Bestraffningar

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Bestraffningar

Post by Erik Persson »

Vi försökte vara tydliga med att man måste kontrollera sina setuper så att alla värden ligger inom de värden som fysiken för bilen sätter begränsningar på. Men tyvärr har inte alla tagit del av informationen och det är stor risk om man använder gamla setuper som man bara modifierar vissa värden på.

Vid teknisk efterkontroll på grN och s1600 kom det fram att vi tvingas tyvärr utesluta Mikael Wiberg från Rally Vännäs då hans värden för diffar och krängningshämmare låg långt utanför uppsatta gränser. Tävlingsledningen har förståelse för hur det gått till, men måste ändå utesluta Wiberg för att alla ska ha rättvis chans att köra på någorlunda lika villkor.

Även Matz Sundströms bil hade två avvikande värden, men här var avvikelsen minimal och har haft minimal inverkan på bilen så här utdelas bara en varning vilket innebär att hans bil kommer att kontrolleras även vid nästa rally, oavsett placering.

Efterkontroll har gjorts på följande urval:
Grupp N - Topp 3 på samtliga sträckor samt några stickprov. Det som kontrollerades var diff (torque) för front, center och rear. Krängningshämmare kontrollerades också.
S1600 - här kontrollerades diffvärden på några slumpvis utvalda.

Resultatlistor ska justeras inom en snar framtid.
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Erik ! Vilka världen är det som gäller? Bäst att kolla !
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det gäller framför allt grN och s1600, men även adra kan ha begränsningar. Återkommer med mer info. Men generellt finns inga begränsingar för originalbilarna i spelet.
Mikael Wiberg
Posts: 48
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Mikael Wiberg »

Helt rätt å utesluta mig :!:

Så alla andra ta inte för givet att de setuper man får av någon annan ä laglia :?
The speed was okay but the corner was to tight!
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Mikael Wiberg wrote:Helt rätt å utesluta mig :!:

Så alla andra ta inte för givet att de setuper man får av någon annan ä laglia :?
Fan vilket påhopp de kändes som :wink: Det var väl mina gammla setups som du använde dig av va?
Mikael Wiberg
Posts: 48
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Mikael Wiberg »

Nej nej Marcus ta inte illa upp inte så jag mena :roll:
Ber så hemskt mycket om ursäkt om den godtages....?

Å te mig så sa du att du fått dom av nån annan så du visste ju inte heller....

Men det jag mena var att bara för att man får en setup så behöver den inte vara laglig....

Jag tror inte att du fuskar så hoppas du förstår :!:
The speed was okay but the corner was to tight!
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

Strand,är det inte den setupsen du fick av mig för lääääääänge sen? som går som en WRC bil ungefär...Renars Ostrovski som hade fixat den där , den är ju lååååååååångt ifrån laglig iaf *HAHA*
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Haha Micke, så illa menade jag inte med min kommentar :lol: Det behövs ingen ursäkt här inte.

// Marcus, jag kan inte svara på om det är den faktiskt, tror faktiskt inte de, tror de var en jag åkte med när jag åkte väldigt mycket grupp n ett tag, och då är de inte den.
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

puuuuh....Då va det inte jag som klantat mig iaf 8)
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

mrn Strand har ju en annan setup som var hans 8)
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Fan, jag är värsta fuskisen :lol:
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

japp den största av oss alla.......nä men alla kan väl göra små misstag :P
User avatar
Baril Ignatius
Posts: 302
Joined: 2007 Jan 01 5:17 pm

Post by Baril Ignatius »

Bästa är att ta default setup och bygga en ny den som grund.
Då kan du inte göra ändringar som blir olagliga,
men dagens regler.
I framtiden kanske det ändras igen,
då är det bara att göra om från början.......
Chrille Svensson
Posts: 48
Joined: 2007 Jan 02 6:22 pm

Post by Chrille Svensson »

Vill bara kolla med Erik om min setup är kollad? För det vore skötn att veta att man är "safe" så att säga.
Bättre med en avåkning än att bli ifrån åkt!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Chrille Svensson wrote:Vill bara kolla med Erik om min setup är kollad? För det vore skötn att veta att man är "safe" så att säga.
Det som kontrollerades vid rally vännäs var diffarnas torque-varden (front-center-rear) samt krängningshämmare. Din bil kontrollerades med de inställningar du hade på SS1 och där var dessa värden godkända.

Övriga som testades var:

GruppN:
SS1:
Mikael Wiberg (EJ GODKÄND)
Per Isacsson (GODKÄND)
Marcus Sundh (GODKÄND)
Christoffer Svensson (GODKÄND)

SS2:
Per Isacsson (GODKÄND)
Mikael Wiberg (EJ GODKÄND)
Mikael Svärd (GODKÄND)
Mattias Ahlström (GODKÄND)

SS3:
Per Isacsson (GODKÄND)
Hasse Onkamo (GODKÄND)
Mikael Svärd (GODKÄND)
Markus Andersson (GODKÄND)

Ss4:
Hasse Onkamo (GODKÄND)
Per Isacsson (GODKÄND)
Andreas Karlsson (GODKÄND)
Daniel Molin (GODKÄND)

SS5:
Per Isacsson (GODKÄND)
Mikael Wiberg (EJ GODKÄND)
Martin Kempe (GODKÄND)
Mikael Svärd (SAKNAS)

SS6:
Per Isacsson (GODKÄND)
Hasse Onkamo (GODKÄND)
Matz Sundström (EJ GODKÄND)
Mikael Svärd (GODKÄND)

SS7:
Per Isacsson (GODKÄND)
Mikael Wiberg (EJ GODKÄND)
Hasse Onkamo (GODKÄND)

S1600:
SS7:
Tony Hultgren (GODKÄND)
Tommie Lindberg (GODKÄND)
Sebastian_Johansson (GODKÄND)
Andreas Johansson (GODKÄND)
Post Reply