Lägger av på riktigt

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Post Reply
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Lägger av på riktigt

Post by Erik Persson »

Jag har verkligen inte motivation att ta tag i det här igen.
Utan motivation blir det inget bra resultat.

För att förenkla kan vi skita i alla funktioner runt om själva forumet. Om man kollar på andra serier som kör racing över nätet så kör många ett rent forum.
Där skriver man in regler, resultat och allt annat i själva forumet. Man behöver ju inte de här andra funktionerna som jag byggt.

Forumet vi har är av en lite äldre variant, men borde gå att uppdatera till nyare om man så önskar. Men lite pill kan behövas i databasen som innehåller själva forumet.

Men så klart om någon har grundläggande php-kunskaper kan jag visa vad jag gjort. Det är inte allt för krångligt, men det är ju lättare om jag visar vad jag byggt för konstigheter.

Det kan hända att jag kommer att finnas med och köra ibland.
Last edited by Erik Persson on 2009 Dec 04 7:43 am, edited 1 time in total.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

du menar lägga ner download delen osv då?
och bara köra själva forumet för diskussion?

för egen del tycker jag inte det har någon betydelse, jag använder endast forumet här som det är nu ändå..

vore väl bra om instruktionsfilmerna mm ligger kvar dock.
men ja...
allt för att göra serien lättare att administrera tycker jag låter bra, ingen skall ju behöva bli utbränd för ett litet "kvällsnöje" som man väl får anse att RBR är för de flesta...

sedan tycker jag inte du skall administrera hela serien själv heller, är vi flera som hjälps åt så tror jag det kan fungera smidigare, iallafall så länge vi har nån form av schema för när tävlingarna skall gå så man kan delegera uppgiften att lägga upp tävlingar till någon annan.

resultatuppdateringen är väl ganska viktig, är väl egentligen det enda viktiga förutom forumet...

jag kan själv hjälpa till att lägga upp rallyn osv, bara jag vet vad det är tänkt för underlag och vilka rutor som skall vara ikryssade osv.

resten kan vi nog sköta gemensamt, iallafall vi som varit med ett tag.
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

Post by Johan Sälgström »

Jag har enbart forumet bokmärkt och tror det funkar utmärkt att basera hela serien här, med kalender, regler, resultat osv. Om det finns tillgång till webhost kan man fortfarande ha instruktionsfilmer och sådant, men länken till de kan ju ligga i en tråd i en forumsektion som bara medlemmar har tillgång till eller liknande.
Att det finns tillräckligt med gemensamt intresse för att hålla igång serien utan att någon ska känna sig helt utbränd tror jag också på.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Min tanke är att resultat, kalender, regler och allt annat ligger i forumet. Låsta eller klistrade trådar är the shit.

Jag kan göra en lösning på downloadsidan där det finns en admin-inloggning som man kan ladda upp och ta bort filer. Och att länkarna skapas automatiskt. Det tar inte lång tid och då är det ju bara att ha länk till den i forumet.
Precis som Johan säger kan man ju lägga den i en tråd som man måste vara registrerad för att kunna läsa.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag tycker det funkar....

det är som du säger, resten av sidan är bara "onödig" lyx.
dessutom tar det ju tid att administrear, uppdatera osv..

så om vi håller allt på forumet blir det förhoppningsvis lättare.
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

låter faktist riktigt (Y) känns som sagt att det andra är bara som sagt dålig lyx. skulle vara bättre om man kan te.x kunna kommentera kalender regler mm direkt under. ett forum och en länk till något där det finns instruktions filmer!

kör hårt! alla här inne tror kan hjälpa till om det behövs! bara ropa på hjälp om det behövs! Svenska RBR serien samlar hela forumet i ett medans det finns serier där bara vissa kör! du gör ett underbart jobb!!! :smt060
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

alltså nu fattar jag inget.. kan bero lite på att man har varit upp till 5 varje morgon nu en vecka tillbaka.. men men .. vad är det som händer??? jag hoppas inte rbr kommer försvinna bara nu..
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

RBR kommer inte försvinna, dethär forumet kommer inte försvinna men Erik kommer inte köra Svenska RBR serien som det verkar...

inte säkert serien försvinner för det, finns ju en del här som gärna vill ha den igång så blir nog nån annan som tar över.

alla andra serier som drivs från detta forumet kommer finnas kvar.

däremot så kanske resten av sidan, med download sektionen och allt sånt försvinner.
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

Andreas Karlsson wrote:RBR kommer inte försvinna, dethär forumet kommer inte försvinna men Erik kommer inte köra Svenska RBR serien som det verkar...

inte säkert serien försvinner för det, finns ju en del här som gärna vill ha den igång så blir nog nån annan som tar över.

alla andra serier som drivs från detta forumet kommer finnas kvar.

däremot så kanske resten av sidan, med download sektionen och allt sånt försvinner.
okej nä de hoppas jag verkligen inte de kommer försvinna..detta är ju skoj o tävla mot alla andra.. får hoppas då att nån annan vill ta över o hålls de i liv
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag ser några uppgifter som kan delas eller slås samman på några personer.

- Själva serien och beslut rörande regler Här är mitt förslag att en person är ordförande/ledare och är den som har beslutanderätten. Bra om man kan diskutera med övriga i administrationen. Men samtidigt är det bra om en person har rätten att bestämma.

- Web och forumsansvarig Någon som ser till att forumet med rättigheter och koll på att språk och tonen på forumet är okej. Bra om denna person har vana från administration av hemsidor och forum. Jag hjälper så klart till under en övergångsperiod.

- Resultatansvarig En person som ser till att hålla koll på resultat och räkna samman allt.

- Startnummer / Anmälan Någon får hålla koll på vilka som deltar i serien och ser till att dela ut startnummer. Beroende på hur man gör med startnummer så kan det här bli massor av jobb. Om man har startnummer efter klass så blir det mycket jobb. Folk vill uppenbarligen byta klass ofta.

- Uppläggning av tävlingar Detta kan göras av någon som har pyntat så att de kan lägga upp tävlingarna. Vilka sträckor som ska vara med kan ju den som leder serien plocka fram.



Lite andra praktiska saker rörande hemsidan mm:
- Domännamnet (rbrserien.se) ägs av Kims Bil och MC och Peter Lundström är kontaktperson där. Hittils har hans företag betalat webhotellet.
- Vi har hittils använt one.com som webhotell. Låga kostnader och har haft bra upptid hittils. Vissa funktioner är kanske inte optimala då man inte kan ha stora filer liggandes för hemladdning.
- Om det är önskvärt att det finns stora filer (bilar, sträckor, templates etc.) för hemladdning så kan jag bistå med den lösning som används idag med en server hemma hos mig.
- Alla donerade pengar finns orörda på ett konto hos mig. Några hundringar tänkte jag lägga beslag på för driften av downloadservern så här långt.

Frågor? bara att fråga här, eller pm till mig.
Post Reply