Hjälp med Evo9 sound

Nya bilar och gamla bilar
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Selv bruker jeg Lancia Straos-lyden på alle mine Subaruer. Den er tilrekklig sint og ikke like "ekkel" som std-lyden er.

Audio.dat er egentlig veldig enkel i oppbyggning, følg Oskar sin instruksjon noen poster lenger opp her punkt for punkt så skal det gå i orden. Og om du også gjør som Robert sier, og legger Audio-mappen som dat-tool lager direkte i spillmappen gjør du det enda ti ganger enklere for deg selv til neste gang :)
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Andreas Karlsson wrote:ingen som har ett riktigt gött Impreza N12 ljud som kan lappa ihop det i en audio mapp tillsammans med eriks noter?

även jag saknar kunskap i hur man laborerar med audio.dat
Det finns Impreza N12 ljudmoddar på Blackhole Andreas... Ladda hem o gör som Oskar/Robert visar/skriver så går det nog :wink:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Robert Sahlstedt wrote:
Oskar Olsson wrote:Spara sedan och dra den uppackade audio mappen över dattool igen, profit.
förstår du nu?
Ännu bättre... klipp ut audio-mappen och klistra in den direkt i Richard Burns Rally så behövs inte audio.dat längre. Så om man vill ändra andra ljud senare behöver man inte hålla på att packa upp och ner dat-filen.

Robert Menar du att nu när man kastat dat.filen så behöver man inte Dattool till nästa ljudmodd :?: :oops:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Anders Alm wrote:
Robert Sahlstedt wrote:
Oskar Olsson wrote:Spara sedan och dra den uppackade audio mappen över dattool igen, profit.
förstår du nu?
Ännu bättre... klipp ut audio-mappen och klistra in den direkt i Richard Burns Rally så behövs inte audio.dat längre. Så om man vill ändra andra ljud senare behöver man inte hålla på att packa upp och ner dat-filen.

Robert Menar du att nu när man kastat dat.filen så behöver man inte Dattool till nästa ljudmodd :?: :oops:
Hittade fler ljud till andra bilar. Så eftersom jag inte har en dat.fil gick jag in i Audio mappen direkt- sen vidare till Cars- la till nya .eng - sen vidare till Cars.ini ändrade texten även där o
tryckte spara. Sen trodde jag att det var färdigt. Fast sen skulle jag testa bla focus.773 gick in i Quick rally sen kom datorn till 4-5 röda ruter o sen hamnade jag på skrivbordet :? Vad gör jag för fel :?:


Hittade felet nu :wink: Hade skrivit c4_773.eng istället för c4_773 Så nu funkar det igen. 8)
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Är det någon som installerat ljudmoddar som är gjorda av signaturen "hdi"?
Jag hänger inte riktigt med vad han menar i sin förklaring över hur man ska göra. Jag har lagt in .eng-filen i ljudets cars-mapp och ändrat i cars.ini så själva biljudet finns men jag förstår inte hur jag ska göra för att få in ljuden som finns i .wav-filerna. Man ska ändra i effects.ini-filen men hur vet jag inte. Någon annan som vet?
Carl Larsson
Posts: 66
Joined: 2009 May 29 5:17 pm

Post by Carl Larsson »

Om det tex är en bil i nått video klipp som man gärna vill ha ljudet ifrån.
Går det då att tex frapsa fram ljud och sedan klippa in dom i dattool?

Nån som kan hjälpa mig med detta?
//Carl Larsson

MWRT / Monster World Rally Team

Members

199: Carl Larsson
200: Fredrik Åhlin

Bilar: Monster / DC Fabia 06 och Subaru N14
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Jag ställde frågan till Robert Sahlstedt (som gjort volvon) för några månader sedan och han svarade såhär:

"Kort sagt så är eng-filerna en massa motorljud efter varandra från olika varvtal med små markeringar emellan som talar om var varje del börjar och slutar. Man måste vara jätteförsiktig och klippa in nya ljud i en fungerande motorfil utan att skriva över dessa markeringar."
Carl Larsson
Posts: 66
Joined: 2009 May 29 5:17 pm

Post by Carl Larsson »

Tom Östertun wrote:Jag ställde frågan till Robert Sahlstedt (som gjort volvon) för några månader sedan och han svarade såhär:

"Kort sagt så är eng-filerna en massa motorljud efter varandra från olika varvtal med små markeringar emellan som talar om var varje del börjar och slutar. Man måste vara jätteförsiktig och klippa in nya ljud i en fungerande motorfil utan att skriva över dessa markeringar."
Lät jobbigt...
//Carl Larsson

MWRT / Monster World Rally Team

Members

199: Carl Larsson
200: Fredrik Åhlin

Bilar: Monster / DC Fabia 06 och Subaru N14
Post Reply