Torsen diff

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Torsen diff

Post by Erik Persson »

Någon här som har erfarenheter av torsen diffar i tävlingsbilar, och i så fall helst rwd?
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Jag har läst om för och nackdelar i ENEM katalogen för längesedan men inte provat nån med den :?

Fördelen ska vara att den alltid lägger kraften där det finns mest fäste men nackdelen är att den måste ha nån form av motverkan på det hjulet med lite fäste, med andra ord om du blir hängande i dikeskant så ska den tydligen inte driva alls !
Men som sagt detta är vad jag läst för LÄNGESEDAN och kanske inte kommer i håg riktigt och har ingen riktig erfarenhet :roll: ( så egentligen borde jag va tyst :lol: )
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Ungefår så långt har jag med kommit. Och problemet med dikeskant borde man kunna lösa med handbromsen, kan man ju tycka...

Men är mest nyfiken hur känslan i bilen blir jämfört med en lamelldiff.
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Om man ska spekulera så borde den bli mera lätt körd än en bil med mkt förspännning i diffen då den vill skjuta på lite i kurvorna och en utan förspänning släpper ju lättare på innerhjulet och då vill den inte sladda utan leka VOC bil :(

Men en lagom förspänd diff är nog tryggast kanske :?:
Post Reply