2009:2 Nästa säsong
Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult
- Erik Brodin
- Posts: 1521
- Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Tycker Fiestan är bra som den är. Men motor ljudet är inte bra tycker jag.Robert Sahlstedt wrote:Jag tänker slinka in ett inlägg i debatten även jag... Eftersom ny fysik till Volvon lite smått är på gång nu när David byggt om sin bil kan det hända grejjer under sommaren. Volvon har fått mer drag över hela registret och jag kör flera sekunder snabbare per sträcka med den nu än med den version som är på pluginet. Jag är säker på att ni som är duktiga med bilen tjänar ännu mer på det. Samtidigt är jag sugen på att göra om fysiken till Fiestan lite om jag nu ska släppa en ny version av Volvon. Bland annat har den lite för mycket effekt. Så med mer drag i Volvon och lite mindre drag i Fiestan, hur tror ni det skulle bli? Det är ju förstås inte spikat, men om...
Att N3 Fiestan skulle gå med S1600 är bara löjligt. Jag är runt 10 sekunder snabbare per sträcka med S1600. Självklart kan man sätta bra tider med Fiestan, jag tror säkerligen att jag skulle kunna bli spöad av vissa förare även om jag hade fördelen av S1600, men hade jag kört N3 i samma tävling hade jag vart betydligt mer efter.
Vad som händer med bilarna i WRC-klasserna tänker jag lämna åt er som faktiskt kör dem
Längden på rallyna tycker jag har varit jättebra. Är lagom om man kan köra tävlingen på en timme eller så, annars måste man avsätta en hel kväll till det. Att köra tvådagars är helt uteslutet för min del, har precis bara gått att lyckas få tid till antingen söndagen eller måndagen denna säsong. Att man skulle ha tid två dagar i rad precis den helgen det skulle råka vara tvådagars finns inte en chans. Att dela upp i flera etapper och ha lite längre rally skulle kunna funka, men bara om man då själv kan välja att köra båda etapperna samma dag om man vill.
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
-
- Posts: 280
- Joined: 2007 Feb 04 10:46 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
-
- Posts: 280
- Joined: 2007 Feb 04 10:46 pm
En tanke är ju att dom tävlingarna som är blandat både grus och asfalt skulle man kunna köra me grusdäck?, så blir det kanske lite mer realistiskt då man kanske inte hinner att ställa om bilen och har med sig asfaltdäck osv.Erik Persson wrote:Skulle grusdäck på asfaltsträckor vara roligt vid något tillfälle?
Jag har testat lite och tycker det känns roligt. Lätt att testa i shakedown i pluginet.
//Mackan
- Chris Nyström
- Posts: 339
- Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm
Markus Andersson wrote:En tanke är ju att dom tävlingarna som är blandat både grus och asfalt skulle man kunna köra me grusdäck?, så blir det kanske lite mer realistiskt då man kanske inte hinner att ställa om bilen och har med sig asfaltdäck osv.Erik Persson wrote:Skulle grusdäck på asfaltsträckor vara roligt vid något tillfälle?
Jag har testat lite och tycker det känns roligt. Lätt att testa i shakedown i pluginet.
HÅLLER MÄ!!
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
- Peter Lundström
- Posts: 266
- Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
- Fredrik Wengberg
- Posts: 684
- Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm
Men funkar ju hyggligt med grussetup på asfaltspartierna på PDT Rallysprint sträckan.Går ju att åka på ganska bra där.
Så jag tycker inte att det skall vara tillåtet med setupbyte, man får helt enkelt anpassa körningen efter det.
Men detta är bara min åsikt
Så jag tycker inte att det skall vara tillåtet med setupbyte, man får helt enkelt anpassa körningen efter det.
Men detta är bara min åsikt
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
- Peter Lundström
- Posts: 266
- Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm
Jo då på den funkar det bra tycker jag med! men prova att köra en av dom vanliga sträckorna i Frankrike med grussetup så tror jag du tycker att det är lite gungigt i fjädringen.Fredrik Wengberg wrote:Men funkar ju hyggligt med grussetup på asfaltspartierna på PDT Rallysprint sträckan.Går ju att åka på ganska bra där.
Så jag tycker inte att det skall vara tillåtet med setupbyte, man får helt enkelt anpassa körningen efter det.
Men detta är bara min åsikt
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
- Peter Lundström
- Posts: 266
- Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm
Nu har du nog inte läst hela Hasse !Hasse Onkamo wrote:De ska inte vara så jäkla lätt jämt. Man får lätta lite på pedalen om bilen inte går dit man vill. Testa någon tävling med grus däck du Erik
Erik vill att det ska vara grusdäck med men det är setupen som ska vara valfri eftersom vissa bilar får helt fel hjulvinklar med grussetup på asfalt = hjulen pekar fullt inåt i toe-in och dom går inte ens att få framåt pga det.
Sen blir även dom som fortfarande har vinklarna rätt VÄLDIGT tipp känsliga.
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Det hängde jag med påPeter Lundström wrote:Nu har du nog inte läst hela Hasse !Hasse Onkamo wrote:De ska inte vara så jäkla lätt jämt. Man får lätta lite på pedalen om bilen inte går dit man vill. Testa någon tävling med grus däck du Erik
Erik vill att det ska vara grusdäck med men det är setupen som ska vara valfri eftersom vissa bilar får helt fel hjulvinklar med grussetup på asfalt = hjulen pekar fullt inåt i toe-in och dom går inte ens att få framåt pga det.
Sen blir även dom som fortfarande har vinklarna rätt VÄLDIGT tipp känsliga.
Bara o göra en setup då!! Har väl några gamla godingar från rbr online tiden som man får justera