
I dom kurvorna räcker det inte med 2 hjul. Så där gäller det o hålla sig i på vägen.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Tommy Hamreus wrote:Vilka kurvor är det som det är så på? Så länge man har 2 hjul på vägen händer väl inget?
Jag har skrivit en varning för SS6 och det är befogat. Gena inte i vägbytena på denna sträcka. Exakt var gränsen går vet jag inte, men jag vet att det är vanligt med geningsbestraffningar på denna sträcka. Men jag har aldrig själv råkat ut för det just här. Men jag tror att det är extra känsligt på just denna. Minns detta från fjolåret. Samma diskusion då.
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

ja har heller aldrig råkaat ut för bestraffningar på den sträckan men ja kör ju den så sällan :D




gick inge vidare alls d här rallyt :S en tredjeplats som bäst o då har inte lla kört ännu :S men men nya ´tag nästa rally kanske min N12 står färdig för start
Anders Jonsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jan 02 9:13 pm

sydsvenska

Post by Anders Jonsson »

Fabia -06 är tveklöst den mest stryktåliga bil jag kört, frontade ett träd strax innan hoppet på ss6, men studdsade tillbaks på vägen och kunde fortsätta utan större skador. Xsaran hade knappast äns startat efter en sån smäll. kolla rpl.
www.jis.se - The Driver
User avatar
Anders Wiberg
Posts: 45
Joined: 2007 Jan 01 5:27 pm

Post by Anders Wiberg »

SS1 kaos! SS2 Skit! SS3 okej :P SS4 Bröt sen så gick allt åt skogen,, inget setämde detta rally men det är bara att ta nya tag och komma igen!
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

Anders Wiberg wrote:SS1 kaos! SS2 Skit! SS3 okej :P SS4 Bröt sen så gick allt åt skogen,, inget setämde detta rally men det är bara att ta nya tag och komma igen!
Wiberg blir det att träna "muskeln" med lite gulflagg då ? PDT_017 *ler*

För mig gick rallyt SKITBRA fram till SS6 då spelet krashar,ska starta om men 5 min tillägg pga det blir väldigt svårt att ta igen...
User avatar
Anders Wiberg
Posts: 45
Joined: 2007 Jan 01 5:27 pm

Post by Anders Wiberg »

HAHAH ja det får väll bli det då ! :smt027
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Då vart det avklarat! Min första start i RBR serien och här kommer en rapport som blev lite längre än jag egentligen tänkt mig!

SS1
Hade för avsikt att bara ta mig igenom sträckan, och hela rallyt, utan missöden för att bara känna på bilen och den allmänna stämningen. Av nån anledning kände jag mig lite nervös så här i första starten i serien, var väl rädd att jag skulle bli fullständigt ifrånåkt eller göra bort mig totalt kanske. Allt kändes bra, jag har fått hyfsad ordning på nya bilen som vi fick tag på så sent som i torsdags, så allt efterssom började jag ta i lite mer men utan att egentligen ladda något. Jag började få upp självförtroendet rejält när jag såg att trots den lugna körningen så visade mellantiderna att vi faktiskt låg rätt bra till! Men det är förstås då det händer... jag hamnar lite snett in i en långdragen vänster och för att inte krascha direkt korrigerar jag och hamnar långt ut. Jag inser vad som är på väg att hända men fortsätter hålla i och hoppas på det bästa. Men till slut går det inte längre, bakhjulen hamnar utanför och bilen dras ner för slänten och börjar rulla. Det blir nog bara ett varv, jag hade fullt upp med att gapa fula ord så jag brydde mig inte om att räkna, men det gick väldigt lugnt och fint för att vara en rullning. Det värsta skadan som blev var nog att framrutan sprack på högersidan, men efter ett snabbt försök med mycket önsketänkande att komma upp vägen var det bara att inse at vi satt totalfast. Lyckligtvis fanns lite publik i närheten som hjälpte oss upp men det kostade ju massa tid såklart. Resten av sträckan fortsatte ungefär som den börjat bortsett från att jag blev nervös så fort jag fick i 4:an och det började gå fort.

SS2
Boostad av att mellantiderna på förra sträckan som visade att det fanns fart i bilen och körningen, men samtidigt nedtryckt av det hemska minnet från rullningen, så tänkte jag återigen bara försöka ta det lugnt och bygga upp självförtroendet igen. Det gick sådär... själva körningen var det inget större fel på men jag trivdes verkligen inte i de höga farterna på denna riktigt snabba väg. Efter ett stort krön direkt följt av en svag höger blev linjen aningens sned och i landningen började bilen kasta fram och tillbaka. Minnena från rullningen gjorde sig väldigt påminda och svordomarna började hagla i bilen igen. Efter ett antal kast trodde jag att det skulle ordna upp sig men då ryckte det till igen och vi for av på vänstersidan. Lyckligtvis fanns inte så mycket att slå i men den mjuka sanden sög tag i bilen och där satt vi igen. Utan en enda åskådare i närheten såg det mörkt ut men jag tänkte att va fan det här ska gå, så jag skickade i en växel och gasade. Långsamt, långsamt började bilen röra på sig och efter vad som kändes som en evighet fick vi fäste och kom upp på vägen! Inga större skador den här gången heller men nu var självförtroendet obefintligt så jag körde på säkerhet i mål.

SS3
Under servicen snackade vi ihop oss i teamet och beslutade att nu var det säker körning som gällde. Inga onödiga risker och håll igen på gasen tills man ser att det verkligen går. Det blev inga större missar men heller ingen helt perfekt tid.

SS4
En sträcka jag verkligen gillar men det var inga onödiga risker som gällde. Tog det extra försiktigt i den snabba avslutningen där jag har dåliga minnen från tidigare skogsresor.

SS5
Samma sak här, tog det lung och byggde självförtroende. Men bara för att det började kännas bra igen så fick jag hjärtat i halsgropen när en dumt placerad funktionär närmade sig efter en snabb vänster-höger kombination. Jag har inte haft bekymmer med detta på jättelänge och hade därför inte brytt mig om att se till att de inte ska stå nån i vägen, men nu lärde jag mig en läxa. Den stackarn slog i bakskärmen men klarade sig med några elaka blåmärken. För våran del i bilen så kostade det en halvminut eller så att stanna och se efter att han klarade sig över huvud taget. Läskigt! Tänk på vart ni ställer er ni som är ute och tittar!

SS6
Inte min favoritsträcka alls så jag försökte köra med lite marginal. Hade dess utom fått höra innan start att det kunde stå kontrollanter i buskarna och ge strafftid till de som inte höll sig på vägen så det blev väldigt lugn körning i vägbytena. Gick bra bortsett från att vi var riktigt nära att antagligen få bryta för gott. Efter ett litet krön slog vi i på högern, studsade över vägen och ner mot vad som bara kan beskrivas som ett stup. Men tur i oturen så svängde det vänster så jag lyckades styra så att bilen klättrade upp på vägen igen! Tappade knappt nån tid alls men det lugnade definitivt ner körningen resten av sträckan.

SS7
Bra sträcka utan missar, men jag blev fortfarande lite nervös när det började gå fort. Tiderna såg bra ut, särskilt med tanke på att jag kände att det egentligen fanns mer att ge! Bådar gott för framtiden!

SS8
Efter lite paus vid servicen blev det åter igen fruktansvärt nervöst vid starten av sträckan, men körde ganska säkert utan större missar. Måste nog gå i terapi innan nästa rally om det ska fortsätta så här.

SS9
Försökte köra kontrollerat men studsade plötsligt till i en snabb vänster och drev ut lite för långt och slog i ett träd med vänster fram. Bilen snurrade några varv på hjulen i en faslig takt som fick oss att nästan tuppa av men när det började sakta ner kunde jag skicka i backen och göra en J-sväng och sedan bara fortsätta! Trodde motorn skulle säga upp sig direkt när vi slog i men istället blev det nånting i hjulupphägningen som vek sig. Det började dra åt vänster och det blev mycket mer torque-steer. Under inbromsningar visste man aldrig åt vilket håll det skulle sticka iväg så det fick bli stora marginaler resten av sträckan och hoppas på att det skulle hålla ihop hela vägen till mål.

SS10
Vi hann inte undersöka alls vad som var trasigt så att ens starta sträckan var en ren chansning. Men nu låg vi ganska bra till i klassen eftersom många andra också haft problem så vi ville verkligen ta oss i mål, vilket ju varit hela målsättningen från första början. Bilen var otroligt nervös så jag körde väldigt försiktigt men det hjälpte inte för plötsligt ryckte bilen ut oss utanför vägen men jag lyckades få stopp på det innan vi slog i nåt. Kunde backa loss och linka vidare och faktiskt så satt alla hjulen kvar när vi rullade i mål...

Allt som allt är jag rätt nöjd, målet med att ta sig i mål och samla erfarenhet i bilen är uppfyllt, men jag kan ändå inte sluta tänka på hur det skulle gått om det inte varit för dem dumma misstagen på första sträckorna... Det såg ut att finnas en jämn och rolig kamp med Johansson som jag ser fram emot till nästa tävling!

Nu ska det fixas mera med setup av bilen och kanske hinner jag få på några dekaler till nästa gång eller kanske rent av lacka om... vi får se. Jobbet och bygget av grupp H monstret tar tid det också! :wink:
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

kul att läsa ! :P bra detaljerat i en realistic version!
Marcus Sundh
Posts: 32
Joined: 2007 Aug 16 9:55 am

Post by Marcus Sundh »

ja det gick som det gick, haha:D , jag hade en otrolig tur kan man säga..
Fick faktiskt bryta en sträcka pga vattenpumpen gick sönder så även batteriet..
Fast jag är glad över resultatet! Ett mycket svårt rally som märktes på de flesta förarna, det kändes som att när jag crashade så var jag inte ensam om det vilket kändes bra :lol:

tack för en stor utmaning!

/Marcus
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

blir d nån film på detta rally tänkte om man skulle ladda upp nån replay på nån sträcka
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

jaha ja! då va man körd då eller kört rallyt menade jag ! de gick skapligt med tanke på att man inte kör mera än sm tävlingarna synd att man fick genings straff fast man höll ut eftersom alla sagt det är känsligt :cry: men men de är lika för alla !

P.s Kul att de funka så bra för dig Fredda Levstad du har ju haft lite oflyt ett tag men nu visa du att du kan minnsan :twisted:

Grattis alla som tog sig i mål på detta långa och roliga rally 8)
Bengt Andersson
Posts: 67
Joined: 2007 Jan 25 5:31 pm

Post by Bengt Andersson »

Ja jag kom i mål, det var väl den enda prestationen.Men jäkligt kul rally, och jag spöa ju sonen. Alltid nåt :D

Mvh Bengan
User avatar
Jimmy Alfredsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jun 28 12:38 pm

Post by Jimmy Alfredsson »

Ang. geningsstraffet på SS6 så råkade jag också ut för det. Gick ändå relativt städat.. såg iofs bara baksidan av verkställningspilen upponer :shock: tog en bra stund att hitta rätt väg sen. Kan eventuellt varit mitt fel... Halvvägs in på SS9 började kopplingen ge upp, märktes dock inte över 7000/varv :mrgreen: Sen 2.3 km kvar till målet på SS10 fick jag inte ur ettans växel men kom ändå imål efter ett par minuters varvstopp. Man kan ju inte klaga på bilen icke är stryktålig iaf :D

Stort grattis till Vinnarna!!

// Jimmy
User avatar
Sebastian Johansson
Posts: 33
Joined: 2007 Oct 21 7:44 am

Post by Sebastian Johansson »

hur gör man för att se andras repriser ?? tankade hem placerade i replay mappen men när jag startar replayen så får jag bara se splittiderna inge bilåka vad gör jag för fel ??
Sebastian "Nollan" Johansson
Post Reply