Göra Växlar Starkare?!?!

Hur ställer man in bilen
Post Reply
User avatar
vzettergren
Posts: 23
Joined: 2011 Jul 24 8:39 pm

Göra Växlar Starkare?!?!

Post by vzettergren »

Jag undrar bara om man kan göra 1:ans växel lite starkare för att jag gör en Voc fysik och 1ans växel är lite klen.

Svara gärna om någon vet hur man gör!! :D
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Hör väl kanske inte hemma i setup-delen av forumet egentligen, eftersom det handlar om att ändra fysik-filen och inte setupen, men visst är det fullt möjligt.

I "r_gravel.lsp" (och för de andra underlagen såklart) finns alla utväxlingar listade. Leta reda på "GearListXXPinion" och "GearListXXGear", där XX är en siffra mellan 00 och 12. Pinion är ingående axel och Gear är utgående axel och det man ställer in är alltså antalet kuggar på respektive drev.

00-01 är backväxlar. Bara en av dem används i spelet och jag minns inte vilken så säkrast är att ställa in dem likadant. Eftersom backen ska driva åt andra hållet är Gear-värdet negativt.

02 är neutralen och måste vara ställd till 0 så att det inte blir någon drivning alls.

03-08 är 1an till 6an. I det här fallet vill du alltså antingen minska på Pinion-värdet eller öka Gear-värdet för att få en högre utväxling (mer kraft, lägre hastighet).

09 är slutväxeln, alltså utväxlingen vid diffen.

10-12 är drop-gears, de du byter mellan för att få kort, medium eller lång låda i setup-menyn.
User avatar
vzettergren
Posts: 23
Joined: 2011 Jul 24 8:39 pm

Post by vzettergren »

Så om jag ska göra 1an starkare så ska
"GearList03Pinion 13
GearList03Gear 38
GearList03TorqueMax 10000.0
GearList03TorqueMin -8000.0"
vara hur? om det 03 är växel 1
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det vore ju intressantast att göra två eller kanske tre bakaxelutväxlingar. 4,10 3,97 och 3,73. För visst är det de som finns till Volvo-axlarna.

Utväxlingarna i M45:an borde finnas att hitta med hjälp av Google också. Så att fysiken blir så verklig det går.

Motoreffekten borde gå att gissa sig fram till, eller hur Robert :wink:

En 240 ligger runt 160hk i motorn och någonstans runt kanske 145hk på drivhjulen kanske.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

"
GearList03Pinion 13
GearList03Gear 38
GearList03TorqueMax 10000.0
GearList03TorqueMin -8000.0
"

I det här fallet är utväxlingen 38/13 (= 2.92:1). Ingående axeln, med 13-tandat drev, snurrar alltså 2.92 varv när utgående axeln, med 38-tandat drev, snurrar ett varv. De två nedre raderna kan du ignorera, de styr bara hur mycket kraft dreven ska tåla innan de går sönder och har ingenting med utväxlingen att göra.


Vill vi att det ska bli starkare, alltså högre utväxling, kan vi ändra till exempelvis följande:

"
GearList03Pinion 12
GearList03Gear 40
GearList03TorqueMax 10000.0
GearList03TorqueMin -8000.0
"

Nu är utväxlingen 40/12 (= 3.33:1).


Angående Eriks tanke med bakaxelutväxlingar så har jag testat att göra precis det tidigare. Man kan ändra så att man får bara en drop-gear och tre olika slutväxlar, som man då byter mellan i setup-menyn. Ställer man drop-gear'et till en 1:1 utväxling blir det ju det samma som att ha en låda utan drop-gear.

Och naturligtvis kan man ju räkna sig fram till det mesta, Erik :wink:
User avatar
vzettergren
Posts: 23
Joined: 2011 Jul 24 8:39 pm

Post by vzettergren »

om utväxlingen ska vara 4:10 som en voc så ska det vara?
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

vzettergren wrote:om utväxlingen ska vara 4:10 som en voc så ska det vara?
Du menar 4.10:1 och eftersom jag antar att vi nu pratar om slutväxel så handlar det om att ändra "GearList09Pinion" och "GearList09Gear".

Du vill således hitta en kombination av drev som ger 4.10 varv på ingående axel (kardanen) mot 1 varv på utgående axel (differentialen). Eftersom det är kugghjul det handlar om måste vi använda heltal, ett drev kan ju inte ha halva tänder...

Börja med att välja det lilla drevet, låt säga att vi testar med 9. Då ska det stora drevet vara 4.1 gånger större.
9 * 4.1 = 36.9 (Det blev ett decimaltal, vilket ju inte fungerar.)
Vi testar med 10 som litet drev istället.
10 * 4.1 = 41 (Ett heltal, vilket fungerar)
Kombinationen av drev med 10 och 41 tänder vardera ger alltså utväxlingen 4.10:1.

Ett enklare sätt att hitta utväxlingar är att bara smälla upp en tabell i excell. Det minsta fungerande drev jag känner till är på 7 kuggar och det är sällan de är större än 50-60 nånting, i bägge fallen handlar det om slutväxlar. Inuti själva lådan ligger det vanligtvis mellan kanske 10-35, om man vill begränsa sin tabell så den inte blir så stor...
User avatar
vzettergren
Posts: 23
Joined: 2011 Jul 24 8:39 pm

Post by vzettergren »

Så här ser hela växlingen ut:

GearList03Pinion 12
GearList03Gear 40
GearList03TorqueMax 1000.0
GearList03TorqueMin -800.0

GearList04Pinion 20
GearList04Gear 39
GearList04TorqueMax 1000.0
GearList04TorqueMin -800.0

GearList05Pinion 25
GearList05Gear 34
GearList05TorqueMax 1000.0
GearList05TorqueMin -800.0

GearList06Pinion 29
GearList06Gear 29
GearList06TorqueMax 1000.0
GearList06TorqueMin -800.0

GearList07Pinion 33
GearList07Gear 25
GearList07TorqueMax 1000.0
GearList07TorqueMin -800.0

GearList08Pinion 36
GearList08Gear 24
GearList08TorqueMax 1000.0
GearList08TorqueMin -800.0

GearList09Pinion 10
GearList09Gear 41
GearList09TorqueMax 1000.0
GearList09TorqueMin -800.0


Är det rätt.. Eller ska jag ändra något?
Post Reply