Cote Arbroz

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
Post Reply
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Cote Arbroz

Post by Jim Hjerpe »

Körde ett rally på cz pluginet nu, och när vi kom till Cote Arbroz (1) så laggade det till precis när spelet skulle visa bilen, sträckan osv, sen fick jag helt fel noter, splittiderna kom på fel ställen och när jag gick imål så fortsatte klockan och jag kunde köra förbi dom gula skyltarna efter målet... Dashboarden visade också att sträckan skulle vara 7,nånting km lång. Sträckan är väl 3,4 eller nåt sånt...

Tror alltså att spelet har laddat fram rätt sträcka rent visuellt, men fel info för övrigt.

Men varför har det blivit så? Får en liten känsla av att det är pluginet för BTB-sträckorna som kan ha nåt finger med i det hela, om jag kör en btb sträcka och kör en restart direkt ifrån pausmenyn, så kommer laddningsbilden för Cote Arbroz upp.

Men som sagt, varför har det blivit så?! Nu var de ju bara ett träningsrally som tur var....


Det blir lika om jag går in från shakedown-läget....
// Jim Hjerpe
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

kollade igenom mina btb sträckor, har ingen som är 8,2 km lång. (Vilket dashboarden säger att cote ska vara. Fast den är 3,nånting....)
// Jim Hjerpe
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Ingen som råkat ut för detta sköna fel förut? =)
// Jim Hjerpe
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Hittade felet!! Har laddat ner Pacenote 1,1 pluginet, och kände plötsligt igen en speciell not nu när jag körde igenom cote, och iom att jag tagit bort alla btb grejerna så chansade jag och kolla igenom pacenote mappen i pluginmappen. Där fanns det en backupfil som heter 41m nånting... Cote har ss nr 41, och jag vet att jag inte ändrat nånting i noterna på den.. så kopierade över den till maps mappen och vips så funkade det.

Noten kom från en BTB-sträcka, så jag har väl antagligen tryckt på repeat, (och då visas ju cotes laddningsgrej), och sen ändrat i noterna, och sen har det väl sparat över cotes fil.

Tänkte jag skriver förklaringen om det är nån mer som råkar ut för samma problem.. =)
// Jim Hjerpe
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

menar du att du gjort egna noter till några sträckor?
vore trevligt att testa isåfall ;)
originalnoterna suger ju getpung och många av dem kommer på tok för sent (fas kanske beror på eriks notläsning, ljudfilerna får ju under inga omständigheter vara längre än original, med fördel bör de vara kortare/snabbare)
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Gillar Eriks noter, synd på buggen som gör om H6 till H4 bara. Det kanske kan fixas av nån händig ljudmek?

För övrigt är det väl bara att ställa in call-out distance så får du dom där du vill ha dom?
Kan tillägga att på original reverse sträckorna har jag upplevt att dom kommer senare....

Har inte gjort nå mycket alls än, bara ändrat dom befintliga lite smått här å där.
// Jim Hjerpe
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jo, reverse sträckorna är känt sedan länge att de kommer sent.
men jag och Simon Ek testade lite en gång, och vi konstaterade att om ljudfilerna är längre (tidsmässigt) än original så kommer de om det är många noter på kort sträcka att komma för sent, spelet avbryter ju inget ljud som spelas upp utan lägger efterkommande ljudfil i en playlist, därav kan man få noten EFTER kurvan om spelet inte hunnit spela upp den innan.

så ska man göra egna noter föreslår jag att man försöker hålla dem så kort det går.

ex eriks not "Nyper mer än du tror" är en not som kan skapa problem.
"nyper minus" eller liknande hade varit bättre då den är mycket "kortare" att säga.

so om någon vill spela in nya noter så föreslår jag att prata fort och förkorta det man läser så mycket det går.

dessutom har jag märkt att det går att ha flera varianter på ljudfilerna, du kan tex ha flera olika "nyper" med olika tonlägen, de kommer dock spelas upp lite random så man vet aldrig vilken man får. går att göra det snyggt om man lägger lite tid på det,
Post Reply