Ändrad kameraposition tillåtet?
- Tomas Landin
- Posts: 36
- Joined: 2007 Feb 14 8:34 am
Ändrad kameraposition tillåtet?
Är det tillåtet att ändra kamerapositionen (i Cars/BIL/BIL.ini) och ändå köra via pluginet? Jag höjde positionen för kameran ett par snäpp så att jag precis ser motorhuven, tycker jag får bättre koll på vart bilen befinner sig då. Men kommer jag bli ursparkad från pluginet pg.a. den ändringen?
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
- Christer Wallin
- Posts: 114
- Joined: 2007 Jan 04 10:06 am
- Tomas Landin
- Posts: 36
- Joined: 2007 Feb 14 8:34 am
- Christer Wallin
- Posts: 114
- Joined: 2007 Jan 04 10:06 am
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
nån som kan tipsa om hur jag får till en sjysst kameravinkel till en N12a?
vill gärna ha liiiite större synfält än standard, så flytta fram kameran en halvmeter eller så vore trevligt...
sedan kanske höja den något och eventuellt även luta den något framåt/neråt om det går...
får inte till nåt med camerahack grejjen...
vill gärna ha liiiite större synfält än standard, så flytta fram kameran en halvmeter eller så vore trevligt...
sedan kanske höja den något och eventuellt även luta den något framåt/neråt om det går...
får inte till nåt med camerahack grejjen...
-
- Posts: 77
- Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm
Andreas Karlsson wrote:nån som kan tipsa om hur jag får till en sjysst kameravinkel till en N12a?
vill gärna ha liiiite större synfält än standard, så flytta fram kameran en halvmeter eller så vore trevligt...
sedan kanske höja den något och eventuellt även luta den något framåt/neråt om det går...
får inte till nåt med camerahack grejjen...
du ville inte ha hjålp igår med kameravinkeln till n12an :S
att man alltid har på sig skorna me stålhätta
- Christer Wallin
- Posts: 114
- Joined: 2007 Jan 04 10:06 am
Jag har tagit camvyn [Cam_bonnet2] från N11.Du kommer längre fram och ser huven.Andreas Karlsson wrote:nån som kan tipsa om hur jag får till en sjysst kameravinkel till en N12a?
vill gärna ha liiiite större synfält än standard, så flytta fram kameran en halvmeter eller så vore trevligt...
sedan kanske höja den något och eventuellt även luta den något framåt/neråt om det går...
får inte till nåt med camerahack grejjen...
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.308997
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 1.020615 -1.352244
Target = 0.000000 1.020615 -5.051043
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
Kanske passar det dig också.
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Tänkte ta och slänga in en förklaring av värdena för kamerapositionen, jag tar den jag använder i Swiften som exempel.
------------------------------------------
[Cam_internal]
FOV=1.396263
Near=0.110100
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Up=0.000000 0.049457 0.998776
------------------------------------------
[Cam_internal]
Kamerans benämning.
FOV=1.396263
Field Of View, vinkeln som kameran ser. Större värde ger större synfält och mer fartkänsla, efterssom man får med mer av det som är utanför vägen vilket gör vägen i sig mindre på skärmen så den känns smalare. Åker man mycket brett vill man nog ha större synfält så man fortfarande ser vägen när man åker på tvären... värdet anges i radianer så i det här fallet motsvarar det 80 grader.
Near=0.110100
Tror det här är minimiavståndet som kameran visar, alltså allt som kommer närmare än så här kommer bli osynligt. Värdet anges i meter.
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
X-, Y- och Z-positionen på kameran i meter. X pekar åt vänster i bilen, högre värde blir alltså längre till vänster och 0.000000 är i mitten. Y pekar uppåt och noll är bilens golv. Z pekar bakåt med noll mitt emellan bakhjulen.
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Punkten som kameran tittar på. Samma XYZ-system som tidigare. Jag föreslår samma X värde som på kameran annars känns det som att man åker lite snett hela tiden.
Up=0.000000 0.049457 0.998776
En riktingsvektor från kameran som talar om för spelet vad som är upp så att inte kameran lägger sig på sida osv. Det här kan man i princip strunta i, bara behåll det som redan står.
------------------------------------------
[Cam_internal]
FOV=1.396263
Near=0.110100
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Up=0.000000 0.049457 0.998776
------------------------------------------
[Cam_internal]
Kamerans benämning.
FOV=1.396263
Field Of View, vinkeln som kameran ser. Större värde ger större synfält och mer fartkänsla, efterssom man får med mer av det som är utanför vägen vilket gör vägen i sig mindre på skärmen så den känns smalare. Åker man mycket brett vill man nog ha större synfält så man fortfarande ser vägen när man åker på tvären... värdet anges i radianer så i det här fallet motsvarar det 80 grader.
Near=0.110100
Tror det här är minimiavståndet som kameran visar, alltså allt som kommer närmare än så här kommer bli osynligt. Värdet anges i meter.
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
X-, Y- och Z-positionen på kameran i meter. X pekar åt vänster i bilen, högre värde blir alltså längre till vänster och 0.000000 är i mitten. Y pekar uppåt och noll är bilens golv. Z pekar bakåt med noll mitt emellan bakhjulen.
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Punkten som kameran tittar på. Samma XYZ-system som tidigare. Jag föreslår samma X värde som på kameran annars känns det som att man åker lite snett hela tiden.
Up=0.000000 0.049457 0.998776
En riktingsvektor från kameran som talar om för spelet vad som är upp så att inte kameran lägger sig på sida osv. Det här kan man i princip strunta i, bara behåll det som redan står.