Filmer 2009

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Jag har nog sämst dator av oss så det blir nog bättre om jag inte filmar så mycket men jag kan filma om de tär så att ingen annan vill....

Jag tycker att vi ska försöka att filma klassvis.alternativt att 2st kanske får hjälpas åt med klasserna som det är många och olika bilar i.

Jag tycker att vi kör på det upplägget roy hade, Alla bilarna med på första sträckan sen på dom andra så tar man topp 3 i varje klass ,,Sen kanske dom 5 första på sista sträckan???
Last edited by Johan Gustavsson on 2009 Jan 10 10:08 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Dom här inställningarna har jag nu!!Kanske helt åt pipan :roll:
Attachments
fraps.JPG
(347.08 KiB) Downloaded 234 times
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Hasse dom där är mycket bättre än vad jag kör på.....
Attachments
fraps bild.jpg
(253.47 KiB) Downloaded 234 times
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Det lilla som jag har hållit på så tror jag half-size räcker kort och gott. Gör man filmen i för stort format kommer den bli gigantisk i slutänden.
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Hasse; jeg kjører Fraps med samma instillinger som Johan gjør :)


Jeg tenkte som så: Vi deler oss opp og tar noen bestemte biler hver (t.eks. Hasse tar alle Citroen C4, Johan alle Lancer evo9 etc...)

Alle biler på første og siste SS, og topp 3 klassevis i strekkene i mellom. Gjerne inndelt i 2+2 delt opp av servicer i rallyet.

Deretter klipper vi ut 15-20 sek. av hver bil på aktuell strekke, og sender klippene til den som klipper alt sammen til en hel film.

En tar deretter den ferdige filmen og legger på grafikk, før en annen gjør kommentarene. Dette klippes så sammen til en hel film for nedlasting.


Høres dette ut som en helt håpløs løsning?
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Roy Magnes wrote:Hasse; jeg kjører Fraps med samma instillinger som Johan gjør :)


Jeg tenkte som så: Vi deler oss opp og tar noen bestemte biler hver (t.eks. Hasse tar alle Citroen C4, Johan alle Lancer evo9 etc...)

Alle biler på første og siste SS, og topp 3 klassevis i strekkene i mellom. Gjerne inndelt i 2+2 delt opp av servicer i rallyet.

Deretter klipper vi ut 15-20 sek. av hver bil på aktuell strekke, og sender klippene til den som klipper alt sammen til en hel film.

En tar deretter den ferdige filmen og legger på grafikk, før en annen gjør kommentarene. Dette klippes så sammen til en hel film for nedlasting.


Høres dette ut som en helt håpløs løsning?
Ja för mig kan vi gärna köra på som roy säger:)
Hampus Jansson
Posts: 18
Joined: 2008 Dec 16 9:50 pm

Post by Hampus Jansson »

Går bra för mig med, tycker det var en bra ide Roy.
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

verkar som jag löst mina fraps problem så jag kan med ställa upp på lite frapsande, klipp och grafik överlåts till någon annan då mina kunskaper inte stäcker sig längre än WMM :P
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Roy Magnes wrote:Hasse; jeg kjører Fraps med samma instillinger som Johan gjør :)


Jeg tenkte som så: Vi deler oss opp og tar noen bestemte biler hver (t.eks. Hasse tar alle Citroen C4, Johan alle Lancer evo9 etc...)

Alle biler på første og siste SS, og topp 3 klassevis i strekkene i mellom. Gjerne inndelt i 2+2 delt opp av servicer i rallyet.

Deretter klipper vi ut 15-20 sek. av hver bil på aktuell strekke, og sender klippene til den som klipper alt sammen til en hel film.

En tar deretter den ferdige filmen og legger på grafikk, før en annen gjør kommentarene. Dette klippes så sammen til en hel film for nedlasting.


Høres dette ut som en helt håpløs løsning?
Det blir bra Roy. Ändra mina inställningar
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Christian Lundh wrote:verkar som jag löst mina fraps problem så jag kan med ställa upp på lite frapsande, klipp och grafik överlåts till någon annan då mina kunskaper inte stäcker sig längre än WMM :P
Ju fler desto bättre :)
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Ett tips när man filmar är att använda RBRdll för då kan man öka takten på visningen av reprisen.

på så sätt kan man "spola fram" tll rätt ställe lite snabbare. För att strax innan man ska filma ställa in normal fart igen.
Missar man får man börja om från början, men lite tid kan man tjäna i alla fall.

Läs readme som jag tror ligger medi hemladdningen.

Edit: dessutom kan man få upp "HUD" under visning, så man kan se vilken växel etc.
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Erik Persson wrote:Ett tips när man filmar är att använda RBRdll för då kan man öka takten på visningen av reprisen.

på så sätt kan man "spola fram" tll rätt ställe lite snabbare. För att strax innan man ska filma ställa in normal fart igen.
Missar man får man börja om från början, men lite tid kan man tjäna i alla fall.

Läs readme som jag tror ligger medi hemladdningen.

Edit: dessutom kan man få upp "HUD" under visning, så man kan se vilken växel etc.
Fungerer kanon :D
"I love it when a plan comes together"
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

mm

Post by Niclas Jagerhult »

Jag kan redigera i Adobe Premiere. Frågan är bara hur man på enklast sätt ska få över filmklippen till min dator (som är på rep. just i detta nu). Har väl inte dator av världsklass, men man kanske skulle försöka sej på en testfilm? Se så allt funkar?

Men som sagt, hur skulle man fåöver alla upptagningar till min dator isf? Skicka över msn el liknande lär ju ta evigheter.
//Jaeger
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Re: mm

Post by Johan Gustavsson »

Niclas Jagerhult wrote:Jag kan redigera i Adobe Premiere. Frågan är bara hur man på enklast sätt ska få över filmklippen till min dator (som är på rep. just i detta nu). Har väl inte dator av världsklass, men man kanske skulle försöka sej på en testfilm? Se så allt funkar?

Men som sagt, hur skulle man fåöver alla upptagningar till min dator isf? Skicka över msn el liknande lär ju ta evigheter.
Det tar en evighet att skicka det fram och tillbaka, det bästa är om den som kommenterar filmen redigerar ihop allt också så man slipper skicka så himmla mycket
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Re: mm

Post by Roy Magnes »

Johan Gustavsson wrote:
Niclas Jagerhult wrote:Jag kan redigera i Adobe Premiere. Frågan är bara hur man på enklast sätt ska få över filmklippen till min dator (som är på rep. just i detta nu). Har väl inte dator av världsklass, men man kanske skulle försöka sej på en testfilm? Se så allt funkar?

Men som sagt, hur skulle man fåöver alla upptagningar till min dator isf? Skicka över msn el liknande lär ju ta evigheter.
Det tar en evighet att skicka det fram och tillbaka, det bästa är om den som kommenterar filmen redigerar ihop allt också så man slipper skicka så himmla mycket
Det tror nok jeg også. En mulig løsning blir at den som gjør opptakene klistrer alt sitt sammen til èn film med aktuelle biler, og legger opp på rapidshare eller tilsvarende, og sender link til den som blir sittende med kommentarer og den siste redigeringen.


Jeg kan godt ta den biten, ettersom jeg har gjort alt sammen før. Om ingen andre vil ha jobben med redigering og kommentarer, da :) Kanskje ha en svensk kommentator i årets serie? :P
"I love it when a plan comes together"
Post Reply