Volvo

Nya bilar och gamla bilar
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Tjenare ! Skulle gärna vilja ha Volvo ljudet med svenska noter i färdig audio.dat.. fanns ju uppe på download förut men nu hittar jag den inte.. skulle uppskattas om någon hade lust att skicka den ! :lol:
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Ingen ? :cry:
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Ska kolla på det på en gång.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

På downloadsidan i samma ruta som där man laddar hem Volvon finns ljudet i färdig audio.dat
Finns med både originalnoter och med de svenska noterna som jag läst in.
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

TACK ! ! :D :D
User avatar
Clarence Blom
Posts: 337
Joined: 2007 Jan 03 6:13 pm

Post by Clarence Blom »

Robert Sahlstedt wrote:"Riktig" bakhjulsdrift verkar konstigt nog vara en definitionsfråga för många. Om du klipper av handbromswiren i din bakhjulsdrivna bil som du kuskar runt i dagligen, är den då inte fortfarande bakhjulsdriven?

Problemet ligger i att de som tillverkade spelet inte hade tänkt sig att någonsin lägga in en RWD, knappt ens 2WD över huvudtaget. Det blev ändå en S1600 bil för att ge lite mer variation till spelarna. För att göra det enkelt för sig så "hårdkodade" dem en lösning bara för att få det att fungera precis till vad de behövde, inget mer. Det finns alltså full 4WD eller FWD att välja mellan, inget annat. Och det finns inget vi kan göra åt den saken, om vi inte ska göra ett nytt spel men då behöver vi nån som har en sisådär 20 miljoner till övers som är villig att riskera dem...

Så för att få till en RWD med det vi har tillgång till så får man antingen montera "framhjulen" bak och tvärtom på en FWD, eller "förstöra" drivaxlarna fram på en 4WD. Det senare alternativet skulle funka alldeles utmärkt, med handbroms och allt, om det bara gick att genomföra. Det kanske går, men då måste man med programmering komma åt den del i spelmotorn som har hand om skadorna och se till att drivaxlarna alltid är trasiga. Om någon kan fixa det så varsågod och försök, meddela mig när du är klar.

Det finns helt enkelt inget annat sätt att göra det på, eftersom det egentligen inte ska gå alls, än att offra handbromsen. De som försökt sig på det hittills har helt enkelt bytt plats på axlarna och sen provat sig fram till nåt som är körbart. Jag har jobbat från andra hållet och hela tiden förberett modellen för att bli "bakvänd". Jag har dessutom haft tillgång till tekniska data och mått på alla delar i hjulupphängningen osv. så jag har inte behövt prova mig fram så mycket, snara räknat mig fram och fått det rätt direkt.

Håll ut ett tag till så får ni prova själva, sen kan ni gärna få kommentera hur mycket ni vill :wink: Jag är i alla fall rätt nöjd med resultatet så här långt.

Har testat porschen och där funkar handbromsen utmärkt !!
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Jo det är för att det är en AWD Porsche (4wd)

:wink:
User avatar
Clarence Blom
Posts: 337
Joined: 2007 Jan 03 6:13 pm

Post by Clarence Blom »

Jovisst är det så men i RSRBR har dom tydligen försökt göra den RWD. Värderna är låsta.
Attachments
diff porsche.jpg
diff porsche.jpg (27.32 KiB) Viewed 7007 times
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

ahha! Jag hade bara sett den på BHM men då ska jag testa den med !
(Jag tyckte inte det var kul med en fyrkrafs Porsche)
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Men det är inte så enkelt att göra rwd. Fråga Robert...
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Det där såg gu smart ut gu ! ta en 4WD och göra den till 2WD sådär+att man får kryckan :P
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

,,,,,,,,

Post by Kenneth Nyström »

men den blir väl inte 2wd för man kör utan diffverkan på fram o mellan diffen?
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

nej, då hade ju robert gjort på det sättet med volvon.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Haha, ja inte blir det RWD för att fram- och mellandiff är öppna! Snarare blir det ju så att den kommer driva på ETT framhjul... när du trycker på gasen kommer ju kraften ta den lättaste vägen först genom mittdiffen, det vill säga troligen till framhjulen eftersom de "lättar" från marken under acceleration. Därifrån kommer kraften alltså ledas vidare in i en öppen framdiff där den slutligen leds ut på det hjul med minst grepp. Bakhjulen kommer få kraft men nästan ingenting såvida bilen inte står på ett underlag med så mycket grepp att inget hjul spinner, men då spelar det ju inte särskillt stor roll om det driver i fram, bak eller på alla fyra.

Nä, tyvärr är det så att ingen lyckats lösa problemet än, annat än att flytta runt hjulen på en FWD och därmed låta handbromsen ta på hjulen som hamnar fram. Jag valde som sagt att inte låta den ta alls då, men drivningen hamnar precis där den ska på en RWD - i bakändan. :wink:
User avatar
Clarence Blom
Posts: 337
Joined: 2007 Jan 03 6:13 pm

Post by Clarence Blom »





Nej det blir det inte, men fingerad. Nollar man även alla värden i center och front oxå...
Post Reply