2008 (Deltävling 1 Tomelilla MK)

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

Locked
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

2008 (Deltävling 1 Tomelilla MK)

Post by Mattias Ahlstrom »

Kvalet är nu kört och det dominerades av Dennis Hernehult. Han var omutlig och vann alla kvalomgångar. Han tog alltså alla 4 extra mästerskapspoäng. Man kan även se att det finns några som har legat i hårdträning under vintern och blivit mycket snabbare sedan förra säsongen.


C-FINAL

På startlinjen i dagens c-final fanns 3 framhjulsdrivna ekipage. Dessa kördes av Tommie Lindberg, Tony Hultgren och Christer Wallin. Där fanns också Bengt-Arne Molin och cupens hittills enda norrman, Vegard Bjørhovden. Peter Friman kom inte till start.
Bjørhovden vann starten och släppte aldrig ledningen men bakom honom växlade positionerna ganska ofta. Tvåa i mål kom till slut Lindberg, som därmed också vann S1600-ligan före Wallin som kom 3:a i heatet. Som fjärde bil över mål kom Hultgren och Molin slutade femma.

B-FINAL

Här stod nu c-finalsegraren Vegard Bjørhovden, Mikael Svärd, Leif Backlund, Andreas Johansson, Jonas Molin och Kristian Berglind.
Denna gång var det Svärd som ledde från start till mål. Det mest dramatiska som hände i heatet var nog att Johansson fick stora problem med bilen efter knappt halva heatet vilket gjorde att han blev ordentligt distanserad av de övriga. Ställningen i mål blev alltså; Svärd, Bjørhovden, Backlund, Berglind, Molin och Johansson.

A-FINAL

Anders Jonsson saknades på startplattan vid a-finalen. Däremot fanns där kvalets suverän, Dennis Hernehult. Skulle han även vinna finalen eller skulle någon av de andra lyckas överlista honom. De övriga var Peter Sandberg, Anders Alm, Daniel Molin och Mikael Svärd.
Först iväg kom Sandberg men han lyckades bara hålla Hernehult bakom sig ett varv. Därefter släppte inte Hernehult ledningen ifrån sig även om Sandberg försökte ta sig förbi. På andra varvet hände något med Alms och Svärds bilar vilket gjorde att de fick sänka farten ordentligt. Efter något varv fick Svärd fart på sin Impreza igen och kunde ta sig förbi Alm som fortsatte att linka sig fram till mål.
Först i mål i årets första a-final var alltså Hernehult. Han följdes av Sandberg, Molin, Svärd och Alm.
Attachments
Resultattavla, Tomelilla MK.jpg
(152.15 KiB) Downloaded 388 times
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2009 Jan 22 6:16 pm, edited 3 times in total.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

kan nog vara säker och säga att man är i A-final iaf!!
Riktigt hårt kört av mig!
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ÖVELADD är dagens ord.
slog PB första vändan men var ändå 19s efter!
sedan rullade jag de 3 sista vändorna pga idiotmisstag (genade lite för mycket)
3e vändan låg jag 11s efter vid sista splitten, trots 4s före mitt PB (första vändan)

hur i HELVETE kör ni så fort?
jag kör verkligen flat out hela tiden nu...
tror inte bilen går fortare.
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

Gick lite halvskabbigt med setuperna från förra året, har visst ändrat lite körstil.
Har hittat några sekunder till nu med lite ändringar i setupen. Blir spännande i finalen, borde komma med där iallafall :roll:
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Dennis Hernehult wrote:kan nog vara säker och säga att man är i A-final iaf!!
Riktigt hårt kört av mig!
Fan Dennis du ligger ca 10 sek före mig på varje SS :? Nästan pinsamt :oops:

Min egen körning var helt okey. Mycket snabbare tror jag inte är möjligt , jag kör redan på gränsen, kanske ca 3,24 men då måste allt funka..
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Re: Deltävling 1 Tomelilla MK

Post by Hasse Onkamo »

Mattias Ahlstrom wrote:Kvalet är nu kört och det dominerades av Dennis Hernehult. Han var omutlig och vann alla kvalomgångar. Han tog alltså alla 4 extra mästerskapspoäng. Man kan även se att det finns några som har legat i hårdträning under vintern och blivit mycket snabbare sedan förra säsongen.
I C-finalen hittar vi inte mindre än 3 S1600-bilar och dessa får även sällskap av tävlingens enda norrman, Vegard Bjørhovden.

Lösen är skickade till alla finalister. Hör av er om ni inte fått det.


Om ni vet att ni inte kommer hinna köra finalen så får ni gärna skriva det här så slipper jag sitta och vänta på att tävlingstiden går ut innan jag skickar lösen till segraren.

Lycka till, alla finalister!
Fan ja missade de här. Får komma igen till nästa :evil:
User avatar
Vegard Bjorhovden
Posts: 102
Joined: 2008 Mar 21 11:03 pm

Post by Vegard Bjorhovden »

Da var den eneste Vest-Svenske deltager ferdig. Innledende runde gikk veldig dårlig, dagene før så hadde jeg kun kjørt den gamle lada'en og det var stor overgang fra rwd til 4wd. Men jeg klarte å kjempe meg til en plass i C-finalen. Gjorde noen små forandringer med hjulvinklene og klarte å forbedre tidene nok til å vinne C-finalen. Allerede før B-finalen så visste jeg at jeg ikke hadde sjanse i mot tidene til Mikael Svard. Klarte å være under 2s bak på første gjennomkjøring av B-finalen og fikk blod på tann. Bestemte meg for å gi alt på siste gjennomkjøring og det endte med 3 snurr. Enkel og grei overladning. Med en nyere Evo9 så kunne jeg kanskje ha kommet meg under 3.25, men p.g.a. dårlige plasseringer hittil i diverse serier så har Råde Sparebank trukket seg som sponsor og teamet har overhodet ikke budsjett til å kjøpe en Evo9 :(

Takk til arrangøren for en trivelig konkurranse, kan ikke love at jeg kommer sterkere tilbake seinere, men jeg kommer i alle fall tilbake 8)
Attachments
rbr_001.jpg
(78.58 KiB) Downloaded 470 times
It's a long way to the top if you wanna rock 'n roll
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

känns bra i a-finalen efter att man tog plugin rekord 2ggr om ;) :P :D
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

Isåfall är det slaget :wink: , tyvärr gjorde jag ett daligt forsta åk så det gick inte vägen.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

jo såg det blev lite förvånad :P.
Men somsagt det känns som 3.13 inte är omöjligt!
3.16 är grym tid också så det är en tajt final ;)
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Locked