VARFÖR INTE S1600

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Post Reply
Robert Andersson
Posts: 9
Joined: 2008 Jan 24 6:20 pm

VARFÖR INTE S1600

Post by Robert Andersson »

Tycker det är mycket dåligt att ni har tagit bort S1600 klassen i RBR-serien, jag tycker den är lite självklar som WRC klassen, hur skulle det vara om man åkte till finska VM rallyt o inga ylande FWD Bilar kom när man står i skogen?

Ang omröstingen, en annan som inte lägger ner allt förmycket tid på den här sidan visste inte ens att man skulle rösta och jag brydde mig inte så mycket eftersom klassen är självklar enligt mig.


VAD SÄGS OM EN OMRÖSTING? Serien har ju inte dragit igången en och det kan väl inte vara alltför svårt att ändra?

Nu har jag sagt mitt och hoppas att det är fler som jag som tycker likadant Tack för mig.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Alltid tråkigt när individer blir ledsna eller besvikna. Men ärligt talat... var det inte lite väl tunt i startlistan i S1600 förra säsongen? Jag har inte varit med och faktiskt tagit beslut här men tycker att det var helt rätt, blir det för få startande så ställs det in, precis som i verkligheten. Ja, ska man vara riktigt petig så skulle väl eventuell S1600-bil flyttats till närmaste klass över men du förstår vad jag menar.

Jag körde själv S1600 som du kanske minns, eftersom jag generellt tycker det är roligare med 2wd än 4wd i RBR. Men det blev aldrig _riktigt_ kul eftersom det var så få startande. Man fick ju poäng bara man tog sig imål vilket är lite väl enkelt om du frågar mig. Om du kollar startlistan så har vi en bit över 100 anmälda (vilket är jättekul!) och det är klart att det inte går att göra alla helt nöjda utan man blir tvungen att kompromissa lite.

Slutligen... i år är det inte en enda lång säsong över hela året utan flera kortare omgångar. Jag tycker vi kör som redan planerat nu så får vi se om det kanske måste göras förändringar till nästa omgång.
Robert Andersson
Posts: 9
Joined: 2008 Jan 24 6:20 pm

svar

Post by Robert Andersson »

Håller med till vissdel det som ireterar mig är att beslutet kom så tätt inpå starten av cupen, nu får man inte någon riktig skanns att köra in sig på en annan bil och göra inställningar osv,, allt hade jag klart med skinns och inställningar till FWD.. gör som det ä i SM blir det minndre en ett visst antal startand så flyttas man upp till nästa klass, S1600 mot N4 Skulle vara fränt,
tror att det kan vara fler en jag som har missat att rösta, enligt mig så är det fler och fler som kör FWD nu en början av förra året

MVH / Robban
ps, kul att höra vad andra tycker om saken
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Tråkigt att du blir besviken, men jag ska förklara lite.

Det ligger till så att efter den omröstning som låg uppe under att antal veckor avslutades hade 2 personer deklarerat att S1600 var den klass man helst ville köra.
Och som Sahlstedt skriver var det inte allt för många startande i S1600 under 2008.
Beslutet blev därför ganska enkelt att ta, även om det inte var självklart. Då fler klasser skapar mer administration.

Om vi skyltat för dåligt med att det skulle genomföras förändringar i serien kan man ju tycka, men ser man till att ha en uppdaterad mailadress i sin profil i forumet så har det gått ut ett mail den 2:a januari där det framgår att vi ville ha in synpunkter på de kommande reglerna.
Som nyhet på förstasidan lades det in den 17:e december och den 4:e januari.

Dessutom pågår den kommande säsongen ca en tredjedel av året därefter kommer säkert nya regler att gälla.
Stefan Larsson

Post by Stefan Larsson »

håller med robert andersson..
mvh stefan
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Stefan Larsson wrote:håller med robert andersson..
mvh stefan

ni får väl vara aktiv då beslutena tas då! jag tycker erik gjorde rätt då endast 2 vill köra S1600....små klasser dör ut innan säsongen är klar, och är inget kul att köra heller!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Robert Andersson
Posts: 9
Joined: 2008 Jan 24 6:20 pm

svar

Post by Robert Andersson »

Nej och jag hoppas att det är upp tillvar och en vad man tycker är kul att köra och inte, vissa kör fort i 4 wd och anndra 2wd alla kan inte tycka lika tänk hur världen skulle se ut :D
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Eftersom det har varit en röstning om klasserna och anledningen till att vissa klasser inte körs är pga få deltagare men även administrationstiden och att det ska bli enkelt för dom som sköter detta så får man finna sig lite i vad andra bestämmer.

(Jag är inte heller helt nöjd med ALLT för mitt eget intresse tex att jag skulle vilja byta bilar lite hur jag vill och kanske köra både RWD och WRC !)

Men om man ser till seriens fortsättning och hur allt sköts så förstår jag att det måste vara begränsningar och då får man tyvärr foga sig eller låta bli

Men du kan ju alltid försöka locka igång Hasse Onkamos FWD cupen igen! då kanske man skulle lufta fiestan igen med 8)
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

ja om man nu vill köra s1600 så är du ju bara att köra igång en serie själv, kan ju tom använda samma sträckor, kanske kan locka fler deltadre tom eftersom folk ju då kan köra båda
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Peter Lundström wrote:Eftersom det har varit en röstning om klasserna och anledningen till att vissa klasser inte körs är pga få deltagare men även administrationstiden och att det ska bli enkelt för dom som sköter detta så får man finna sig lite i vad andra bestämmer.

(Jag är inte heller helt nöjd med ALLT för mitt eget intresse tex att jag skulle vilja byta bilar lite hur jag vill och kanske köra både RWD och WRC !)

Men om man ser till seriens fortsättning och hur allt sköts så förstår jag att det måste vara begränsningar och då får man tyvärr foga sig eller låta bli

Men du kan ju alltid försöka locka igång Hasse Onkamos FWD cupen igen! då kanske man skulle lufta fiestan igen med 8)
Det blir en 2wd cup igen, som kommer o heta NORC. Det blir 2 klasser. En framhjulsdriven klass och en bakhjulsdriven klass.
Den startar i februari :!:
Robert Andersson
Posts: 9
Joined: 2008 Jan 24 6:20 pm

svar

Post by Robert Andersson »

Ja nog med det. det är ju som det är kul att diskutera lite. ne men det blir nog N4 i RBR-serien och S1600 i Euro Cup el om det startas nogon ny cup ska hålla ögonen öppna i fortsättningen. Jag hade bara tyckt att det hade varit fränt att köra S1600 i RBR-serien nu när det hade börjat gå så bra. är tyvärr inte så insatt så jag kan fixa egna cuper ochså mycket tid går till riktiga rally bilen :D
Stefan Larsson

Post by Stefan Larsson »

Hasse Onkamo skrev

Det blir en 2wd cup igen, som kommer o heta NORC. Det blir 2 klasser. En framhjulsdriven klass och en bakhjulsdriven klass.
Den startar i februari
när kan man anmäla sej till den cupen?
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Stefan Larsson wrote:
Hasse Onkamo skrev

Det blir en 2wd cup igen, som kommer o heta NORC. Det blir 2 klasser. En framhjulsdriven klass och en bakhjulsdriven klass.
Den startar i februari
när kan man anmäla sej till den cupen?
Du behöver inte anmäla dig. Bara o hoppa in o köra när du känner för det. Cupen börjar 11/2-09. Köres endast på onsdagar mellan 00:00 - 24:00 :!:
Post Reply