AMAZON

Nya bilar och gamla bilar
User avatar
Daniel Lindau
Posts: 83
Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm

AMAZON

Post by Daniel Lindau »

Har fått tag i en 3d modell av Amzonen, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga härifrån för att få den in i RBR
Attachments
volvo-amazon.jpg
volvo-amazon.jpg (13.35 KiB) Viewed 15554 times
User avatar
Mikael Jakobsson
Posts: 80
Joined: 2011 Feb 09 4:14 pm

Post by Mikael Jakobsson »

Hoppas att någon kan fixa det .. :P skulle vara skit kul med en gammal hedlig Amazon :lol:
SwedishRacing
Posts: 165
Joined: 2012 May 10 4:17 pm

Post by SwedishRacing »

Det är ju inte direkt lika lätt att förklara som hur man kokar ägg... Men jag tar mig tid att skriva en övergripande förklaring.

I kort behöver man ha 3dsMax5 och export-pluginet samt photoshop eller liknande. Modellerna kommer behöva "städas" upp en hel del, samt anpassas för hur bilarna i RBR är strukturerade med olika delar osv.

Det följer med en original-bil (impreza 03) till pluginet, och en textfil med instruktioner på engelska. Enklast är att öppna filen med imprezan i 3dsMax och titta hur allt är gjort. Ta god tid på dig och se till att du verkligen förstår allt. Titta särskilt på hur objekten är döpta, hur dess pivot är placerad och roterad och hur objekten är länkade till varandra i hierarkier. Värt att notera är även att de objekt som ska kunna morphas till "trasigt" tillstånd har en "Morpher"-modifier som anger vilket objekt den ska morphas till.

Jag skulle importera modellen man vill konvertera till filen med imprezan och därefter gå igenom objekten ett efter ett och ersätta imprezans delar med delar från den nya bilen. När alla objekt är ersatta är det bara att exportera ut i rätt format.

Efter exporteringen måste man även städa och snygga till i ini-filerna som skapas automatiskt. Lättast då är att jämföra mot en ini-fil från en bil man vet fungerar och återigen gå igenom allt ett stycke i taget.

Vad gäller texturer så beror det ju på hur mycket som finns från bilen man konverterar. Det kan även vara så att man måste strukturera om lite där också, så att det passar mot strukturen i RBR, eller göra helt nya.

Av: Robert Sahlstedt
User avatar
Daniel Lindau
Posts: 83
Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm

Post by Daniel Lindau »

jag vet hur man converterar nu:) det är ju trots allt mer än ett år sen jag skrev det, har faktiskt fått iordning på just Amazon modellen så den är redo för UV-mapping

ska fortsätta med Saaben och 740:n så de blir felfria så gott de går:)
SwedishRacing
Posts: 165
Joined: 2012 May 10 4:17 pm

Post by SwedishRacing »

Har du MSN? Så kan vi chatta mera där (:
User avatar
Daniel Lindau
Posts: 83
Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm

Post by Daniel Lindau »

User avatar
Mikael Jakobsson
Posts: 80
Joined: 2011 Feb 09 4:14 pm

Post by Mikael Jakobsson »

Nu ser det ut som om vi snart får en Volvo Amazon till RBR :shock:
Jag tror att MokuMoku jobbar på det :P


http://aniruddha.de-blog.jp/.shared/ima ... image1.jpg


www.btbswe.n.nu
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

gott de hjälpte o tjata lite på han. att man ville att han skulle göra en amazon
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

amazon
Attachments
Amazon.jpg
Amazon.jpg (20.11 KiB) Viewed 14319 times
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

volvo 142

Post by Joakim.Karlsson »

hejsan daniel: jag vet att du håller på o göra en volvo 142 till rbr. . tänkte om du kunde göra denna frontgrill o kofångare plus dessa blinkisglas
Attachments
Volvo 142.jpg
Volvo 142.jpg (95.93 KiB) Viewed 14285 times
User avatar
Daniel Lindau
Posts: 83
Joined: 2011 Jan 06 3:19 pm

Post by Daniel Lindau »

Nu kommer vi nog få ett ännu exempel på att MokuMoku inte bygger 3d modellen själv utan laddar hem å designar om den själv, bara han inte tar kredit för det så har jag inga problem med det, ett exempel är ju Roberts Opel Ascona som han gjorde om lite.

det är antagligen samma 3d model som jag har på Amazonen hoppas bara han lyckas bättre än jag gjorde, vill verkligen ha en amazon i spelet
User avatar
Mikael Jakobsson
Posts: 80
Joined: 2011 Feb 09 4:14 pm

Post by Mikael Jakobsson »

Är det en 4 dörrars som Moku håller på med ?? :roll:

http://aniruddha.de-blog.jp/.shared/ima ... age5_2.jpg

Hoppas han ändrar den till 2 dörrars :shock:

http://aniruddha.de-blog.jp/rbr/pc_game/
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

vart besviken när ja såg att han hade gjort en 4 dörras amazon.
men jag har skrivit till han.
att han ska göra en 2 dörras.
hoppas han gör de nu.
ska tjata på han annars
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

nu är äntligen en 2 dörras amazon på g
Attachments
volvo amazon.jpg
volvo amazon.jpg (35.08 KiB) Viewed 14131 times
Göran Axelsson
Posts: 15
Joined: 2007 Nov 24 2:47 pm

Post by Göran Axelsson »

Hej
Så inni h...te snygg amazon,Jag beundrar er mycke som håller på och tar fram gamla trotjänare,jag själv är volvofrälst.
Post Reply