Peter Lundström wrote:Åhhh fasen om B asconan går in i nya Vet så kanske man måste börja lyssna på Jannes tjat om en B Ascona i stället ( men jag gillar iaf A bättre ) )
"nya veteran" klassen, finns visst!. kolla bbrc cupen, där har klassen 5-15 anmälda varje tävling förra året. sen appendix k, ja, där finns ju en klass 75-81 om jag inte minns fel, men!! om din bil är appenidix k besiktat, måste tävligen du åker ha en speciell besiktningsman som är från gammelbils utskottet eller vad dom heter! annars får du inte åka!
Regler för Bilsport-Börsen Rallycup i helhet:
Klassindelningar:
Klass 6: A-B-C-förare: Grupp H 66-74, Klassiska -65. App K t.o.m 1975.
det var totalt 18st som fick poäng i klass 6 år 2007!
Peter Lundström wrote:Åhhh fasen om B asconan går in i nya Vet så kanske man måste börja lyssna på Jannes tjat om en B Ascona i stället ( men jag gillar iaf A bättre ) )
"nya veteran" klassen, finns visst!. kolla bbrc cupen, där har klassen 5-15 anmälda varje tävling förra året. sen appendix k, ja, där finns ju en klass 75-81 om jag inte minns fel, men!! om din bil är appenidix k besiktat, måste tävligen du åker ha en speciell besiktningsman som är från gammelbils utskottet eller vad dom heter! annars får du inte åka!
Regler för Bilsport-Börsen Rallycup i helhet:
Klassindelningar:
Klass 6: A-B-C-förare: Grupp H 66-74, Klassiska -65. App K t.o.m 1975.
det var totalt 18st som fick poäng i klass 6 år 2007!
Detta med speciell besiktningsman för Appendix-K bilar är fel. Samma debatt fanns i Gästboken för Rallyklassikerna för några veckor sedan, och då gick Åke Hansson in från Historiska utskottet in och förtydligade vad som gäller. Att debattemn kommit upp är att arrangörer i Småland fått saker och ting om bakfoten. Här kommer Åke Hanssons inlägg nedan.
Mvh Bengan
En liten stilla undran!
Varifrån har ni fått att det krävs en förbundstekniker för historiska bilar vid alla tävlingar där en App K bil deltar?Ett sådant beslut har inte HU tagit det enda som vi beslutat är att minst en tekniker med kunskaper om regelverket skall finnas samt att App K bilar skall prisbedömmas separat.Med andra ord skall regelverket finnas på plats och en tekniker som kan läsa/tolka det.Anledningen till detta är att tävlande med dessa bilar klagat på felaktiga anmärkningar från tekniker vid mindre lokala tävlingar.Vid Cup och RM tävlingar skall någon av Rally Klassikernas tekniker vara med i organisationen.
Detta med speciell besiktningsman för Appendix-K bilar är fel. Samma debatt fanns i Gästboken för Rallyklassikerna för några veckor sedan, och då gick Åke Hansson in från Historiska utskottet in och förtydligade vad som gäller. Att debattemn kommit upp är att arrangörer i Småland fått saker och ting om bakfoten. Här kommer Åke Hanssons inlägg nedan.
Mvh Bengan
En liten stilla undran!
Varifrån har ni fått att det krävs en förbundstekniker för historiska bilar vid alla tävlingar där en App K bil deltar?Ett sådant beslut har inte HU tagit det enda som vi beslutat är att minst en tekniker med kunskaper om regelverket skall finnas samt att App K bilar skall prisbedömmas separat.Med andra ord skall regelverket finnas på plats och en tekniker som kan läsa/tolka det.Anledningen till detta är att tävlande med dessa bilar klagat på felaktiga anmärkningar från tekniker vid mindre lokala tävlingar.Vid Cup och RM tävlingar skall någon av Rally Klassikernas tekniker vara med i organisationen.
Då mitt minne är värre än en ballong kan jag tyvärr inte minnas vart jag fått det ifrån, men man tackar för förtydligandet
Kim// Ryktet som gick sa att det var som du skrev. Det var därför som debbatten dök upp inom rallyklassikerna. Så du har säkert hört rätt, men ryktet var fel. Inte alltid lätt med regeltolkningar.
Här är en bild från min första (och hitills ända) tävling som förare Ska köra Dan Andersson nu till helgen om det blir något. Jag åker även kartläsare & Co-driver i en grpH ascona B.
Så kul att se alla stollar. Favoriten är nog Nordins raggarspoiler fram på A-asconan. Tillsammans med lackerad grill och windsplitters på skärmarna. 13" BMW-fälgar från 323:an som var lite bredare. Världsklass.
Eller Hamreus Våldsamma understyrning över krönet. Håller på att kränga av däcket från fälgen.
Det e kul att se gamla rallybilder. Fånigt roligt faktiskt.
Bilder från idag då jag testade bilen. Ni som bor i Värmland kan ju ta och visa korterna för Klarin och säga att det är såhär det ska se ut när det ska va vintertävling
Ps: Erik Idag skottade varken jag eller Mattias utan Tobbe