2007 (Deltävling 7 Götene MK)

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

2007 (Deltävling 7 Götene MK)

Post by Mattias Ahlstrom »

Nu är kvalet färdigkört och vi har fått våra finalister.
Den stora kampen om cupsegern kom av sig när Clarence Blom inte kom till start här på Kinnekulle Ring. I och med detta är Peter Sandberg nu klar cupsegrare men det är nog ändå fem motståndare som kommer göra allt för att peta ner honom från tronen i åtminstone denna deltävling. Sandberg vann omg. 3 och 4 och även hela kvalet. Kvaltvåa blev Marcus Strand, som även var snabbast i omg. 1 och 2. Kampen om tredjeplatsen är ännu öppen. Dennis Hernehult, som ligger 7 poäng före Jonte Jonsson i sammandraget, kommer stå vid startlinjen vid B-finalen medans Jonte har en lite längre väg att gå. Måste avancera från C-finalen om han vill ta sig förbi Dennis.
Hasse Onkamo var återigen snabb i S1600. Enda framhjulsdrivna förare som direktkvalificerat sig till B-final. Christer Wallin har återigen fått fart på grejerna efter misslyckandet senast. Han startar i C-finalen.


HUR LÅNGT SKULLE DET RÄCKA FÖR JONTE?

På startlinjen inför C-finalen stod Jonte Jonsson, Christer Wallin, Anders Alm, Jonas Molin, Micke Andersson och Björn Lövdahl. Den stora frågan inför detta heat var om Jonte skulle lyckas vinna för att kunna ta upp kampen mot Hernehult i B-finalen?
Starten gick och först iväg var Micke Andersson, dock med Jonte Jonsson mycket, mycket tätt bakom. Trea iväg kom Alm, fyra Molin, femma Wallin som med sin framhjulsdrivna bil hade lite mycket hjulspinn i starten. Sexa låg Lövdahl som verkade ha lite problem. På andra varvet fortsatte Jonssons intesiva jakt på Andersson och Wallin som nu fått fart på sin välljudande Fiesta tog sig förbi Molin. När dem sedan gick in på tredje varvet orkade inte Andersson hålla emot längre. Han pressades och stressades av Jonsson till ett misstag och for av banan. När han väl kom ut igen hade han ramlat ner till fjärde plats. På fjärde varvet hände något med Jonas Molins bil som stannade. C-finalen var över för honom. Även Björn Lövdahl blev stående men kom igång efter en stund men var nu hopplöst efter. Resten av heatet blev mest avvaktande körning och bevakning av platserna. Vann gjorde Jonsson före Alm, Wallin, Andersson och Lövdahl.



2 X JONSSON

Inför B-finalen fanns det framförallt två taggade förare. Dennis Hernehult och Jonte Jonsson. Skulle Dennis komma före Jonte så skulle Dennis 3:e-plats i cupen vara ett faktum. Skulle däremot Jonte vinna här och sedan ta sig i mål som sämst tvåa i A-finalen skulle 3:e-platsen vara hans. En lång väg, javisst, men i förra tävlingen såg vi ju Erik Persson avancera från C-final till A-final så….varför inte? De övriga som stod uppställda var Per Isacsson, Baril Ignatius, Hasse Onkamo, som varit den snabbaste Fwd-föraren ikväll, och Jontes yngre bror Martin Jonsson. När starten gick var det varken Hernehult eller Jonte som var först iväg utan Isacsson. Därefter kom Jonte och Hernehult nästan i bredd, dock hade Hernehult några meter tillgodo på Jonte, fyra iväg var Onkamo tätt följd av Martin Jonsson. Sist iväg var Ignatius som verkade ha problem med växellådan. På andra varvet gjorde Martin en riktig resa utanför banan och slog sönder bilen. Han kom iväg igen men hade nu 5 bakrutor att inspektera. Dessutom ganska lång framför. Heatet var hela tiden tight i toppen men Isacsson körde både snabbt och städat så ingen orkade rå på honom. Däremot hade Hernehult fullt upp med att hålla Jonte bakom sig. Jonte verkade göra allt han kunde för att erövra 2:a-platsen men han tog nog i lite väl mycket för på slutet gick det lite brett och det gjorde att han föll tillbaka lite. Vann heatet gjorde Per Isacsson före Hernehult, Jonte Jonsson, Hasse Onkamo. En stund senare passerade Ignatius mållinjen på en riktigt låg växel i sin Impreza som ylade likt en tjur omringad av ett gäng brunstiga kvigor. Ytterligare lite senare kom, med trasig bil, Martin Jonsson linkande likt samma tjur efter fullföljt arbete….



RIKTIGT HÅRT MOTSTÅND FÖR SANDBERG

Även om inte Blom kom till start i tävlingen var den inte avgjord på förhand. Sandberg vann visserligen kvalet men Marcus Strand visade tydligt att han ville vara med i toppen. Dessa två var väl lite av favoriter inför A-finalen. De övriga som kvalat in var; Anton Brorsson, Christoffer Jakobsson, Daniel Molin och B-finalsegraren Per Isacsson.
När starten gick for Strand iväg som skjuten ur en kanon. Han följdes närmast av Jakobsson Isacsson och Brorsson. Först på femteplats kom Sandberg iväg. Sist iväg var Molin som efter en tjuvstart fick starta bakom de övriga. På andra varvet hade Brorsson och Jakobsson bytt plats. Brorsson var nu tvåa och Jakobsson fyra. Varv tre blev händelserikt. Sandberg, som nu tagit upp jakten på toppen, tog sig från femte plats till tredje. Isacsson genade lite mycket i en kurva vilket gjorde att han fastnade och tappade mycket tid. Han föll nu från tredje till sista plats. Därefter flöt heatet på fint i högt tempo fram till femte varvet då Molin körde av och blev stående. Klart Slut, från Molin. På sista varvet gjorde Brorsson samma sak som Isacsson, fastnade. I samma kurva. Han tappade en ganska säker andraplats men lyckades komma ut på banan igen precis före Isacsson. Vann heatet och tävlingen gjorde Marcus Strand efter mycket fin körning i finalen. Det var dessutom första gången segraren hette något annan än Blom och Sandberg. Tvåa blev nu Sandberg som i finalen lyckades klättra från femte till andra plats. Stark upphämtning! Trea blev Christoffer Jakobsson, fyra Anton Brorsson och femma Per Isacsson.

S1600-ligan vanns denna tävling av Hasse Onkamo, som trots bara 3 körda tävlingar lyckades bli trea totalt!! Tvåa här på Kinnekulle kom Christer Wallin och trea Tony Hultgren.


Slutresultat:

1 Marcus Strand……… …… 1 1 3 (-) = 5 1:a A-final
2 Peter Sandberg…….. …… 2 (2) 1 1 = 4 2:a A-final
3 Christoffer Jakobsson …… (-) 6 2 5 = 13 3:a A-final
4 Anton Brorsson…….. …… 5 4 (6) 4 = 13 4:a A-final
5 Per Isacsson……….. …… 4 5 11 (20) = 20 5:a A-final, 1:a B-final
6 Daniel Molin………… …… 3 3 (7) 2 = 8 Bröt A-final
7 Dennis Henehult…… …… (19) 7 5 3 = 15 2:a B-final
8 Anders Jonsson……. …… (23) 20 4 9 = 33 3:a B-final, 1:a C-final
9 Hasse Onkamo…….. …… 6 (18 ) 8 8 = 22 4:a B-final
10 Baril Ignatius……….. …… 8 (21) 10 14 = 32 5:a B-final
11 Martin Jonsson…….. …… (-) 8 9 6 = 23 6:a B-final
12 Anders Alm…………. …… 10 14 (14) 13 = 37 2:a C-final
13 Christer Wallin……… …… 11 (16) 13 10 = 34 3:a C-final
14 Micke Andersson….. …… 9 10 18 (22) = 37 4:a C-final
15 Björn Lövdahl……….. …… 17 11 (20) 12 = 40 5:a C-final
16 Jonas Molin………… …… 15 13 15 (21) = 43 Bröt C-final
17 Niclas Jägerhult……. …… 13 12 (-) 19 = 44
18 Tony Hultgren………. …… (18 ) 17 17 15 = 49
19 Daniel Engström…… …… (-) 19 19 11 = 49
20 Leif Backlund………. …… 20 (24) 16 17 = 53
21 Jimmy Alfredsson….. …… 14 (-) 23 16 = 53
22 Mattias Ahlström…… …… 21 (25) 21 18 = 60
23 Andreas Karlsson….. …… 22 (-) 22 23 = 67
24 Håkan Björkman…… …… 7 - 12 - = Oplacerad
25 Jojje Arenvi…………. …… - 15 - 7 = Oplacerad
26 Andreas Johansson.. …… 12 22 - - = Oplacerad
27 Markus Andersson… …… 16 - - - = Oplacerad
28 Tommie Lindberg…… …… - 23 - - = Oplacerad
29 Marcus Jansson…… …… - - - - = Oplacerad



Detta var sjunde och sista deltävlingen i cupen. För att sammanfatta det hela verkade det vara en uppskattad cup med nästan 30 deltagare i varje tävling. Tuffa och tighta körningar i både kval och finaler. Vi siktar väl på en cup även 2008, eller vad tycker ni?

Mer om vinnarna och priserna hittar ni i ”Pristagare 2007”.
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2008 Apr 08 9:49 pm, edited 4 times in total.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Ja det gick hyffsat :D Fast sista rundan blev inge bra :cry:
Kanske blir det en C-Final 8)
Får tacka Herr Ahlström för hans roliga tävlingar 2007 & hoppas att dom fortsätter 2008....
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

Detta gick allt annat än bra
Tackar Mattias för fina tävlingar
//Björn
User avatar
Jimmy Alfredsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jun 28 12:38 pm

Post by Jimmy Alfredsson »

Jahopp, då har man kört sista racet för året.. Gick perfekt på SS1 och SS2 med snabbaste tid i N4, jaja bara fem hade startat men ändå :D Sen låste sig spelet när man skulle skriva kommentar efter andra sträckan...

Tackar för denna säsong och siktar mot att ta första poängen 2008! :smt003
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ojojoj.. hade ju hemmaplan nu så nu hade man ju pressen på sig... och dessutom var alla sponsorerna inbjudna för att se på tävlingarna...

heat ett fick jag en dålig start och i en lång vänsterböj så var det nån som knuffade ut mig av banan så jag träffade räcket med fronten... som tur var så kunde jag komma tillbaks på vägen och linka imål, dock långt efter givetvis.

andra heatet fick jag en kanonstart och tänkte att nu jäklar skall det åkas... men denhär gången som kom jag helt fel i ett lyft och landade bokstavligen rakt i ett räcke igen, och denhär gången gick bilen bara på 3 cylindrar efter kraschen och jag lyckades inte köra för egen maskin in till service området innan motorn dog helt.

tredje heatet var samma sak, men nu höll motorn och jag lyckades linka mig imål, dock inte utan att rulla och snurra några gånger på vägen...

sista heatet var precis samma sak igen, och efter att jag varit inne i räcket en 2a gång i heatet så hade jag bara 3ans växel kvar så det var inte mycket att göra annat än att se sig besegrad.

jag har ännu inte vågat gå upp till VIP området och prata med sponsorerna, men jag gissar att jag lär få se sig mig om efter nya sponsorer efter detta fiaskot på hemmaplan...
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Ja då va kvalet avklarar. De gick ganska bra i heat 1, 3, o 4. I heat 2 rullade jag. Då va de deppigt med hyrbil o allt. Men de va bara o repa mod och ladda vidare. Hoppas det räcker till någon final.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Har kollat in resultaten som kommit in... Kan ju säga att jag är impad av bla Sandberg/Molin ni tar mig med ca 12-14 sekunder per runda men hur :?: Tycker att jag kör på bra men tydligen inte :cry:
Kan någon lägga upp några repleys så jag kan kolla var jag tappar på sträckan. :P
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Tommie Lindberg
Posts: 850
Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm

Post by Tommie Lindberg »

Allt som kan gå åt helvete gjorde det.. har visst inte nerver när det gäller :roll:
Iaf så rasade växellådan tre gånger och i det fjärde åket så genade jag lite friskt i ett vägbyte.
Vet inte om det är klena grejjer eller om jag kör lite för hårt (förmodligen det sistnämda :? ) men nu kommer suzukin säljas till förmån för hållbarare grejjer :P
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Jag fick ikväll en förfrågan om omstart. Eftersom jag tyckte skälet var rimligt gick jag med på det men med den bestraffningen att omgången han körde när det bröts (bröts efter han gått i mål) kommer jag i resultatet skriva som bruten.
Eftersom jag inte skrivit några tydliga regler för det bestämde jag mig för att göra så. Hoppas alla tycker det är ok?!

Detta kommer att gälla för er alla i tävlingen om ni skulle hamna på skrivbordet eller liknande. Det gäller alltså inte om man kört dåligt eller glömt att välja setup eller så.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Låter rimligt.

Jag får nog lämna wo till Jonte för han blev så lessen förra gången.
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Va trött man blir!.. :twisted: kattfan strök sig mot fötterna och försökte hoppa upp i kmäet när jag körde så de bara skrot av riskokarn..(det är sant..) Men de kommer ju ett nytt år nu och då ska jag vara med från början, om jag lyckas vänja mej med g25:an
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Håkan Björkman wrote:Va trött man blir!.. :twisted: kattfan strök sig mot fötterna och försökte hoppa upp i kmäet när jag körde så de bara skrot av riskokarn..(det är sant..) Men de kommer ju ett nytt år nu och då ska jag vara med från början, om jag lyckas vänja mej med g25:an
Du skulle ha våran katt istället. Hon reser sig upp och går när man försöker klappa henne. :) Så kelig är hon.

Har nu kört tävlingen. Med mitt nuvarande grafikkort gick det att köra hjälpligt med lägsta upplösningen, 600*480. :shock: WAOW, WHAT A RUSH :shock:
Körningen gick allt annat än bra. Kan dock inte skylla på upplösningen.
Omg. 1 och 2 pajade jag kopplingen och växellådan samtidigt på nästan samma ställe. Omg. 3 genade jag. :oops: Omg. 4 tog jag mig till mål men mycket försiktigt vilket också visade sig på tiden. Tack för mig, nu återstår bara att se vem som tar hem det hela. Må snabbaste man vinna!
Anders Jonsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jan 02 9:13 pm

Post by Anders Jonsson »

Erik Persson wrote:Låter rimligt.

Jag får nog lämna wo till Jonte för han blev så lessen förra gången.
Ehh kör du ecke, ja har redan gjort plats på prishyllan för "pissepottan" :lol:
www.jis.se - The Driver
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Var är Blom? Han får ju inte missa finalen....
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

helt fantastiskt...
körde lite träning på den aktuella sträckan idag, och låg strax efter PB nästan varje gång....

men när det gällde kunde man inte hålla sig på vägen....
Locked