Säsong 6
Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Säsong 6
Jag gjorde en egen tråd av det här.
Vi jobbar på nästa säsong. Ett litet uppehåll blir det, sedan är tanken att det ska rulla igång igen. Vi återkommer med mer information så snart vi såikat något. Just nu bara lösa diskusioner.
Vi jobbar på nästa säsong. Ett litet uppehåll blir det, sedan är tanken att det ska rulla igång igen. Vi återkommer med mer information så snart vi såikat något. Just nu bara lösa diskusioner.
-
- Posts: 298
- Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
Lite tankar och ideér om nästa säsong.
Jag kommer här att tycka till lite, och även motivera vissa saker.
Till och börja med så skulle jag tycka att en svensk licens vore bra, då slipper man hålla på med anmälan och lösenord. Har du en licens så är du klar att åka, plus att TL (tävlingsledning) har bra koll på alla. Jag vet inte om det är mycke krav och jobb runt en licens, men jag är beredd att hjälpa till om det behövs.
Realistic är själv klart för mig, det är högsta serien, det ska va svårt. Jag är fullt medveten om att det finns buggar och problem med det, tex snowmod, men ta det lugnt då.
Det är en serie, att försöka sätta pb på varje SS är aldrig en vinnande taktik i längden. Priserna delas ut efter mål sista SS
10-16 SS fördelat på två etapper. Här styr plugginet, lyckas dom lösa så att det blir nya däck vid service så ser jag inga problem med att köra en etapp. Jag vet att en del tycker att upp till en timmes kör tid blir för mycke, men åter igen, det är högsta serien.
Hur länge ska varje etapp va öppen? Tja, det måste bli TL,s beslut, det är ju trots allt dom som ska bevaka omstarter...
Ett rally i månaden med uppehåll Juni/juli, alla räknas. 10 alltså, med start Januari.
Poäng lika som WRC idag. Två anledningar till att jag tycker det är bra, dels så äras den som äras bör, dels så går det att "jaga" ikapp om det misslyckas i ett par rallyn. Nackdelen är att serien kan avgöras tidigt.
Bilklasser? Enklast är att välja 4-5 klasser som finns i plugginet, inte blanda, men åter igen en fråga för TL som måste ha lite fingertopps känsla för vilka klasser som det blir nå folk i.
-------------------------------------------------------------------------------
Sist så vill jag så ett litet frö, upp till oss alla här om det ska växa.
Jag tror att det är fullt möjligt att få (åtminstone högsta serien) verksamheten här godkänd som virituelbilsport av SBF.
Det skulle innebära att det blir i stort sett "SM" status.....liknande som Race07/wtcc
Det kommer säkert att ta lite tid att få allt klart men är vi intresserade så kan jag kontakta SBF för att höra vad som gäller.
Som sagt, MINA tankar och åsikter, jag gillar högt i tak och raka puckar, låt debatten börja.... så att TL kan ta ett så bra beslut som möjligt
Jag kommer här att tycka till lite, och även motivera vissa saker.
Till och börja med så skulle jag tycka att en svensk licens vore bra, då slipper man hålla på med anmälan och lösenord. Har du en licens så är du klar att åka, plus att TL (tävlingsledning) har bra koll på alla. Jag vet inte om det är mycke krav och jobb runt en licens, men jag är beredd att hjälpa till om det behövs.
Realistic är själv klart för mig, det är högsta serien, det ska va svårt. Jag är fullt medveten om att det finns buggar och problem med det, tex snowmod, men ta det lugnt då.
Det är en serie, att försöka sätta pb på varje SS är aldrig en vinnande taktik i längden. Priserna delas ut efter mål sista SS
10-16 SS fördelat på två etapper. Här styr plugginet, lyckas dom lösa så att det blir nya däck vid service så ser jag inga problem med att köra en etapp. Jag vet att en del tycker att upp till en timmes kör tid blir för mycke, men åter igen, det är högsta serien.
Hur länge ska varje etapp va öppen? Tja, det måste bli TL,s beslut, det är ju trots allt dom som ska bevaka omstarter...
Ett rally i månaden med uppehåll Juni/juli, alla räknas. 10 alltså, med start Januari.
Poäng lika som WRC idag. Två anledningar till att jag tycker det är bra, dels så äras den som äras bör, dels så går det att "jaga" ikapp om det misslyckas i ett par rallyn. Nackdelen är att serien kan avgöras tidigt.
Bilklasser? Enklast är att välja 4-5 klasser som finns i plugginet, inte blanda, men åter igen en fråga för TL som måste ha lite fingertopps känsla för vilka klasser som det blir nå folk i.
-------------------------------------------------------------------------------
Sist så vill jag så ett litet frö, upp till oss alla här om det ska växa.
Jag tror att det är fullt möjligt att få (åtminstone högsta serien) verksamheten här godkänd som virituelbilsport av SBF.
Det skulle innebära att det blir i stort sett "SM" status.....liknande som Race07/wtcc
Det kommer säkert att ta lite tid att få allt klart men är vi intresserade så kan jag kontakta SBF för att höra vad som gäller.
Som sagt, MINA tankar och åsikter, jag gillar högt i tak och raka puckar, låt debatten börja.... så att TL kan ta ett så bra beslut som möjligt
Hellre dö än fega
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
Tycker på det hela taget att dina idéer är mycket vettiga att jobba vidare på.Att få med det i SBF som virtuell bilsport vore en höjdare, särskilt då vi faktiskt har väldigt mycket folk som kör serien som även kör ralyl IRL.
Kanon med lite nya fräscha tankar tycker jag.
Kanon med lite nya fräscha tankar tycker jag.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
-
- Posts: 537
- Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Hå och hej... Nu måste jag bromsa lite...
Jag har varit i kontakt med sbf tidigare och kan skriva ett långt inlagg rörande det.
Men valet är helt mitt eget att inte föra det vidare och göra det officiellt.
Anledningen till det?
Det finns många, många anledningar, så jag skriver ner de två jag känner är de tyngsta i min värld.
1 - Friheten att styra serien som jag/vi vill.
2 - Rättighetsproblemen med spel och tillägg såsom bilar och sträckor.
Jag tänker inte ha någon lång utläggning om det här, men jag diskuterar det med intresserade alla dagar i veckan.
Så vi lägger ner det med att göra det officiellt.
Jag har varit i kontakt med sbf tidigare och kan skriva ett långt inlagg rörande det.
Men valet är helt mitt eget att inte föra det vidare och göra det officiellt.
Anledningen till det?
Det finns många, många anledningar, så jag skriver ner de två jag känner är de tyngsta i min värld.
1 - Friheten att styra serien som jag/vi vill.
2 - Rättighetsproblemen med spel och tillägg såsom bilar och sträckor.
Jag tänker inte ha någon lång utläggning om det här, men jag diskuterar det med intresserade alla dagar i veckan.
Så vi lägger ner det med att göra det officiellt.
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
sbf vill jag inte ha något att göra med. Men annars va de inga tokiga ideer Micael,Erik Persson wrote:Men spekulationer och förslag rörande kommande säsong är däremot välkomna i denna tråd.
Gillar realistic och längre tävlingar.
Last edited by Hasse Onkamo on 2010 Mar 16 12:08 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 624
- Joined: 2008 Nov 08 3:36 am
Realistic har inte jag heller något emot, förutsatt att man kör rätt bil. T ex om man landar för hårt med evo 6 el. 6.5 så händer ibland att bromsarna går sönder vilket inte är realistiskt nånstans. Åker man istället t ex Focus -06, så går den som tåget tills man kör mot något eller rullar. Det skiljer för mycket i skadeverkan på diverse bilar för att det ska bli rättvist. Om det går att övertala tjeckerna att justera skadefysiken så att den är lika för alla bilar så tror jag dessutom att vi får ett bredare startfält då vi som inte kan hålla oss på vägen inte behöver välja bil efter hållbarhet.Hasse Onkamo wrote:Gillar realistic och längre tävlingar.
Bara en tanke.
Yokohama Motorsport
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
-
- Posts: 367
- Joined: 2009 Jan 04 11:04 pm
- Erik Brodin
- Posts: 1521
- Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
- Jim Hjerpe
- Posts: 681
- Joined: 2007 May 10 1:44 pm
Det där med licens låter bra, och lika med två etapper å lite längre rallyn.
Har igentligen inget emot realistic, men det ligger nåt i det Tom säger..
F.ö. så tycker jag att subaru N14 är väldigt stryktålig.. =)
Klasser är ju en fråga där alla har sina egna uppfattningar om vad som är en bra uppdelning och som det alltid blir diskussioner om, jag själv tycker att föregående säsong var bra och att TL har haft bra känsla förut om hur det ska vara, så det tycker jag ska vara upp till dom.
Angående längd på säsong och mellanrum mellan tävlingar, jag tycker det blir alldeles för jätteutdraget med en säsong utlagd på ett helt år.
Jag tycker det känns bra med en säsong på 5-6 månader, det är mer lagom, och man hinner inte glömma av vad det är man håller på med...
Tävling var 3e helg på 5-6 månader är lagom i mina ögon.. =)
Det var mina tankar det...
Har igentligen inget emot realistic, men det ligger nåt i det Tom säger..
F.ö. så tycker jag att subaru N14 är väldigt stryktålig.. =)
Klasser är ju en fråga där alla har sina egna uppfattningar om vad som är en bra uppdelning och som det alltid blir diskussioner om, jag själv tycker att föregående säsong var bra och att TL har haft bra känsla förut om hur det ska vara, så det tycker jag ska vara upp till dom.
Angående längd på säsong och mellanrum mellan tävlingar, jag tycker det blir alldeles för jätteutdraget med en säsong utlagd på ett helt år.
Jag tycker det känns bra med en säsong på 5-6 månader, det är mer lagom, och man hinner inte glömma av vad det är man håller på med...
Tävling var 3e helg på 5-6 månader är lagom i mina ögon.. =)
Det var mina tankar det...
// Jim Hjerpe