World Cup of Nations 2011
Moderator: Tommie Lindberg
- Tommie Lindberg
- Posts: 850
- Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm
World Cup of Nations 2011
Det har börjat röra på sig litegrann, bland annat har de gjort en ny hemsida - http://wcn.e-rally-sport.com/ - samt lite nyheter i reglementet.
I det stora hela är det samma som ifjol, med undantaget att topp 5 i varje klass kommer bli tvugna att skicka in repriser för geningskontroll, även några slumpartat utvalda utöver de 5 första kommer kontrolleras. Bra tycker jag
Vidare kommer vi inte kunna byta förare lika ofta som iår, det kommer röra sig om en, kanske två gånger som "transfer-fönstret" öppnas under hela säsongen.
Antalet förare kommer utökas till 6 i varje klass, totalt 30 st. De två snabbaste får poäng i team-mästerskapet. Samma klasser som ifjol kommer gälla.
Omstartsystemet kommer också göras om. "Did not start to SS.." kommer alltid att godkännas. "Crashed on SS.." kan också godkännas, i de fallen ska berörd förare ta kontakt med mig, och jag kommer skicka vidare till arrangören. DOCK, så kommer bara totalt 30 st sådana omstarter godkännas under hela säsongen, blir det fler än så är det stopp!
Angående geningar. Det finns inget angivet om att minst x antal hjul måste vara på vägen, det enda som gäller är att det får inte finnas något objekt (sten, träd etc) mellan bilen och vägen, samt att hela bilen måste vara tillbaks på vägen innan nästa kurva. Om en förare "åker fast", straffas hela laget med 5% poängavdrag första gången. Andra gången samma förare genar blir det 10% avdrag. En tredje gång av samma förare innebär uteslutning av föraren, som får ersättas av en annan förare.
Det var väl allt för stunden, första tävlingen blir Rally Sweden 17-22 februari
Ska försöka dra igång med kval i början på januari tänkte jag, kommer mer info om det senare.
Hoppas på stort intresse!
I det stora hela är det samma som ifjol, med undantaget att topp 5 i varje klass kommer bli tvugna att skicka in repriser för geningskontroll, även några slumpartat utvalda utöver de 5 första kommer kontrolleras. Bra tycker jag
Vidare kommer vi inte kunna byta förare lika ofta som iår, det kommer röra sig om en, kanske två gånger som "transfer-fönstret" öppnas under hela säsongen.
Antalet förare kommer utökas till 6 i varje klass, totalt 30 st. De två snabbaste får poäng i team-mästerskapet. Samma klasser som ifjol kommer gälla.
Omstartsystemet kommer också göras om. "Did not start to SS.." kommer alltid att godkännas. "Crashed on SS.." kan också godkännas, i de fallen ska berörd förare ta kontakt med mig, och jag kommer skicka vidare till arrangören. DOCK, så kommer bara totalt 30 st sådana omstarter godkännas under hela säsongen, blir det fler än så är det stopp!
Angående geningar. Det finns inget angivet om att minst x antal hjul måste vara på vägen, det enda som gäller är att det får inte finnas något objekt (sten, träd etc) mellan bilen och vägen, samt att hela bilen måste vara tillbaks på vägen innan nästa kurva. Om en förare "åker fast", straffas hela laget med 5% poängavdrag första gången. Andra gången samma förare genar blir det 10% avdrag. En tredje gång av samma förare innebär uteslutning av föraren, som får ersättas av en annan förare.
Det var väl allt för stunden, första tävlingen blir Rally Sweden 17-22 februari
Ska försöka dra igång med kval i början på januari tänkte jag, kommer mer info om det senare.
Hoppas på stort intresse!
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
-
- Posts: 44
- Joined: 2010 Dec 17 7:17 pm
- Gert Pettersson
- Posts: 96
- Joined: 2009 Mar 21 6:19 pm
- Ulf Carlsson
- Posts: 1299
- Joined: 2009 Jan 03 8:45 am
-
- Posts: 420
- Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm
- Tommie Lindberg
- Posts: 850
- Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
- Tommie Lindberg
- Posts: 850
- Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
-
- Posts: 44
- Joined: 2010 Dec 17 7:17 pm