Rally på riktigt..

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Rally på riktigt..

Post by Håkan Björkman »

Tänkte bara fråga hur mycket det kostar att åka rally.
Om man tänker sig att man köper en grp.H för 65 papp och personlig utrustning kan man ju räkna på.
Vad går en mindre tävling på egentligen och är det dyrt å ta licens?
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Bilen är det billiga igentligen. I längden kostar däck, underhåll, resor, mycket mer. Fast det hela beror ju på hur mycket man har tänk åka och vilka ekonomiska möjligheter som finns.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

I generella termer bör man fundera länge och mycket på klassen man ger sig in i.

Grupp H har fördelen av att man får göra lite egna lösningar på saker och ting. Men det förekommer alltid bättre bilar. Det går att bygga en Grupp H bil hur dyr som helst och det gör att det är en hel del extrema bilar som man får tampas med.
Och nästan allt blir dyrt om det pajjar. Motorgrejjer är dyra, fjäderben är dyra, bromsar är dyra, växellådor är dyra, bakaxlar är dyra...

Grupp E som förekommer i större delen av landet är en eknomiskt vettig klass. Här finns massor av information på SBF:s hemsida. Där kan man till exempel hitta blar som ligger rätt i vikt/effekt förhållande. Grundregeln är att du inte får ändra något på bilen förutom bättre stötdämpare och fjädring. Och då säkerhetsutrustningen förstås. Dela bilens vikt med motorns effekt. Värdet skall bli minst 15kg/kw. Detta reglemente är gjort för att hålla ner kostnaderna.

Ekonomi heter klassen som motsvarar gruppE i Mellannorrlands BF och Övre Norras BF. Här tillåts lite roligare bilar än grupp E. GTI, GSI etc. brukar kunna klassa in här.

Volvo original är rolig på så sätt att du inte blir frånkörd av en annan biltyp. Visserligen förekommer 240, 740 och 940. Men det går fortfarande att vinna i Sverigeserien med en 240, det visade Peter Bäck i rally Vännäs. Man vet alltid vad som gäller då i princip allt finns att hitta på Volvo originals hemsida

GruppN / GruppA är internationella klasser och här styrs väldigt mycket av varje bilmodells klassningar. Även här är kostnaderna stora.

Ska man åka vinterrally är däcken en stor kostnad om man köper nytt. 3500:-/däck är inte roligt. Och de vassaste har nya däck så ofta det går i de större klasserna. Så inkluderar jag även GruppH och Volvo-klasserna på högsta nivån.

Men annars är det driften på bilen som kan kosta hur mycket som helst, framför allt då i de dyrare klasserna som gruppA/N/H. Allt från underhåll till saker som pajjar.
En sekventiell växellåda kan kosta 100' en motor lika mycket. Bromsar 20' per axel om man vill ha det bästa. Bara några siffror gripna ur luften.

Långt svar utan direkta kronor och ören. Man ska fundera på vad man vill och hur långt man vill gå. För det tråkiga är att det behövs massor av pengar om man ska kriga på hög nivå.
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Jag har läst ganska mycket om grupp e och ekonomi, men jag har inte så stor lust att åka sånt som går lika fort som min sämsta folkracebil.. :P
Jag tar studenten som bilmek i vår och kanske får ett heltidsjobb i sommar.
Det måste man ju klara sig på om man åker lokala tävlingar?
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

Peder hadarsson, som åker en ascona b i grupph, vi har räknat ut att han förrförra året la ut ungäfär 80000 kr, och då hade vi inte många haverier!! fast vi åkte cirka 20-25 tävligar :lol: sen kostade det ju runt 100k å köpa bilen :lol:
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Skulle vara kul att veta hur mycket Svensk rallysport omsätter per år.
Christoffer Jacobsson
Posts: 22
Joined: 2007 Jan 03 12:20 pm

Post by Christoffer Jacobsson »

Jag åker grupp H i en BMW 318i med ca 200hk. Den köpte jag för 48 000:- sen har ja bytt vxl låda som gick på 10 000:-
Har man bara flyt och bilen är relativt grov original så kan man klara sig riktigt bra utan dyra reservdelar. Min bil är egentligen en "BMW Original" Bakaxel från M3, Vxl låda från M3, Koppling från 325i, Motor är en ordninggjord std underdel på 2,3l det ända som inte är BMW´s original grejjer är Förgasare & Tändsystem.
Det bästa med den bilen är att jag kan gå in till BMW återförsäljaren här i Visby och köpa mina delar.
Post Reply