240 skin, dekaler m.m

Nya bilar och gamla bilar
Jessica Strömqvist
Posts: 6
Joined: 2008 Feb 05 9:48 am

240 skin, dekaler m.m

Post by Jessica Strömqvist »

vart är det jag ska lägga dekalerna på det här skinet? Hittar inte. Hur ska man göra med detta Alpha channel? vad har det för betydelse för skinet? Har inte riktigt förstått det heller.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

det finns 3 filmer i download sektionen som förklarar hur man gör ett skin.
börja med att kolla på dem några gånger, sedan är du välkommen att fråga igen om du undrar nåt mer :)
Jessica Strömqvist
Posts: 6
Joined: 2008 Feb 05 9:48 am

Post by Jessica Strömqvist »

Har redan sett dom, men förstår ändå inte vad Alpha Channel är. Har eller inte fattat vart man ska lägga in namnen på rutan någonstans på det här skinet, då det ser annorlunda mot för de andra skinnen.
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

Jessica Strömqvist wrote:Har redan sett dom, men förstår ändå inte vad Alpha Channel är. Har eller inte fattat vart man ska lägga in namnen på rutan någonstans på det här skinet, då det ser annorlunda mot för de andra skinnen.
men vad ska d stå för namn på rutorna kan ja fixa d.....o vilken bil du kör
att man alltid har på sig skorna me stålhätta
Jessica Strömqvist
Posts: 6
Joined: 2008 Feb 05 9:48 am

Post by Jessica Strömqvist »

Ja alltså själva "dekalen" kan jag fixa jag också, men jag vet inte vart i skinnet jag ska lägga in den. Håller redan på med ett skin, och är nästan klar. Iförsig kan jag skicka över psd-filen på den jag har gjort så kan du få lägga in namnen? och gärna göra om till DDS-fil samtidigt då mitt photoshop hänger sig när jag försöker göra det:P Men det är bara om du vill :)
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Har du provat att tända och släcka alla lager och lagerset i templaten ett i taget så att du ser vad varje lager gör och innehåller? Man måste först sätta sig in i vad det är man jobbar med innan man kan ge sig på att ändra i det. Detta är ett hett tips till alla och gäller för alla templates, oavsett bil eller till och med spel.
Jessica Strömqvist
Posts: 6
Joined: 2008 Feb 05 9:48 am

Post by Jessica Strömqvist »

Ja jag gjorde det igår, och tittade och så, men jag har fattat vart man lägger in "namn" på rutorna nu ialla fall, men det är ju en annan template med bara rutor. Hur ska man då få in dom till själva bilen sen? :P mkt fårgor här från mig:P
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Tänker du på internal_transparent? Den texturen används på insidan av rutorna när man sitter i bilen.
Daniel Mauritzell
Posts: 15
Joined: 2008 Feb 09 10:34 am

Post by Daniel Mauritzell »

Någon som fattar hur man ska göra med det som står i external templets för 242.

vad är det som ska hända, jag tycker inte det blir något alls.

jag har provat alla möjliga grejer tittat på filmen, tyvärr stämmer inte den specielt bra.

Svårt när volvon har olika nyanser på rutorna i höjd led.
kopierade ut en del ifrån fram rutan för att klistar över texten på bak rutan.

Men det blev snyggt man lagrerna hamnade för högt upp.

Och när jag har templets till volvon external transparent.
HUR GÖR MAN en ALFA kanal DÅ??

Skulle nästan vara bra med en till film!!

Ja det går inte ,
Trött o les dags för sängen snart.
Stressfläkt Racing
http://www.teamsfr.com
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

vill inte göra ännu en tråd om skins, så lånar denna lite.
höll på och fixade lite med mitt skin, och bytte ut den volvo242_internal_transparent.dds som fanns "på" 242,an, till den som låg i 242 template, men nu äre bara helt svart innifrån, kan inte se ut, men detta är endast framrutan, vad, har jag gjort för fel? Har sökt på forumet! men vet inte hur jag ska formulera mig så får upp massor av träffar :x
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

låter som de e nått fel med alpha kanalen :? har själv mixat me den filen men har inte fått de riktigt som ja vill ha de så den här vill ja oxå ha svar på
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

ta inte den som finns i "texture" funkar inte för mig iallafall, tog den som sitter "på" bilen, och tog dendär som eric nämner i "nummer, namn på rutan - hjälp skin filmen" magistick? - trollstav på svenska, och trycker så jag får fram färgen, sen målar jag bara över det andra, typ om jag inte vill se skuggorna så målar jag över det bara :), fast jag måste göra det i alfan med!

luddig förklaring, hoppas ni fattar! :)
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Låter som jag blir tvungen att sätta ihop en liten tutorial... om jag bara kan få loss lite tid, för jag blir snart knäpp på allt jag läser och hör om hur ni tragglar med mina templates! :lol: Visst, det är ju kanske inte så lätt om man inte kan Photoshop, för det är där problemet verkar ligga. Har man koll på lager och kanaler och verktygen i photoshop så ska det vara busenkelt att förstå hur man använder templatesen...

Men som sagt... jag ska se om jag inte kan klippa ihop en pdf eller nåt. När det blir får vi se. :roll:
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja robert, problemet är nog att vi "vanliga dödliga" blir rent snurriga av dina templates ;)

själv har jag inga problem med de flesta andra templates, men dina blir jag inte klok på.
jag VET att principen är densamma men jag får inte ihop det i skallen riktigt ;)

tror mig dock ha lyckats bena ut det mesta (fast fck ett smärre migrän anfall på köpet)
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

Hehe, jo, dom är rätt knöliga :P
men, jag lyckades ju till slut! så får man bara kämpa ett tag, så kommer man snart på vart man ska trycka, annars är det bara att fortsätta trycka tills du klickar rätt :D
Post Reply