2008 (Deltävling 3, Piteå MS)
Posted: 2008 Jun 23 8:49 pm
Rallycross-cupen beger sig norrut för den tredje deltävlingen då Piteå MS står som arrangör. Denna bana har inte körts förut i Rallycross-cupen så det ska bli spännande att se vem som lyckas bäst här. Banan består av grus och har några snabba partier men även en del luriga kurvor.
Vädret verkar tyvärr lite ostadigt men inga skyfall eller ihållande regn är i alla fall utlovade. Dock kan det finnas risk för små regnskurar som kan göra banan stundtals hal så håll koll på väder och däck!
Kvalet är nu kört och förutom en liten skur mella andra och tredje omgången har vi klarat oss från regn. Vädret verkar nu klarna upp så troligtvis får vi se solen under finalerna.
Dennis Hernehult, som missade förra tävlingen var nu tillbaka och det med besked. Tre av de fyra omgångarna var han snabbast. Det var bara den tredje, och lite regnhala, omgången som han inte toppade resultatlistan. Där var Peter Sandberg den som hade bäst fart på bilen.
Vi hade också en nykomling här idag, Tomas Nordins. Tyvärr blev han oplacerad efter att ha brutit två kvalomgångar men med lite flyt hade han lika gärna kunnat vara i a-final. De två omgångarna han tog sig i mål blev han nämligen fyra. Han kan säkerligen bli att räkna med framöver.
I S1600-klassen var det tunt. Endast Tommie Lindberg kom till start och hans kval räckte till poleposition i c-finalen.
ENDAST 4 TILL START I C-FINALEN
Andreas Karlsson och Peter Friman hade kvalificerat sig men saknades när det var dags. De som nu stod uppställda var Bengt-Arne Molin, Stefan Ohlsson, Mattias Ahlström och tävlingens enda Fwd-förare Tommie Lindberg. Ohlsson for iväg som skjuten ur en kanon medans Molin kom iväg som tvåa. Lindberg lyckades trots tvåhjulsdriften komma iväg före Ahlström. Efter lite trevande körning av både Lindberg och Ahlström lyckades dock Ahlström ta sig förbi på andra varvet. På tredje varvet gick han även förbi Molin. Det gjorde också Lindberg, som kom bakom i samma spår. Molin ville dock inte ge sig utan kamp och när Lindberg gjorde ett litet misstag på sista varvet återtog han tredjeplatsen. Åt Ohlsson fanns inget att göra, han vann c-finalen i övertygande stil före Ahlström, Molin och Lindberg.
MOLIN NR.2 I B-FINALEN
På startlinjen inför b-finalen hittade vi Anders Alm, Kristian Berglind, Leif Backlund, Mikael Svärd, Stefan Ohlsson och Jonas Molin. Starten togs av Svärd följd av Molin, Alm, Berglind, Backlund och Ohlsson som inte fick till samma kanonstart som i c-finalen var sist iväg. På andra varvet gjorde Backlund en avåkning och tappade placeringar men än värre gick det för ledande Svärd som gjorde en jätterullning. Han kom ut på banan igen men var nu hopplöst långt efter. Stefan Ohlsson som var efter i starten låg nu sida vid sida med Berglind och kämpade om tredjeplatsen. En kamp där Ohlsson drog längsta strået. Heatet rullade sedan på till femte varvet då Alm gled av banan och tappade två placeringar. Han jagade sedan ikapp Berglind, dock lyckades han aldrig ta sig förbi. Ställningen i mål blev; Molin, Ohlsson, Berglind, Alm, Backlund och Svärd.
A-FINALEN DRAMATISK REDAN INNAN START
Redan innan a-finalen startat började dramatiken. Åtminstone för Anton Brorsson vars bil inte ville starta. På startlinjen väntade Erik Persson, Daniel Molin, Jonas Molin, Dennis Hernehult och Peter Sandberg. Det kan tänkas att minuterna gick fort för Brorsson och hans mekaniker men de lyckades lokalisera och åtgärda elektronikfelet så i sista sekund rullade även han fram till starten med sin Evo9:a. Först iväg kom Daniel Molin men alldeles bakom låg Hernehult och Brorsson. Därefter följde Sandberg, Persson och Jonas Molin. På andra varvet hittade Sandberg riktigt bra spår och tog sig förbi både Brorsson och Hernehult, även om Hernehult låg som klistrad mot hans bagagelucka. Det pågick också en riktig fight mellan Persson och J.Molin om femteplatsen. Den fighten tog slut på fjärde varvet på dem körde ihop. Persson for av banan, slog sönder bilen och bröt medans Jonas Molin kunde fortsätta, om än i promenadtakt. Kampen om andraplatsen fortsatte ända in i mål. Sandberg hade kyla nog att inte lämna Hernehult någon lucka så placeringarna stog sig. Framför dem körde Daniel Molin säkert mot sin första delseger i cupen. Han följdes alltså av Sandberg, Hernehult, Brorsson och Jonas Molin i mål.
När halva cupen är körd så ser vi att inget verkar vara avgjort än. Efter 3 tävlingar har vi 3 olika segrare. Dennis Hernehult, Peter Sandberg och Daniel Molin. I och med segern här i Piteå knappade Molin in 4 poäng på ledande Sandberg och ligger nu endast 5 efter. Hernehult passerade Mikael Svärd och är nu ny trea.
I S1600-ligan däremot, drar Tommie Lindberg ifrån mer och mer. Här i Piteå var han den enda startande och tog alltså ett rejält tag om ledningen.
Vädret verkar tyvärr lite ostadigt men inga skyfall eller ihållande regn är i alla fall utlovade. Dock kan det finnas risk för små regnskurar som kan göra banan stundtals hal så håll koll på väder och däck!
Kvalet är nu kört och förutom en liten skur mella andra och tredje omgången har vi klarat oss från regn. Vädret verkar nu klarna upp så troligtvis får vi se solen under finalerna.
Dennis Hernehult, som missade förra tävlingen var nu tillbaka och det med besked. Tre av de fyra omgångarna var han snabbast. Det var bara den tredje, och lite regnhala, omgången som han inte toppade resultatlistan. Där var Peter Sandberg den som hade bäst fart på bilen.
Vi hade också en nykomling här idag, Tomas Nordins. Tyvärr blev han oplacerad efter att ha brutit två kvalomgångar men med lite flyt hade han lika gärna kunnat vara i a-final. De två omgångarna han tog sig i mål blev han nämligen fyra. Han kan säkerligen bli att räkna med framöver.
I S1600-klassen var det tunt. Endast Tommie Lindberg kom till start och hans kval räckte till poleposition i c-finalen.
ENDAST 4 TILL START I C-FINALEN
Andreas Karlsson och Peter Friman hade kvalificerat sig men saknades när det var dags. De som nu stod uppställda var Bengt-Arne Molin, Stefan Ohlsson, Mattias Ahlström och tävlingens enda Fwd-förare Tommie Lindberg. Ohlsson for iväg som skjuten ur en kanon medans Molin kom iväg som tvåa. Lindberg lyckades trots tvåhjulsdriften komma iväg före Ahlström. Efter lite trevande körning av både Lindberg och Ahlström lyckades dock Ahlström ta sig förbi på andra varvet. På tredje varvet gick han även förbi Molin. Det gjorde också Lindberg, som kom bakom i samma spår. Molin ville dock inte ge sig utan kamp och när Lindberg gjorde ett litet misstag på sista varvet återtog han tredjeplatsen. Åt Ohlsson fanns inget att göra, han vann c-finalen i övertygande stil före Ahlström, Molin och Lindberg.
MOLIN NR.2 I B-FINALEN
På startlinjen inför b-finalen hittade vi Anders Alm, Kristian Berglind, Leif Backlund, Mikael Svärd, Stefan Ohlsson och Jonas Molin. Starten togs av Svärd följd av Molin, Alm, Berglind, Backlund och Ohlsson som inte fick till samma kanonstart som i c-finalen var sist iväg. På andra varvet gjorde Backlund en avåkning och tappade placeringar men än värre gick det för ledande Svärd som gjorde en jätterullning. Han kom ut på banan igen men var nu hopplöst långt efter. Stefan Ohlsson som var efter i starten låg nu sida vid sida med Berglind och kämpade om tredjeplatsen. En kamp där Ohlsson drog längsta strået. Heatet rullade sedan på till femte varvet då Alm gled av banan och tappade två placeringar. Han jagade sedan ikapp Berglind, dock lyckades han aldrig ta sig förbi. Ställningen i mål blev; Molin, Ohlsson, Berglind, Alm, Backlund och Svärd.
A-FINALEN DRAMATISK REDAN INNAN START
Redan innan a-finalen startat började dramatiken. Åtminstone för Anton Brorsson vars bil inte ville starta. På startlinjen väntade Erik Persson, Daniel Molin, Jonas Molin, Dennis Hernehult och Peter Sandberg. Det kan tänkas att minuterna gick fort för Brorsson och hans mekaniker men de lyckades lokalisera och åtgärda elektronikfelet så i sista sekund rullade även han fram till starten med sin Evo9:a. Först iväg kom Daniel Molin men alldeles bakom låg Hernehult och Brorsson. Därefter följde Sandberg, Persson och Jonas Molin. På andra varvet hittade Sandberg riktigt bra spår och tog sig förbi både Brorsson och Hernehult, även om Hernehult låg som klistrad mot hans bagagelucka. Det pågick också en riktig fight mellan Persson och J.Molin om femteplatsen. Den fighten tog slut på fjärde varvet på dem körde ihop. Persson for av banan, slog sönder bilen och bröt medans Jonas Molin kunde fortsätta, om än i promenadtakt. Kampen om andraplatsen fortsatte ända in i mål. Sandberg hade kyla nog att inte lämna Hernehult någon lucka så placeringarna stog sig. Framför dem körde Daniel Molin säkert mot sin första delseger i cupen. Han följdes alltså av Sandberg, Hernehult, Brorsson och Jonas Molin i mål.
När halva cupen är körd så ser vi att inget verkar vara avgjort än. Efter 3 tävlingar har vi 3 olika segrare. Dennis Hernehult, Peter Sandberg och Daniel Molin. I och med segern här i Piteå knappade Molin in 4 poäng på ledande Sandberg och ligger nu endast 5 efter. Hernehult passerade Mikael Svärd och är nu ny trea.
I S1600-ligan däremot, drar Tommie Lindberg ifrån mer och mer. Här i Piteå var han den enda startande och tog alltså ett rejält tag om ledningen.