En rookies undringar....

Hur ställer man in bilen
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

En rookies undringar....

Post by Micael Eriksson »

Hej alla :)

Jag har nyss skaffat det här spelet (en knäckt kopia där jag blir utkastad på SS3 i finland). Jag har kört Trackmania i 5 år och är tok less på det :)

Har nu varit här ett par dar och lusläst hela furumet och måste säga att jag är imponerad av det jag ser. Det här kommer att bli urkul bara jag får upp farten lite :lol:

Nu till saken, jag är co-driver irl där jag har rykte om mig att va duktig på att hjälpa till med setupen på bilar, oavsett klass, men här får jag inte till det.
Mycket av problemet är att jag blir nekad att ändra camber och caster i setupen, kan bara ändra dom genom att förändra bärarmarnas längd och vrida på top monteringen, vilket i sin tur ger andra problem.

Beror detta på mitt knäckta spel eller är det så för alla :?:

Hur stor skillnad är det på momo ratten och r25 an :?: Förstår att dom flesta använder den senare.

Lite of topic, men går det att se nånstans vad vi svenskar har för pb på sträckorna?
Jag får till 2,42 på Shepard i en Suzuki Ignis i mina bästa stunder :lol:

MVH/Mic

ps jag har beställt ett (riktigt) rbr /ds
Hellre dö än fega
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Re: En rookies undringar....

Post by Erik Persson »

Micael Eriksson wrote:Nu till saken, jag är co-driver irl där jag har rykte om mig att va duktig på att hjälpa till med setupen på bilar, oavsett klass, men här får jag inte till det.
Mycket av problemet är att jag blir nekad att ändra camber och caster i setupen, kan bara ändra dom genom att förändra bärarmarnas längd och vrida på top monteringen, vilket i sin tur ger andra problem.

Beror detta på mitt knäckta spel eller är det så för alla :?:

Hur stor skillnad är det på momo ratten och r25 an :?: Förstår att dom flesta använder den senare.

Lite of topic, men går det att se nånstans vad vi svenskar har för pb på sträckorna?
Det enda vi kan ändra på är just toppmontering och bärarmar, det är lika för alla. Men värdet Wheel Axis Inclination ger ju justering i just camber utan allt för stor förändring av det övriga.
Men just caster kan man bara justera med toppmonteringen. Precis som på en gammal Volvo 240.

Värdena för denna geometri skall, enligt tjeckerna som pillar hårt med fysiken, vara plockade så långt det går från verkliga fakta. Huruvida det är sant eller inte skall jag låta vara osagt.

Jag körde tidigare MOMO och kör nu G25:a. Själva ratten och paddlarnas känsla är rätt lika. Fördelen med G25:an är pedalerna som på MOMO:n var sådär om jag får tycka något.
Men växelspken till G25:an är halvdålig. Fungerar bra när den är ny, men har inte allt för hög kvalitet. Min har rakat sig nu. Skruvade isär den igår kväll faktiskt. Ska bygga egen handbroms nu känner jag. Ska försöka fixa någon bra lösning. Jag får växla med paddlarna bara ett tag tills jag kommit på hur jag skall göra med rattinköp.

Tror det går att välja country på något sätt när man kollar rekorden på pluginsidan. Att tänka på är att det har förekommit en del ändringar i fysik mm och man har inte nollat rekorden emellan.
Och på vintersträckorna är de flesta rekorden satta utan den så kallade snö-modden. Den ger ju lite verkligare snödrivor. Originalet kör man ju rakt igenom hur som helst. Tänkte att det kan vara bra att veta.
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

lol, G25 hette den ja...

Tack för svaret

Det verkar som tjeckerna styr och ställer som dom vill, utan att ha riktig koll på verkligheten. Lite synd när det nu ska va en simulator.

Problemet med att förändra bärarmslängden är att då förandrar du även spårvidden. På en snabb sträcka där du vill ha max driv i en 2wd bil och en stadig bakvagn blir spår skillnaden betydande, vilket gör den instabil i stället för just stadig.

Camber justering irl görs vanligast genom att förändra vinkeln mellan fjäderbenet och spindel huset (för att inte säga alltid). Bärarms längden är bara för spårvidd.

Men ok, så länge det är lika för alla...... :)
Hellre dö än fega
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Micael Eriksson wrote:Camber justering irl görs vanligast genom att förändra vinkeln mellan fjäderbenet och spindel huset (för att inte säga alltid). Bärarms längden är bara för spårvidd.
Men det är precis vad jag trodde man gjorde med värdet "Wheel Axis Inclination". Men jag kan ha fel.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Erik Persson wrote:
Micael Eriksson wrote:Camber justering irl görs vanligast genom att förändra vinkeln mellan fjäderbenet och spindel huset (för att inte säga alltid). Bärarms längden är bara för spårvidd.
Men det är precis vad jag trodde man gjorde med värdet "Wheel Axis Inclination". Men jag kan ha fel.
du har alltid rätt erik!! =)

Steering Axis Inclination Steering axis inclination (SAI) (fig. 8-51) is the angle away from the vertical, formed by the inward tilt of the kingpin, ball joints, or MacPherson strut tube. Steering axis inclination is always an inward tilt regardless of whether the wheel tilts inward or outward. Steering axis inclination is NOT a tire-wearing angle. As with caster it aids directional stability by helping the steering wheel to return to the straight-ahead position.


mikael, vart har du fått att man ändrar bärarmarnas längd ifrån?
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

ROFL jag är ute och cyclar!!!

Satt första natten och tok ladde hem bilar, testade sen på livet och försökte få till dom. Såg då att toe-in ändrades skit mycke, tog då för givet att det var bärarms längden........tills nu när jag ser att toe-in inte är i mm utan i grader.

Hehe, jag måste lugna mig lite, det är inte collin det här.....
Hellre dö än fega
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Micael Eriksson wrote:ROFL jag är ute och cyclar!!!


hehe, jag måste lugna mig lite, det är inte collin det här.....
näe tack och lov att det inte är colin...maken till tråkigt spel får man leta
efter...1 sträcka sen vinner man....kul i längden? näe =)


finns bara ett rallyspel!!!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Kenneth Nyström wrote:
Micael Eriksson wrote:ROFL jag är ute och cyclar!!!


hehe, jag måste lugna mig lite, det är inte collin det här.....
näe tack och lov att det inte är colin...maken till tråkigt spel får man leta
efter...1 sträcka sen vinner man....kul i längden? näe =)


finns bara ett rallyspel!!!
RALLY TROPHY :!: :lol:
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

HAHA!!! Jo just det? :-)

Det var tider det.:-)
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Lancia Fulvia!
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Nääää Opel Kadett :)
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

SAAB V4 och Volvo Amazon 8)
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

HAHA, Saaben var för djävla kul att köra, om jag inte missminner mig så var det rätt gött ljud i den också, om än väldigt slö. Man kanske skall rota igenom alla gamla cd skivor och se om man hittar det igen bara för skojs skull..
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Mitt fel, men nu är vi offtopic.
Vi försöker ju hjälpa till med lite setups här.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Lånar denna rockie tråden för ibland (eller rätt så ofta) så känns detta med setuper som väldigt svårt att förstå :oops:
Min fråga är = min Evo9 trivs jag med (har fått till setupen bra) fast ett fel finns :? när man kör över en kant (tex dike) så hamnar man lätt på 2 hjul o sen rullar man över .
På tex Falstone så är det väldigt lätt att rulla över när man genar lite :P
Vad ska jag ändra på :?:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Post Reply