2009:2 Nästa säsong

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Post Reply
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Tycker volvon ska fortsätta gå med fiesta för annars lär väll N4 och S2000 splitras med då S2000 bilarna är snabbare?
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Robert Sahlstedt wrote:Jag tänker slinka in ett inlägg i debatten även jag... Eftersom ny fysik till Volvon lite smått är på gång nu när David byggt om sin bil kan det hända grejjer under sommaren. Volvon har fått mer drag över hela registret och jag kör flera sekunder snabbare per sträcka med den nu än med den version som är på pluginet. Jag är säker på att ni som är duktiga med bilen tjänar ännu mer på det. Samtidigt är jag sugen på att göra om fysiken till Fiestan lite om jag nu ska släppa en ny version av Volvon. Bland annat har den lite för mycket effekt. Så med mer drag i Volvon och lite mindre drag i Fiestan, hur tror ni det skulle bli? Det är ju förstås inte spikat, men om...

Att N3 Fiestan skulle gå med S1600 är bara löjligt. Jag är runt 10 sekunder snabbare per sträcka med S1600. Självklart kan man sätta bra tider med Fiestan, jag tror säkerligen att jag skulle kunna bli spöad av vissa förare även om jag hade fördelen av S1600, men hade jag kört N3 i samma tävling hade jag vart betydligt mer efter.

Vad som händer med bilarna i WRC-klasserna tänker jag lämna åt er som faktiskt kör dem ;)

Längden på rallyna tycker jag har varit jättebra. Är lagom om man kan köra tävlingen på en timme eller så, annars måste man avsätta en hel kväll till det. Att köra tvådagars är helt uteslutet för min del, har precis bara gått att lyckas få tid till antingen söndagen eller måndagen denna säsong. Att man skulle ha tid två dagar i rad precis den helgen det skulle råka vara tvådagars finns inte en chans. Att dela upp i flera etapper och ha lite längre rally skulle kunna funka, men bara om man då själv kan välja att köra båda etapperna samma dag om man vill.
Tycker Fiestan är bra som den är. Men motor ljudet är inte bra tycker jag. :D
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Skulle grusdäck på asfaltsträckor vara roligt vid något tillfälle?

Jag har testat lite och tycker det känns roligt. Lätt att testa i shakedown i pluginet.
Markus Andersson
Posts: 280
Joined: 2007 Feb 04 10:46 pm

Post by Markus Andersson »

tycker de låter som en bra ide, tycker själv att de e riktigt kul och det blir lite mer action på ev filmer också ;)
//Mackan
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Erik Persson wrote:Skulle grusdäck på asfaltsträckor vara roligt vid något tillfälle?

Jag har testat lite och tycker det känns roligt. Lätt att testa i shakedown i pluginet.
De vore rätt kul faktiskt :D
Markus Andersson
Posts: 280
Joined: 2007 Feb 04 10:46 pm

Post by Markus Andersson »

Erik Persson wrote:Skulle grusdäck på asfaltsträckor vara roligt vid något tillfälle?

Jag har testat lite och tycker det känns roligt. Lätt att testa i shakedown i pluginet.
En tanke är ju att dom tävlingarna som är blandat både grus och asfalt skulle man kunna köra me grusdäck?, så blir det kanske lite mer realistiskt då man kanske inte hinner att ställa om bilen och har med sig asfaltdäck osv.
//Mackan
User avatar
Chris Nyström
Posts: 339
Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm

Post by Chris Nyström »

Markus Andersson wrote:
Erik Persson wrote:Skulle grusdäck på asfaltsträckor vara roligt vid något tillfälle?

Jag har testat lite och tycker det känns roligt. Lätt att testa i shakedown i pluginet.
En tanke är ju att dom tävlingarna som är blandat både grus och asfalt skulle man kunna köra me grusdäck?, så blir det kanske lite mer realistiskt då man kanske inte hinner att ställa om bilen och har med sig asfaltdäck osv.

HÅLLER MÄ!!
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"

citat av: Per Eklund

www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

jo grusdäck på asfalt är skita roligt!
Men inte grus setup på asfalt för då tippar bilen i kurvorna nästan och för vissa bilar blir det helt galet på pluginet med hjulvinklarna med grus setup på asfalt har jag för mig!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Lundström har helt rätt. Setupbyten måste tillåtas i så fall.
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Men funkar ju hyggligt med grussetup på asfaltspartierna på PDT Rallysprint sträckan.Går ju att åka på ganska bra där.
Så jag tycker inte att det skall vara tillåtet med setupbyte, man får helt enkelt anpassa körningen efter det.
Men detta är bara min åsikt :-)
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Fredrik Wengberg wrote:Men funkar ju hyggligt med grussetup på asfaltspartierna på PDT Rallysprint sträckan.Går ju att åka på ganska bra där.
Så jag tycker inte att det skall vara tillåtet med setupbyte, man får helt enkelt anpassa körningen efter det.
Men detta är bara min åsikt :-)
Jo då på den funkar det bra tycker jag med! men prova att köra en av dom vanliga sträckorna i Frankrike med grussetup så tror jag du tycker att det är lite gungigt i fjädringen.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det beror på att de ställt in PTD så att rbr uppfattar det som en grussträcka redan från början. Men som Lundström skriver så blir vissa bilar helt knasiga om man kör grussetup på asfaltsträckor.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

De ska inte vara så jäkla lätt jämt. Man får lätta lite på pedalen om bilen inte går dit man vill. Testa någon tävling med grus däck du Erik :wink:
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Hasse Onkamo wrote:De ska inte vara så jäkla lätt jämt. Man får lätta lite på pedalen om bilen inte går dit man vill. Testa någon tävling med grus däck du Erik :wink:
Nu har du nog inte läst hela Hasse !

Erik vill att det ska vara grusdäck med men det är setupen som ska vara valfri eftersom vissa bilar får helt fel hjulvinklar med grussetup på asfalt = hjulen pekar fullt inåt i toe-in och dom går inte ens att få framåt pga det.
Sen blir även dom som fortfarande har vinklarna rätt VÄLDIGT tipp känsliga.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Peter Lundström wrote:
Hasse Onkamo wrote:De ska inte vara så jäkla lätt jämt. Man får lätta lite på pedalen om bilen inte går dit man vill. Testa någon tävling med grus däck du Erik :wink:
Nu har du nog inte läst hela Hasse !

Erik vill att det ska vara grusdäck med men det är setupen som ska vara valfri eftersom vissa bilar får helt fel hjulvinklar med grussetup på asfalt = hjulen pekar fullt inåt i toe-in och dom går inte ens att få framåt pga det.
Sen blir även dom som fortfarande har vinklarna rätt VÄLDIGT tipp känsliga.
Det hängde jag med på :D
Bara o göra en setup då!! Har väl några gamla godingar från rbr online tiden som man får justera :D
Post Reply