Webbläsare

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Webbläsare

Post by Erik Persson »

Det blev diskussion i en annan tråd om webbläsare och jag skriver några rader här om mina erfarenheter.

Jag har kört Internet Explorer under rätt lång tid och med version 7 av den tyckte jag att funktionaliteten tog ett kliv framåt.
Men jag har problem med ideliga låsningar. IE7 fryser och jag måste avsluta programmet med aktivitetshanteraren. Det skapas en felkod och Vista säger glatt att jag har haft ett fel och att det finns en lösning på problemet. Jag läser och lösningen från Microsoft är att jag ska se till att jag kört i de senaste uppdateringarna. Men jag har alla uppdateringar som finns till både Vista och IE7. Och programmet slutar att fungera ofta. Ibland surfar jag bara någon minut, ibland någon dag utan bekymmer.
Jag upplever liknande problem på jobbet med IE7 i XP. Dock inte lika frekvent.

Så för någon månad sedan bytte jag läsare.

Då jag kör Vista 64-bitars har jag även en 64-bitars version av internet explorer. Denna är mycket stabilare och den har hittils aldrig hängt sig för mig, men då finns till exempel inget flash som visar rörlig grafik. Vissa hemsidor är uppbyggda på ren flash och det gör att det blir lite begränsningar.

Firefox kör jag också. Fungerar bra. Inget att säga om det egentligen. Mer än att jag inte känner mig hemma riktigt. Kan itne förkalra varför.

Safari fungerar bra men återigen känner jag mig inte hemma riktigt. Snygg läsare och snyggt gränssnitt. Jag har inte bott in mig. Kanske ska jag engagera mig i det.

Opera är den jag aktivt kör. Visar vissa sidor lite konstigt om det nu är rätt eller fel ska jag låta vara osagt. Snabb läsare som jag nu börjat lära mig. Även om Apple påstår att Safari är snabbare. Men jag tycker det känns som om Opera använder betydligt mindre resureser.

Men vissa företag som till exempel swedbank tillåter inte att man loggar in med något annat än IE eller Firefox.

Som jag känner nu ska jag köra IE7 64-bitars och köra något annat om jag måste kolla på flash-grejjer.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Har också haft lite hängningar . Kör ju med xp.
Fast jag läste att det hände efter man laddat hem nya adobe flash player 10
(tror jag den hette) men det har inte hänt på sistone så dom har kanske löst det nu :?
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Post Reply