Poängräkning

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Tomas Nordins
Posts: 165
Joined: 2007 Jan 02 9:43 am

Poängräkning

Post by Tomas Nordins »

En fundering vad som gäller nu sen en tävling blev struken, 3 tävlingar bort eller 2 bort ?
#72 Tomas Nordins
Team Ruka Djur�s
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Re: Poängräkning

Post by Roy Magnes »

Tomas Nordins wrote:En fundering vad som gäller nu sen en tävling blev struken, 3 tävlingar bort eller 2 bort ?
Regler wrote:Poängresultatet från de sex bästa av seriens åtta deltävlingar räknas samman för slutresultat. Vid samma slutpoäng delas placering mellan förarna.
Det skal bety at de 2 dårligste resultatene skal strykes :)
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Re: Poängräkning

Post by Erik Persson »

Tomas Nordins wrote:En fundering vad som gäller nu sen en tävling blev struken, 3 tävlingar bort eller 2 bort ?
En berättigad fråga som jag inte tänkt så hårt på.

Återkommer med beslut i frågan.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Reglerna är nu uppdaterade.

Vi räknar samman de fem bästa resulteten vid sju körda deltävlingar.
User avatar
Tomas Nordins
Posts: 165
Joined: 2007 Jan 02 9:43 am

Post by Tomas Nordins »

Ok, då vet jag, det blir hård fight med Clarence om slutsegern.
#72 Tomas Nordins
Team Ruka Djur�s
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Japp. All the way!
Erik Danielsson
Posts: 166
Joined: 2008 Mar 20 1:59 am

Post by Erik Danielsson »

Då gäller det att hålla sig på vägen, vi som är lite lägre ner och fajtas så man kanske får behålla 5:e platsen då mot Roy Magnes, men jag tror han kommer bli farlig sista tävlingen, sen hoppas vi ju att dom som fajtas högre upp också kan hålla sig på vägen, ska bli ruggigt intressant och se toppen, dvs Clarence, Nordins och kompani :wink:.

GE GÄRNET NU sista tävlingen av den första delen....LYCKA TILL ALLA :wink: 8)
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Med effektive 4 poeng opp til Danielsson skal det iallfall gasses i min Mitsubishi i siste rallyet i første del. Jaktsesongen er åpen :P
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

OK - Ska till ett under om jag ska nå pallen. Bytte bil för sent :?
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

För en gångs skull hade jag en kväll att spendera på absolut ingenting, så det kändes skönt att rensa huvudet med nåt galet! :P Tänkte det var dags att vi möljer ner oss ordentligt i statistiken så jag har gjort en ganska omfattande analys. Jag har tittat på hur många poäng toppen i varje klass har, samt sedan räknat på vad som blir sämsta respektive bästa möjliga resultat efter sista tävlingen med två borträknade rallyn. De tre sifferkolumnerna i varje tabell är alltså nuvarande totala poäng, sämsta möjliga resultat och bästa möjliga resultat.


WRC1
69 58 61 Tomas Nordins
49 49 63 Clarens Blom
43 43 57 Göran Nilson
41 41 55 Daniel Molin
28 28 38 Chris Nyström

Nordins måste VINNA den avslutande tävlingen, trots sin stora ledning, för att vara garanterad totalsegern. Det här beror på att han med poäng från samtliga körda deltävlingar måste räkna bort sina två sämsta resultat vilket blir väldigt mycket eftersom hans sämsta placering hittils är en 3'e plats. Blom behöver "bara" komma 3'a för att ta ikapp försprånget och sluta på samma poäng som Nordins, förutsatt att Nordins blir som bäst 2'a och därmed inte utökar sina poäng sedan tidigare. Om Blom blir 2'a eller vinner så tar han hem totalsegern, förutsatt att det inte är Nordins som vinner förståss. Nilson har ingen möjlighet att ta hem totalsegern men är i tät strid om pallplatserna där även Molin är med i leken.


WRC2
73 64 67 Peter Sandberg
45 45 59 Per Isacsson
39 39 53 Göran Adolfsson
38 38 52 Marcus Strand
27 24 35 Erik Danielsson

I WRC2 är försprånget upp till Sandberg ointagligt för jagande Isacsson. Däremot är det en öppen fight om pallplatserna och då särskillt om 3'e platsen där det bara skiljer 1 poäng. Både Isacsson, Adolfsson och Strand har redan två nollor var i protokollet vilket innebär att de får räkna med sig samtliga poäng från sista rejset. 6 poäng skiljer mellan Isacsson och Adolfsson, vilket borde innebära ungefär 4-6 placeringar i avslutningsrallyt.


PWRC
49 49 57 Mattias Stigh
42 42 56 Tommie Lindberg
35 35 49 Robert Andersson
33 33 47 Tony Bergqvist
31 31 40 Kenneth Nyström
27 27 41 Dennis Hernehult
24 24 38 Erik Persson
23 23 37 Jonas Molin
21 21 35 Daniel Engström
16 16 30 Mikael Svärd

I PWRC är det tight. Eftersom Stigh redan plockat poäng i fem deltävlingar kan han inte lägga på mer än 8 nya poäng med en seger, då måste han ju räkna bort sin 5'e plats från EMK Kannan, och blir han sämre än 4'a blir det inga nya poäng i totalen alls. Lindberg däremot får alla sina poäng från sista deltävlingen vilket innebär att han med en seger går förbi Stigh i totalen. Han behöver faktiskt "bara" bli 3'a i sista tävlingen för att avgöra saken till sin fördel om Stigh är efter i mål. Både stig och Lindberg måste VINNA för att vara helt garanterade totalsegern. Andersson kan ta sig upp till en delad totalseger, men då måste han vinna samtidigt som Stigh blir sämre än 4'a och Lindberg sämre än 3'a. Striden om pallplatserna i klassen är väldigt öppen då hela 9 förare har en teoretisk chans, även om den kanske inte är så stor för en del.


Fiesta/Volvo
72 65 70 Robert Sahlstedt
48 43 52 Stoffe Nyström
45 45 52 Andreas Johansson
36 36 49 Hasse Onkamo
26 26 40 Mikael Eriksson

Den 2-hjulsdrivna klassen är även den avgjord i förtid, min egen ledning ser ut att vara ointaglig då jag som sämst blir av med min 4'e plats från Bilam-Trofén och slutar på 65 poäng. Närmast jagande Nyström kan inte sluta på bättre än 52, vilket faktiskt också gäller nuvarande 3'an i tabellen, Johansson. 4'e placerade Onkamo kan teoretiskt sett ta sig upp till andraplatsen med en vinst i finalen, men då måste både Nyström och Johansson bli sämre än 2'a om de inte ska dela på poängen. Några andra förare har tyvärr ingen möjlighet att blanda sig i striden om pallplatserna i totalen.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Den tändvätskan va precis vad jag behövde inför finalen :twisted:
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Robert Sahlstedt wrote:För en gångs skull hade jag en kväll att spendera på absolut ingenting, så det kändes skönt att rensa huvudet med nåt galet!
En i sammanhanget ohyggligt akademisk approach...

:wink:
Stoffe Nyström
Posts: 4
Joined: 2008 Jan 18 12:28 am

Post by Stoffe Nyström »

Robert Sahlstedt wrote:För en gångs skull hade jag en kväll att spendera på absolut ingenting, så det kändes skönt att rensa huvudet med nåt galet! :P Tänkte det var dags att vi möljer ner oss ordentligt i statistiken så jag har gjort en ganska omfattande analys. Jag har tittat på hur många poäng toppen i varje klass har, samt sedan räknat på vad som blir sämsta respektive bästa möjliga resultat efter sista tävlingen med två borträknade rallyn. De tre sifferkolumnerna i varje tabell är alltså nuvarande totala poäng, sämsta möjliga resultat och bästa möjliga resultat.


WRC1
69 58 61 Tomas Nordins
49 49 63 Clarens Blom
43 43 57 Göran Nilson
41 41 55 Daniel Molin
28 28 38 Chris Nyström

Nordins måste VINNA den avslutande tävlingen, trots sin stora ledning, för att vara garanterad totalsegern. Det här beror på att han med poäng från samtliga körda deltävlingar måste räkna bort sina två sämsta resultat vilket blir väldigt mycket eftersom hans sämsta placering hittils är en 3'e plats. Blom behöver "bara" komma 3'a för att ta ikapp försprånget och sluta på samma poäng som Nordins, förutsatt att Nordins blir som bäst 2'a och därmed inte utökar sina poäng sedan tidigare. Om Blom blir 2'a eller vinner så tar han hem totalsegern, förutsatt att det inte är Nordins som vinner förståss. Nilson har ingen möjlighet att ta hem totalsegern men är i tät strid om pallplatserna där även Molin är med i leken.


WRC2
73 64 67 Peter Sandberg
45 45 59 Per Isacsson
39 39 53 Göran Adolfsson
38 38 52 Marcus Strand
27 24 35 Erik Danielsson

I WRC2 är försprånget upp till Sandberg ointagligt för jagande Isacsson. Däremot är det en öppen fight om pallplatserna och då särskillt om 3'e platsen där det bara skiljer 1 poäng. Både Isacsson, Adolfsson och Strand har redan två nollor var i protokollet vilket innebär att de får räkna med sig samtliga poäng från sista rejset. 6 poäng skiljer mellan Isacsson och Adolfsson, vilket borde innebära ungefär 4-6 placeringar i avslutningsrallyt.


PWRC
49 49 57 Mattias Stigh
42 42 56 Tommie Lindberg
35 35 49 Robert Andersson
33 33 47 Tony Bergqvist
31 31 40 Kenneth Nyström
27 27 41 Dennis Hernehult
24 24 38 Erik Persson
23 23 37 Jonas Molin
21 21 35 Daniel Engström
16 16 30 Mikael Svärd

I PWRC är det tight. Eftersom Stigh redan plockat poäng i fem deltävlingar kan han inte lägga på mer än 8 nya poäng med en seger, då måste han ju räkna bort sin 5'e plats från EMK Kannan, och blir han sämre än 4'a blir det inga nya poäng i totalen alls. Lindberg däremot får alla sina poäng från sista deltävlingen vilket innebär att han med en seger går förbi Stigh i totalen. Han behöver faktiskt "bara" bli 3'a i sista tävlingen för att avgöra saken till sin fördel om Stigh är efter i mål. Både stig och Lindberg måste VINNA för att vara helt garanterade totalsegern. Andersson kan ta sig upp till en delad totalseger, men då måste han vinna samtidigt som Stigh blir sämre än 4'a och Lindberg sämre än 3'a. Striden om pallplatserna i klassen är väldigt öppen då hela 9 förare har en teoretisk chans, även om den kanske inte är så stor för en del.


Fiesta/Volvo
72 65 70 Robert Sahlstedt
48 43 52 Stoffe Nyström
45 45 52 Andreas Johansson
36 36 49 Hasse Onkamo
26 26 40 Mikael Eriksson

Den 2-hjulsdrivna klassen är även den avgjord i förtid, min egen ledning ser ut att vara ointaglig då jag som sämst blir av med min 4'e plats från Bilam-Trofén och slutar på 65 poäng. Närmast jagande Nyström kan inte sluta på bättre än 52, vilket faktiskt också gäller nuvarande 3'an i tabellen, Johansson. 4'e placerade Onkamo kan teoretiskt sett ta sig upp till andraplatsen med en vinst i finalen, men då måste både Nyström och Johansson bli sämre än 2'a om de inte ska dela på poängen. Några andra förare har tyvärr ingen möjlighet att blanda sig i striden om pallplatserna i totalen.

vad jag ser så ska hasse onkamos 5p från 4e deltävlingen bort då han ej laddat upp repriser från de tävlingen och ej den tävlingen före heller! varning först sen 5 min tillägg i andra missade! var det så du sa till mig erik, läste precis diskutionen som hasse lade upp för länge sen....du klar gjorde reglerna för honom innan dessa tävlingar så det borde inte vara nå oklarheter i dina regler erik! du klar gjorde för mig och farsgubben att nästa gång vi glömde spara repriserna så skulle det bli 5 min straff!

så det är nog bara jag och andreas som gör upp om andra platsen!
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

har för mig att dom gjorde upp så hasse skickar sina repriser direkt till erik!?
// Jim Hjerpe
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Jim Hjerpe wrote:har för mig att dom gjorde upp så hasse skickar sina repriser direkt till erik!?
Har också för mig att det var så. Dessutom tror jag att Hasse brukar lägga upp repriserna på youtube för den som tvivlar...
Post Reply