Lite frågor om skinsen

Nya bilar och gamla bilar
Post Reply
User avatar
Sebastian Johansson
Posts: 33
Joined: 2007 Oct 21 7:44 am

Lite frågor om skinsen

Post by Sebastian Johansson »

finns det någon mod så man kan kolla på skinsen utan att starta RBR ??

+ förklaringar på vad delarna sitter på teamplaten ?

har gjort ett suzuki skin men vill göra mera

vill få tag på alla skinsen om det går
Sebastian "Nollan" Johansson
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Re: Lite frågor om skinsen

Post by Erik Persson »

Sebastian Johansson wrote:finns det någon mod så man kan kolla på skinsen utan att starta RBR ??

+ förklaringar på vad delarna sitter på teamplaten ?

har gjort ett suzuki skin men vill göra mera

vill få tag på alla skinsen om det går
Det går inge bra att kolla på skins förutom i spelet, såvida man inte har tillgång till 3d-program. Hur man gör där vet inte jag, men kanske RTS kan förklara om det finns något enkelt sätt förutom i spelet att sammanföra 3d-modell och skin.

Vad som sitter vart får man försöka räkna ut. Jag brukar ta några bilder på originalbilen, alla in originalskinnet så kan man räkna ut det mesta.

Templates till skin hittar du lättast på BHMotorsports avdelning för templates eller på den här sidan.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Nja, det är lite bökigt det här. Det är inga problem alls när man som jag har gjort hela bilen själv och målar skin till den, då kör man bara (i mitt fall) 3dsMax och Photoshop samtidigt. När man sparat om filen i Photoshop efter diverse ändringar hoppar man bara över till Max och kollar hur det blev.

När man gör skins till andra bilar får man ha lite tålamod. Det enklaste är att bara köra igång spelet och se efter, då slipper man en massa extra program, men det tar ju rätt mycket tid. Vad man kanske skulle kunna göra är att köra RBR i fönsterläge, alltså inte i helskärm. Det kan man ändra om man öppnar "RichardBurnsRally.ini" som ligger direkt i mappen där spelet är installerat och ändrar följande:

Fullscreen = true
till
Fullscreen = false

Vad som händer då är att du kan ha spelet och photoshop igång samtidigt och växla mellan dem som jag brukar växla mellan Photoshop och Max. Enda kruxet är att du måste starta om sträckan för att den ska ladda in bilen (och de ändrade texturerna) igen så man ser skillnaden. Men på så vis borde man komma ifrån grejjen med att behöva starta och stänga av spelet hela tiden. Men (tyvärr) spelet och Photoshop är båda väldigt "tunga" program som kräver mycket av datorn så jag misstänker att det kan bli svårt att göra så här på långsammare datorer.

Pluginet som gör det möjligt att tillverka bilar i Max kan bara exportera ut modeller så de funkar i spelet, men kan alltså inte hämta in färdiga bilar för att titta på dem. Det andra programmet som man kan modellera bilar i är ZanozaModeler2 och det är många som använder det. Jag har inte hållit på med det alls, men som jag förstått det så kan man ladda in färdiga bilar dit. MEN, bara om den som gjorde bilen från början har tillåtit det genom att inte "låsa" filen när den exporterades. Jag tror att de allra flesta modeller ÄR låsta vilket alltså gör att man inte kan öppna dem i Zanoza heller...

Jag antar att vad som frågas efter i den här tråden är om det finns något ytterligare program bara för att titta på modellerna i... men jag känner inte till något sådant.

Det finns dock lite trix som kan göra det lättare att få till sitt skin utan att behöva kontrollera resultatet på modellen hela tiden. Det är alltid mycket lättare att jobba utifrån en ordentlig template, som Erik gav länkar till i förra posten. I dem brukar det finnas ett lager som visar modellens "wireframe" alltså det rutnät av trianglar som 3d modellen är uppbyggd av. Där kan man se var linjer möter varandra mellan de olika delarna, exempelvis skarven mellan framskärmen och motorhuven, genom att bara jämföra wireframen på de olika delarna. Det brukar inte vara så svårt att lista ut vilken del som är vad i texturerna om man bara öppnar orginal-skinnet och kollar hur det ser ut.

Finns ingen wireframe så är det bästa tipset att börja ganska grovt med allt som man vet ligger över skarvar i texturen. Har man ett mönster eller en logotype som sitter på snedden över huven och ner på framskärmen eller något liknande så kan det ibland underlätta att först bara rita ett rakt streck i texturen och försöka få båda ändarna att passa mot varandra. När man sett att det blir rakt i spelet så byt ut strecket mot det som faktiskt ska vara där så är det ganska lätt att få det rätt. Men som sagt det kräver lite tålamod och pillande.


edit:
Om vad man är ute efter bara är att kolla hur färdiga skins ser ut så borde det funka alldeles utmärkt att köra spelet i fönsterläge. Då är det bara att kopiera in de nya texturerna i rätt bils "textures"-mapp och sedan starta om sträckan i spelet.
Post Reply