2008 (Deltävling 3, Piteå MS)

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

2008 (Deltävling 3, Piteå MS)

Post by Mattias Ahlstrom »

Rallycross-cupen beger sig norrut för den tredje deltävlingen då Piteå MS står som arrangör. Denna bana har inte körts förut i Rallycross-cupen så det ska bli spännande att se vem som lyckas bäst här. Banan består av grus och har några snabba partier men även en del luriga kurvor.
Vädret verkar tyvärr lite ostadigt men inga skyfall eller ihållande regn är i alla fall utlovade. Dock kan det finnas risk för små regnskurar som kan göra banan stundtals hal så håll koll på väder och däck!

Kvalet är nu kört och förutom en liten skur mella andra och tredje omgången har vi klarat oss från regn. Vädret verkar nu klarna upp så troligtvis får vi se solen under finalerna.
Dennis Hernehult, som missade förra tävlingen var nu tillbaka och det med besked. Tre av de fyra omgångarna var han snabbast. Det var bara den tredje, och lite regnhala, omgången som han inte toppade resultatlistan. Där var Peter Sandberg den som hade bäst fart på bilen.
Vi hade också en nykomling här idag, Tomas Nordins. Tyvärr blev han oplacerad efter att ha brutit två kvalomgångar men med lite flyt hade han lika gärna kunnat vara i a-final. De två omgångarna han tog sig i mål blev han nämligen fyra. Han kan säkerligen bli att räkna med framöver.
I S1600-klassen var det tunt. Endast Tommie Lindberg kom till start och hans kval räckte till poleposition i c-finalen.


ENDAST 4 TILL START I C-FINALEN

Andreas Karlsson och Peter Friman hade kvalificerat sig men saknades när det var dags. De som nu stod uppställda var Bengt-Arne Molin, Stefan Ohlsson, Mattias Ahlström och tävlingens enda Fwd-förare Tommie Lindberg. Ohlsson for iväg som skjuten ur en kanon medans Molin kom iväg som tvåa. Lindberg lyckades trots tvåhjulsdriften komma iväg före Ahlström. Efter lite trevande körning av både Lindberg och Ahlström lyckades dock Ahlström ta sig förbi på andra varvet. På tredje varvet gick han även förbi Molin. Det gjorde också Lindberg, som kom bakom i samma spår. Molin ville dock inte ge sig utan kamp och när Lindberg gjorde ett litet misstag på sista varvet återtog han tredjeplatsen. Åt Ohlsson fanns inget att göra, han vann c-finalen i övertygande stil före Ahlström, Molin och Lindberg.


MOLIN NR.2 I B-FINALEN

På startlinjen inför b-finalen hittade vi Anders Alm, Kristian Berglind, Leif Backlund, Mikael Svärd, Stefan Ohlsson och Jonas Molin. Starten togs av Svärd följd av Molin, Alm, Berglind, Backlund och Ohlsson som inte fick till samma kanonstart som i c-finalen var sist iväg. På andra varvet gjorde Backlund en avåkning och tappade placeringar men än värre gick det för ledande Svärd som gjorde en jätterullning. Han kom ut på banan igen men var nu hopplöst långt efter. Stefan Ohlsson som var efter i starten låg nu sida vid sida med Berglind och kämpade om tredjeplatsen. En kamp där Ohlsson drog längsta strået. Heatet rullade sedan på till femte varvet då Alm gled av banan och tappade två placeringar. Han jagade sedan ikapp Berglind, dock lyckades han aldrig ta sig förbi. Ställningen i mål blev; Molin, Ohlsson, Berglind, Alm, Backlund och Svärd.


A-FINALEN DRAMATISK REDAN INNAN START

Redan innan a-finalen startat började dramatiken. Åtminstone för Anton Brorsson vars bil inte ville starta. På startlinjen väntade Erik Persson, Daniel Molin, Jonas Molin, Dennis Hernehult och Peter Sandberg. Det kan tänkas att minuterna gick fort för Brorsson och hans mekaniker men de lyckades lokalisera och åtgärda elektronikfelet så i sista sekund rullade även han fram till starten med sin Evo9:a. Först iväg kom Daniel Molin men alldeles bakom låg Hernehult och Brorsson. Därefter följde Sandberg, Persson och Jonas Molin. På andra varvet hittade Sandberg riktigt bra spår och tog sig förbi både Brorsson och Hernehult, även om Hernehult låg som klistrad mot hans bagagelucka. Det pågick också en riktig fight mellan Persson och J.Molin om femteplatsen. Den fighten tog slut på fjärde varvet på dem körde ihop. Persson for av banan, slog sönder bilen och bröt medans Jonas Molin kunde fortsätta, om än i promenadtakt. Kampen om andraplatsen fortsatte ända in i mål. Sandberg hade kyla nog att inte lämna Hernehult någon lucka så placeringarna stog sig. Framför dem körde Daniel Molin säkert mot sin första delseger i cupen. Han följdes alltså av Sandberg, Hernehult, Brorsson och Jonas Molin i mål.



När halva cupen är körd så ser vi att inget verkar vara avgjort än. Efter 3 tävlingar har vi 3 olika segrare. Dennis Hernehult, Peter Sandberg och Daniel Molin. I och med segern här i Piteå knappade Molin in 4 poäng på ledande Sandberg och ligger nu endast 5 efter. Hernehult passerade Mikael Svärd och är nu ny trea.
I S1600-ligan däremot, drar Tommie Lindberg ifrån mer och mer. Här i Piteå var han den enda startande och tog alltså ett rejält tag om ledningen.
Attachments
Resultattavla, Piteå MS.jpg
(122.61 KiB) Downloaded 410 times
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2009 Jan 22 6:22 pm, edited 4 times in total.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

vilken tur att vi precis fått färdigt den nya evo9an då så vi kan åka några vändor.

tyvärr är inte bilen helt inställd än så vi kommer ta denna tävlingen som ett litet test så får vi se hur långt det räcker.

varnar dock lite för den john deere sponsrade evon ;)
User avatar
Tomas Nordins
Posts: 165
Joined: 2007 Jan 02 9:43 am

Post by Tomas Nordins »

Ingen lyckad debut i cupen, rullningar och trädsmällar avlöste varandra på 2:a och 3:je repan. Får ta nya tag till nästa gång.
#72 Tomas Nordins
Team Ruka Djur�s
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Okej kval. Men om det räcker till A-final vet jag inte. Måste på förarutbildning hos Anton i sciroccon...
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Oj OJ OJ viken EVO9 dominans i Rallycrossen... Kommer ni ihåg för ett tag sedan att någon N4 cup skulle fixas med endast N11, N12 för att det inte var någon som körde EVO9. Vilka tider det var va :wink:
Själv funkade inte min körning. Det märkets att man inte kört en meter på över en vecka.
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Har ja missat en tävling igen??
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Ja, så jävligt är det Hasse. Det var dock tunt med S1600-bilar så det finns ännu chans till bra totalplacering om du kör resten av cupen. Ska jag påminna dig nästa gång.... :wink:
User avatar
Anton Brorsson
Posts: 313
Joined: 2007 Apr 08 1:34 pm

Post by Anton Brorsson »

fan va mysko det står att jag har kört a-finalen på tjekiska hemsidan men det har jag inte jag har bara försökt men spelet stänger av sig hela tiden när den laddar första sträckan :( någon som vet varför?
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Anton Brorsson wrote:fan va mysko det står att jag har kört a-finalen på tjekiska hemsidan men det har jag inte jag har bara försökt men spelet stänger av sig hela tiden när den laddar första sträckan :( någon som vet varför?
Om fler a-finalåkare råkar ut för problemet får ni säga till här. Då kan det tänkas att det blivit något fel när jag skapade tävlingen eller nåt annat konstigt fel för just den tävlingen. I så fall får vi göra ett nytt försök med en ny a-final.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Mattias Ahlstrom wrote:Ja, så jävligt är det Hasse. Det var dock tunt med S1600-bilar så det finns ännu chans till bra totalplacering om du kör resten av cupen. Ska jag påminna dig nästa gång.... :wink:[/quoteJNej de behöver du inte. Tack ändå Mattias. Ska skärpa mig nu :wink:
User avatar
Anton Brorsson
Posts: 313
Joined: 2007 Apr 08 1:34 pm

Post by Anton Brorsson »

spelet stänger fortfarande av sig på denna tävlnig när den laddar första sträckan
User avatar
Anton Brorsson
Posts: 313
Joined: 2007 Apr 08 1:34 pm

Post by Anton Brorsson »

jag har bara en fråga om du skulle kunna göra en ny tävling typ imorron med samma sträcka och som jag får köra och så lägger du in mitt resultat med den "riktiga" A-Finalen. Det är bara ett förslag för jag skulle vilja köra och kanske få mer poäng än om jag inte kan köra alls
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Pb på första varvet o skapligt på andra, hoppas detta räcker för jag kan inte så mkt bättre iaf :)

Försök få till så Brorsson får sladda lite med, vi skall ju köra om det!
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Anton Brorsson wrote:jag har bara en fråga om du skulle kunna göra en ny tävling typ imorron med samma sträcka och som jag får köra och så lägger du in mitt resultat med den "riktiga" A-Finalen. Det är bara ett förslag för jag skulle vilja köra och kanske få mer poäng än om jag inte kan köra alls
Eftersom jag sett att du försökt köra men inte ens lyckats komma till start och även hört önskan från andra finalister att du ska få köra "vid sidan av" har jag gjort en tävling för dig. Jag kommer lägga in din tid bland de andra som om du kört samma tävling.

Tävlingen heter "Antons race" och är öppen fr.o.m nu t.o.m måndag kl. 23.59. Jag skickar lösen till dig, Anton.

Daniel// Härligt med sportsliga tävlande!
User avatar
Anton Brorsson
Posts: 313
Joined: 2007 Apr 08 1:34 pm

Post by Anton Brorsson »

Mattias Ahlstrom wrote:
Anton Brorsson wrote:jag har bara en fråga om du skulle kunna göra en ny tävling typ imorron med samma sträcka och som jag får köra och så lägger du in mitt resultat med den "riktiga" A-Finalen. Det är bara ett förslag för jag skulle vilja köra och kanske få mer poäng än om jag inte kan köra alls
Eftersom jag sett att du försökt köra men inte ens lyckats komma till start och även hört önskan från andra finalister att du ska få köra "vid sidan av" har jag gjort en tävling för dig. Jag kommer lägga in din tid bland de andra som om du kört samma tävling.

Tävlingen heter "Antons race" och är öppen fr.o.m nu t.o.m måndag kl. 23.59. Jag skickar lösen till dig, Anton.

Daniel// Härligt med sportsliga tävlande!
Tack så jätte mycket:)
Locked