HJÄLP PANIK!!!!

Problem eller tips om själva datorn
Roger Hillström
Posts: 196
Joined: 2008 Apr 07 3:39 pm

Post by Roger Hillström »

testa hos nån som har XP på en burk......så länge inte disken är fysikt trasig så ska du ju komma åt de du vill......finns ju folk som kan flyga till månen.....så de e klart du ska komma åt de du vill så länge disken e hel :D .....vägra o ge dej innan du fått ut de du vill från disken.....ända som sagt som kan sätta lite käppar i hjulet e ju om disken är trasig....men även då går de ju rädda saker.....fast de kan börja kosta endel då helt plötsligt.....finns ju företag för sånt med
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Roger Hillström wrote:testa hos nån som har XP på en burk......så länge inte disken är fysikt trasig så ska du ju komma åt de du vill......finns ju folk som kan flyga till månen.....så de e klart du ska komma åt de du vill så länge disken e hel :D .....vägra o ge dej innan du fått ut de du vill från disken.....ända som sagt som kan sätta lite käppar i hjulet e ju om disken är trasig....men även då går de ju rädda saker.....fast de kan börja kosta endel då helt plötsligt.....finns ju företag för sånt med
Blir nog köp av ny hårddisk imorgon, och sedan hoppas jag att jag skall kunna rädda lite filer från gamla disken.Installerar båda i din stationära burken så får vi se.Tackar alla som kommit med tips och idéer.KANON!!!
OBS:Tar gärna emot fler tips.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Clarence Blom
Posts: 337
Joined: 2007 Jan 03 6:13 pm

Post by Clarence Blom »

Min burk kraschade för lite sen men diskarna var hela. Köpte en

http://www.jula.se/usb-kabinett-for-harddiskar-133513


och det funkar utmärkt om du har sata 2,5 eller 3.5.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jsg håller på för fullt att återhämta mig från senaste bekymret. Installerade ServicPack1 till mitt nyinstallerade Vista igår kväll. Nu först har jag lyckats återskapa informationen på mina raid-diskar.

Trodde faktiskt jag förlorat allt där ett tag. Men stoppade i en annan disk och installerade windows så jag kunde komma åt informationen på de ursprungliga diskarna....
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Erik Persson wrote:Jsg håller på för fullt att återhämta mig från senaste bekymret. Installerade ServicPack1 till mitt nyinstallerade Vista igår kväll. Nu först har jag lyckats återskapa informationen på mina raid-diskar.

Trodde faktiskt jag förlorat allt där ett tag. Men stoppade i en annan disk och installerade windows så jag kunde komma åt informationen på de ursprungliga diskarna....
Hmm jo detta verkar vara ett uppdateringsproblem faktiskt.En jobbarkompis till mig har fått exakt samma problem som jag och samma natt.
jag har nu köpt en ny hårddisk 1 TB :-), och installerat windows på den, sen så har jag satt i min gamla hårddisk men problemet kvarstår.Jag kan gå in på gamla disken och se en del av filerna men jag kan inte kopiera dom till den nya och efter en stund så säger datorn att gamla disken inte är formaterad och frågar om jag vill formatera den.
Startade om burken ca 12.30 och då sa datorn att gamla disken inte var initierad eller nåt sånt, nu har den stått och kört chkdsk hela eftermiddagen och är ännu inte klar.Säger en hur många rader som helst med "Det går inte att läsa filpostsegmentet" och sen siffror i stigand följd efter det.Började väl på ca 100000 och är nu på 271744. Vågar inte heller knäppa av skiten eller skall jag göra det?

Var inne på gamla disken i rbrmappen men Saved games verkar vara försvunnen och det var ju där alla mina setuper låg :-(. SATAN, SATAN, SATAN!!!!!

Jag bryter ihop snart, tur det finns pilsner. :? :lol:
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Fredrik Wengberg wrote:
Erik Persson wrote:Jsg håller på för fullt att återhämta mig från senaste bekymret. Installerade ServicPack1 till mitt nyinstallerade Vista igår kväll. Nu först har jag lyckats återskapa informationen på mina raid-diskar.

Trodde faktiskt jag förlorat allt där ett tag. Men stoppade i en annan disk och installerade windows så jag kunde komma åt informationen på de ursprungliga diskarna....
Hmm jo detta verkar vara ett uppdateringsproblem faktiskt.En jobbarkompis till mig har fått exakt samma problem som jag och samma natt.
jag har nu köpt en ny hårddisk 1 TB :-), och installerat windows på den, sen så har jag satt i min gamla hårddisk men problemet kvarstår.Jag kan gå in på gamla disken och se en del av filerna men jag kan inte kopiera dom till den nya och efter en stund så säger datorn att gamla disken inte är formaterad och frågar om jag vill formatera den.
Startade om burken ca 12.30 och då sa datorn att gamla disken inte var initierad eller nåt sånt, nu har den stått och kört chkdsk hela eftermiddagen och är ännu inte klar.Säger en hur många rader som helst med "Det går inte att läsa filpostsegmentet" och sen siffror i stigand följd efter det.Började väl på ca 100000 och är nu på 271744. Vågar inte heller knäppa av skiten eller skall jag göra det?

Var inne på gamla disken i rbrmappen men Saved games verkar vara försvunnen och det var ju där alla mina setuper låg :-(. SATAN, SATAN, SATAN!!!!!

Jag bryter ihop snart, tur det finns pilsner. :? :lol:

chkdsk tar en jävla tid men jag tror det löser problemet.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Checkdisk löste inte mina problem.

Efter att jag nu installerat Vista på en annan disk Laddade jag hem SP1 för vista som fil och installerade det första jag gjorde för att se om det sket sig igen, men så var det inte. Har nu SP1 installerat och jobbar lite med att fiska upp data från gamla diskarna. Borde snart vara igång mer eller mindre fullt ut.
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Johan Gustavsson wrote:
Fredrik Wengberg wrote:
Erik Persson wrote:Jsg håller på för fullt att återhämta mig från senaste bekymret. Installerade ServicPack1 till mitt nyinstallerade Vista igår kväll. Nu först har jag lyckats återskapa informationen på mina raid-diskar.

Trodde faktiskt jag förlorat allt där ett tag. Men stoppade i en annan disk och installerade windows så jag kunde komma åt informationen på de ursprungliga diskarna....
Hmm jo detta verkar vara ett uppdateringsproblem faktiskt.En jobbarkompis till mig har fått exakt samma problem som jag och samma natt.
jag har nu köpt en ny hårddisk 1 TB :-), och installerat windows på den, sen så har jag satt i min gamla hårddisk men problemet kvarstår.Jag kan gå in på gamla disken och se en del av filerna men jag kan inte kopiera dom till den nya och efter en stund så säger datorn att gamla disken inte är formaterad och frågar om jag vill formatera den.
Startade om burken ca 12.30 och då sa datorn att gamla disken inte var initierad eller nåt sånt, nu har den stått och kört chkdsk hela eftermiddagen och är ännu inte klar.Säger en hur många rader som helst med "Det går inte att läsa filpostsegmentet" och sen siffror i stigand följd efter det.Började väl på ca 100000 och är nu på 271744. Vågar inte heller knäppa av skiten eller skall jag göra det?

Var inne på gamla disken i rbrmappen men Saved games verkar vara försvunnen och det var ju där alla mina setuper låg :-(. SATAN, SATAN, SATAN!!!!!

Jag bryter ihop snart, tur det finns pilsner. :? :lol:

chkdsk tar en jävla tid men jag tror det löser problemet.
CHKDSK löste inte problemet det heller.Nån annan som vet nåt annat program som kanske räddar delar av min gamla hårddisk?
Samt så skulle jag vilja ha tips om hur man pationerar en hårddisk.Skall i fortsättningen bara ha Windows på c: disken och inget annat, då slipper man förhoppningsvis förlora en jädra massa filer om Windows skulle krascha.Har nu köpt en ganska stor disk så avsätter man 100gig till Windows så har jag ju ännu ca 900 gig till annat ;-)
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Brände ner alla setuper och skins mm på skiva idag, om burken skulle strula till det för mig. Vill inte göra om allt från början.
Peter Sandbäck
Posts: 139
Joined: 2009 Nov 11 5:41 pm

Post by Peter Sandbäck »

när du installerar windows kan du göra partisioner annars kan du använda partition magic. (inte ett gratis program), men det är lite billigare på tpb :wink:
Roger Hillström
Posts: 196
Joined: 2008 Apr 07 3:39 pm

Post by Roger Hillström »

Fredrik Wengberg wrote:
Johan Gustavsson wrote:
Fredrik Wengberg wrote: Hmm jo detta verkar vara ett uppdateringsproblem faktiskt.En jobbarkompis till mig har fått exakt samma problem som jag och samma natt.
jag har nu köpt en ny hårddisk 1 TB :-), och installerat windows på den, sen så har jag satt i min gamla hårddisk men problemet kvarstår.Jag kan gå in på gamla disken och se en del av filerna men jag kan inte kopiera dom till den nya och efter en stund så säger datorn att gamla disken inte är formaterad och frågar om jag vill formatera den.
Startade om burken ca 12.30 och då sa datorn att gamla disken inte var initierad eller nåt sånt, nu har den stått och kört chkdsk hela eftermiddagen och är ännu inte klar.Säger en hur många rader som helst med "Det går inte att läsa filpostsegmentet" och sen siffror i stigand följd efter det.Började väl på ca 100000 och är nu på 271744. Vågar inte heller knäppa av skiten eller skall jag göra det?

Var inne på gamla disken i rbrmappen men Saved games verkar vara försvunnen och det var ju där alla mina setuper låg :-(. SATAN, SATAN, SATAN!!!!!

Jag bryter ihop snart, tur det finns pilsner. :? :lol:

chkdsk tar en jävla tid men jag tror det löser problemet.
CHKDSK löste inte problemet det heller.Nån annan som vet nåt annat program som kanske räddar delar av min gamla hårddisk?
Samt så skulle jag vilja ha tips om hur man pationerar en hårddisk.Skall i fortsättningen bara ha Windows på c: disken och inget annat, då slipper man förhoppningsvis förlora en jädra massa filer om Windows skulle krascha.Har nu köpt en ganska stor disk så avsätter man 100gig till Windows så har jag ju ännu ca 900 gig till annat ;-)

Har du testat att köra F8 (felsäkert läge) efter att du har installerat om med den nya disken......borde kunna gå att få tag i saker där nu
Post Reply