Någon som gör egen bil?

Nya bilar och gamla bilar
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Någon som gör egen bil?

Post by Christian Lundh »

Som rubriken antyder så tänkte jag kolla om det är någon som sitter och pillar med någon egen bil?

Är ju lite irriterande när nära på all info på nätet verkar leda till BHM (som ju verkar ha gått i graven) så tänkte att det kanske fanns någon här som sitter inne med lite kunskap :)
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jodå, jag pillar lite.
User avatar
Sebastian Bourghardt
Posts: 32
Joined: 2010 Apr 18 12:55 pm

Post by Sebastian Bourghardt »

Jag testade att kombinera ford fiesta st fysiken med fiesta s2000 karossen. Blev en bra liten bil.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Robert Sahlstedt wrote:Jodå, jag pillar lite.
Men nu är vi inne på annat sidospår, eller hur 8)
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Erik Persson wrote:
Robert Sahlstedt wrote:Jodå, jag pillar lite.
Men nu är vi inne på annat sidospår, eller hur 8)
Det borde finnas "gilla" knappar i detta forum.. =)
// Jim Hjerpe
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Post by Rasmus Persson »

Jim Hjerpe wrote:
Erik Persson wrote:
Robert Sahlstedt wrote:Jodå, jag pillar lite.
Men nu är vi inne på annat sidospår, eller hur 8)
Det borde finnas "gilla" knappar i detta forum.. =)
Hehe tänkte skriva det förut hehehe..
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

Robert Sahlstedt wrote:Jodå, jag pillar lite.
jo det visste jag ju egentligen :)

du körde i Z modeler va? lär väl inte vara någon större skillnad visserligen.
Kollade på det men tyckte att max kändes smidigare att lära sig.

har egentligen 2 frågor för tillfället men jag tror att jag vet svaren och att dom är samma :P men skadar ju inte att fråga

1.När jag exporterar till RBR så syns inte modellen utan bara gubbarna,hjulen och lysen. För att komma runt det så har jag sparat en poly från imprezan och "attachat" den till min modell, då blir den synlig.

Jag antar att det har att göra med att jag inte uv mappat alls än, vilket ju också innebär att jag inte gjort något av del 2 i warthogs "tutorial", det som har med "texture set" att göra.

2. Som jag förstår det borde bilen bli helvit när den inte är mappad och klar, men när jag gör som ovan blir den istället helt svart.

eller måste man lägga på något matrial eller så för att den inte ska bli genomskinlig?

kan ju tillägga att jag är nybörjare så inga för komplexa svar tack haha
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Christian Lundh wrote:...skadar ju inte att fråga...
Jag kör 3dsMax. Men jag började dock med Zanoza för en herrans massa år sedan när jag gjorde saker till Rally Trophy.

Utan att påstå att jag vet exakt vad som är fel och har ett rakt svar på det så är jag övertygad om att hela problemet för dig ligger i ini-filerna. Det borde inte behövas någon uv-map för att polygonerna ska synas i spelet. Att bilen blir svart i början är helt normalt.

Det har aldrig fungerat för mig att använda de ini-filer som skapas när man exporterar. Vad jag brukar göra är att i princip skriva egna med utgångspunkt i den man får från exportern och i kombination med en från en bil som man vet fungerar. Det gäller helt enkelt att se till så att man har alla objekt listade och att de får rätt material. Att alla mellanslag, radbrytningar osv är helt rätt är också viktigt för att det inte ska strula.

Det spelar egentligen ingen roll vilka material du använder i 3dsMax, det är de material som anges i ini-filen som används av spelet. Exportern är ju tänkt att generera en ini-fil med rätt material sålänge man utgår från det som finns i exempelfilen med imprezan, men det verkar som sagt fungera lite si och så.

För att göra det lite enklare för sig så kan man se till så att inga objekt behöver mer än ett material. Har man exempelvis en bumper med både lackade delar och genomskinligt nät så kan det vara tanke att dela upp det i två separata objekt så att man bara behöver ange ett material vardera i ini-filen.
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

jo då jag inte gjort något med med ini filerna så kändes det ju logiskt att det var där problemen ligger. Som nybörjare kändes det ju bättre att skippa ini filerna sålänge och fokusera på att lära sig förstå vad man gör i max först :P
men jäklar va skoj det är fast framstegen går långsamt haha
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

blev många timmar framför skärmen i helgen så nu börjar själva modellen närma sig godtagbart skick.
(är ju inget som ska "släppas" så är inte så noga haha)

till Robert främst antar jag

Så idag har jag suttit på jobbet och klurat lite på uv mappningen vilket känns som att det kommer att ta lika lång tid som själva modelleringen :(
Har bara testat lite på smågrejor typ bakljusen och några tutorials för att se hur det funkar så här skulle jag jättegärna ta emot lite tips.

vad jag gjort änsålänge är planar mapping men att sitta och markera 10 tusentals faces manuellt känns ju som att det kommer att ta fram till sommaren :P så vilket skulle du säga är smidigaste alternativet?
vet om någon tutorial som visar just det sättet?

drömmen vore ju att det fanns något välfungerande plugin så man med ett click kunde få en fin template direkt men antar att det inte finns :(

snabb testade boxmapping->flatten map och det verkade funka hyffsat för säg 70% av bilen men sen sprängdes ju resten upp i 100tals smådelar men att pussla ihop det kanske är det enklaste sättet ändå?

sista frågan rör stitching inne i uv editorn. Om jag har 2 delar som ska vara ihop säg en framsida och en högersida av någonting så flyttar jag ihop dom, ser att båda sidorna blir blå så dom är på rätt håll. så då försökte jag markera dom 2 vertsen som "hör ihop" och tog stitch selected men då gick det ihop med något annat på andra sidan skärmen iställt som inte var makerat. provade också weld inne i editorn men då hände inget alls istället.
vilket är bästa sättet att "sätta ihop" delar i editorn?

även där så får du gärna länka till nån tutorial om du har någon du tycker är bra. finns ju massvis på nätet men om man tar hem 5 olika tutorials på samma moment så är det ju inte sällan man får 5 olika sätt att göra saken också, vilket mest förvirrar :P
Daniel Wolden
Posts: 367
Joined: 2009 Jan 04 11:04 pm

Post by Daniel Wolden »

Lag en Volvo 940 da :)? Savner noen gromme Nasjonal biler!! :)
/ / Wolden
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Daniel Wolden wrote:Lag en Volvo 940 da :)? Savner noen gromme Nasjonal biler!! :)
Jädra tjatande på 740 och 940.... är väll roligare om det skulle dyka upp nå annat då redan 242an finns? Typ Starlet, Corolla FWD, 9-3 Kitcar, Golf III GrH,Mazda RX7 osv.....?? :P
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

Erik Brodin wrote:
Daniel Wolden wrote:Lag en Volvo 940 da :)? Savner noen gromme Nasjonal biler!! :)
Jädra tjatande på 740 och 940.... är väll roligare om det skulle dyka upp nå annat då redan 242an finns? Typ Starlet, Corolla FWD, 9-3 Kitcar, Golf III GrH,Mazda RX7 osv.....?? :P
på inte tal om Golf 1 GrE! fy fan va fränt!
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Marcus Jansson wrote:
Erik Brodin wrote:
Daniel Wolden wrote:Lag en Volvo 940 da :)? Savner noen gromme Nasjonal biler!! :)
Jädra tjatande på 740 och 940.... är väll roligare om det skulle dyka upp nå annat då redan 242an finns? Typ Starlet, Corolla FWD, 9-3 Kitcar, Golf III GrH,Mazda RX7 osv.....?? :P
på inte tal om Golf 1 GrE! fy fan va fränt!


:smt104
// Jim Hjerpe
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

ja vad är det för bilar ni pillar med om man får fråga.

ja en toyota starlet gr h skulle va fränt o ha i rbr. jag har blueprints till den om nån skulle va intresserad o göra den,
Post Reply