??HELT OTROLIGT??

Saker som har med spelet att göra men som inte passar in i ovanstående
Post Reply
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

??HELT OTROLIGT??

Post by Micael Eriksson »

Som sagt, jag tycker att det är helt otroligt att det inte finns en spel utvecklare som kan göra ett "riktigt" rally spel.

Det kan ju inte va så svårt....problemet är väll att tjäna pengar på det men det borde också gå.

Om man har tex. tre spel lägen, arcad, typ NFS, medium, typ Collin och sen ett simulator läge, typ RBR. Då borde ju alla älska det som tycker om bilspel.

Kasta in en editor så man kan göra egna sträckor och en "lackbox" för skinns och jag skulle tro att vi har en vinnare :lol:

Båda sist nämnda finns i Trackmania Nations som är ett gratis :shock: spel för online race. Kan en stor spelutvecklare släppa ett gratis spel så kan det inte va allt för svårt att få till 8)
Hellre dö än fega
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Hela problemet är pengar. Det kostar 100-tals miljoner kronor att utveckla ett full-mumma spel i den kalibern du talar om. Pengar som måste in i projektet direkt från början för att finansiera framförallt de anställdas arbetstid men även marknadsföring, utvecklings-kit, programvarulicenser, kontorslokaler etc, etc. Någon måste alltså ligga ute med pengarna i ett par år innan det kan börja ticka in igen. Tänk bara på vad du skulle dragit in i ränta från ett vanligt, halvtaskigt bankkonto om du hade 100 miljoner liggandes i två år... Det är en enorm riskinvestering så de som sitter på pengarna satsar såklart hellre på sådant som de VET kommer funka.

I övrigt håller jag med, självklart vill även jag se ett riktigt bra rallyspel igen. Det gäller bara att göra det smart så som du är inne på, så att det inte bara intresserar nörd-folket.
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Jo jag förstår att allt handlar om pengar, men det va det jag menade med TM Nations, det är ju helt gratis...

Bara deras cam editor är mer avancerad än nåt annat jag sett i nåt spel. Den är ungefär som excel, det är mellan ryggstödet och tangentbordet begränsningen finns :)
Track editorn är ganska enkel, man bygger bara med enkla "block" men med lite fantasi så är det helt otroligt vilka banor dom får till, man tror inte att det är samma spel man spelar ibland...

Mycke finns ju redan, dom snor ju spelmotorer av varan i fps spelen så det måste ju va möjligt i bil branchen också.

Jag är ingen programmerare på någe vis, men jag tror att dom över arbetar saker och ting ibland. Man behöver inte uppfinna hjulet igen. Jag menar, ta RBR och snygga till grafiken lite, Lägg till tre olika svårighets grader, lägg till en online funktion (jag vet att det brukar va bekymmer) lägg till en trackeditor , lägg till en lackbox och en pacenot editor (finns en jävligt bra sådan i Rally Championship Extreme, också utgivet av Wortdog btw) och vips har man ett kanon spel.

Online delen släpper säkert Cz killarna för en, i sammanhanget, strunt summa. Det behöver inte va mer avancerat än deras. Rally är mot klockan...
Hellre dö än fega
Post Reply