Någon som gör egen bil?

Nya bilar och gamla bilar
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

inte direkt någon rally version då det ju mer är ett test att se om man kan lära sig MAX, att det blev för RBR är ju mest för motivation, att kunna göra någonting med resultatet istället för att bara ha en modell när man är klar.

Om sen resultatet blir någorlunda hyffsat så kanske det blir till att göra någon ny mer rally inspirerad bil.

som det ser ut so far

Image

vad det är för bil får ni gissa er till :P
User avatar
Gert Pettersson
Posts: 96
Joined: 2009 Mar 21 6:19 pm

Post by Gert Pettersson »

En HPD :)
Tomas Reinicke
Posts: 3
Joined: 2009 Oct 25 10:18 am

Post by Tomas Reinicke »

Saab 96 V4 eller 99 Turbo :D

Framhjulsdrivan passar bra för RBR, inget problem med handbroms etc.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Christian Lundh wrote:...vad jag gjort änsålänge är planar mapping men att sitta och markera 10 tusentals faces manuellt känns ju som att det kommer att ta fram till sommaren :P så vilket skulle du säga är smidigaste alternativet?...

...vilket är bästa sättet att "sätta ihop" delar i editorn?...
Att unwrappa en modell bra är definitivt inget enkelt jobb, det kan lätt räknas som lika mycket arbete som att göra själva modellen. Däremot har det blivit betydligt smidigare med åren då det dykt upp snabbare och enklare verktyg. Jag jobbar i en ny version av 3dsMax och konverterar dem till max5 bara för själva exporteringen till RBR på slutet eftersom pluginet inte funkar med någon annan version.

Jag använder "Unwrap UVW" modifiern, vet inte om den ens finns i max5. I den finns iaf något som kallas för "pelt seams", i princip är det tilltänkta texturskarvar. Man markerar alltså vilka edges man vill ska bli skarvar istället för att markera polygoner, vilket blir betydligt mindre markeringsjobb. Därefter kan man använda "expand face selection to seams" om man med ett knapptryck vill markera alla de polygoner som sitter ihop med varandra innanför en pelt seam.

För att sätta ihop delar så brukar "stitch selected" i uv editorn vara smidigast. Jag brukar köra den i edge-mode för att inte få de problemen du pratar om. Markera en edge (eller flera stycken på rad) på den ena delen så blir motsvarande edges på den andra delen blåa. Eftersom edges bara kan splitas till två delar, till skillnad från verticer som ju kan splitas till hur många delar som helst, så blir det mycket enklare.

Weld brukar också funka, men det man vill welda måste ligga tillräckligt nära varandra från början för att det ska funka.
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

har kört max 9fram tills nu så ska kolla lite tutorials på pelt seams så ska det nog gå att lösa. var lite osäker på om det funkade att göra mappningen också i nyare version men det gör det ju då :)

vad gäller editorn så är det nog bara att prova sig fram lite så kommer jag nog fram till hur det funkar tillslut.

tackar för tipsen
Post Reply