Nystart 2012

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Nystart 2012

Post by Erik Persson »

Om vi börjar att diskutera lite hur en eventuell återstart i denna serie ska kunna se ut.

Jag kan tänka mig en första deltävling under maj och sedan kanske 6 deltävlingar under 2012. På så sätt kan vi göra litet semesteruppehåll.

Bilklasserna får vara det sista vi spikar då dessa kan komma att ändras ända fram till start och det är okcså det enklaste att ta beslut om.

Några grunder som jag tycker är bra och som jag saxar från tidigare år:

- Respektive tävlingshelg kommer att vara öppen från lördag 00:01 till måndag kväll 23:59.

- Vid rallyn som innehåller vintersträckor kommer snömod att krävas. Detta för att det skall vara närmare verkligheten med snövallar som man inte kan köra rakt igenom. Denna mod påverkar dock bilens risk för skador varför vi rekommenderar att man inte har modden installerad för övrig körning. Snow France mod kommer att krävas vid isiga asfalts sträckor.

- Poängberäkningen för förarmästerskapet i respektive klass blir 14-11-9-7-6-5-4-3-2-1 vilket gör att det blir en extra morot att ta sig upp på pallen samt för seger. Poängresultatet från de sex bästa av seriens sju deltävlingar räknas samman för slutresultat.

- Separat poängberäkning kommer att göras i respektive klass vilket gör att man inte kan "ta med sig" poäng från en klass till en annan. Lämnar man en klass för att köra i en annan så blir poängen kvar i den klassen man körde innan. Man får därmed byta klass om man vill, men rekommenderas inte eftersom det bli mer jobb för dom som sköter resultat listorna.

- En geningskontroll kommer att finnas aktiverad i pluginet, den är ganska grov, men tillåter inte stora geningar. Genar man för mycket får man tidstillägg. Detta sköts automatiskt av pluginet. Förtydligande: Geningskontrollen sköts endast av pluginet. Inga geningsstraff kommer att utdömas utöver det pluginet sköter och inga geningsstraff kommer att plockas bort. Det är lika för alla. Tävlingsledningen kan välja att plocka bort denna kontroll för vissa sträckor som har problem med denna kontroll.



Så till några intressanta frågor:

- Vilket plugin? Alternativen är det tjeckiska vi kört hittils eller det ungerska som jag ser det.

- Omstarter? Hur gör vi?

- Superrally regel?

Vi spånar på vi har ju lite tid på oss...
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Tycker tävlingshelgerna ska vara längre, säg Torsdag 00:01 till måndag 23:59.

Alla kanske inte har möjlighet att köra lör-måndag, och ju fler vi blir, desto roligare är det. Tror att vi tyvärr inte är tillräckligt många för att ha råd att missa några som kanske hade kunnat varit med?
// Jim Hjerpe
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Hur seriöst hade du tänkt dig Erik?

Ska det bli med start nr och egen resultat sida som för gammalt? :)
Hur många sträckor?
Skade nivå?
En eller flera etaper?

Omstarter tycker jag bara ska va vid "did not start SS" och "did not arrived to time control" Då blir det enkelt för den som lägger upp tävlingen och minst snack. När vi har nån som kan tyda .dmp filen så hamnar vi i ett annat läge och får väll disskutera det då...

Setup byte och SR stopp vid service, däcks byte bör vi också ha, lite oftare på snö än på grus.
Hellre dö än fega
User avatar
Tommie Lindberg
Posts: 850
Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm

Post by Tommie Lindberg »

Powerstage, kan de va nått?
User avatar
Petter Olsen
Posts: 140
Joined: 2008 Feb 06 10:19 pm

Post by Petter Olsen »

jeg vil være med igjen å kjøre! har ikke hatt data å kore på, på ett år :(
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Vad det gäller plugin så röstar jag på det tjeckiska. Det har funkat bra och förmodligen alla har det installerat och kan funktionerna där.
Sladdar bäst som sladdar mest.
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Når det gjelder pluginet tror jeg Cz-pluginet er det beste av alternativene, selv om det betyr "mye" manuelt arbeid med å få på plass biler, strekker etc.
Jeg kjører mest med RSRBR for tiden, men der må alle starte på samme tid, om man ikke setter opp flere sessions gjennom dagen.

Omstarter har vi vel en bra rutine på? Kun restart ved "did not start to SSxx".

Superally er jeg usikker på, har vi brukt det på service, og ingen for de siste strekkene i rallyet?
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

....Ett team mästerskap kanske kan in gå.... :roll:
Hellre dö än fega
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag har nu testat ungerska pluginet lite. Känns kanon. En hel del sträckor och lätt att installera bilar mm.
Leif Backlund
Posts: 83
Joined: 2007 Feb 28 11:11 pm

Post by Leif Backlund »

Jag har också testat ungerska ett par dagar, får hållla med om att hanteringen av bilar är smidig, men hur är det med skador? Vid ett tillfälle när jag avslutade en sträcka med bromshaveri så fanns skadan kvar när jag startade nästa men oftast är det start med nyrepad bil. Hursomhelst verkar det fortfarande inte finnas service och det tycker jag är väsentligt.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jo det finns service och överflyttning av skador mellan sträckor men det man inte fått till är att skadorna syns på sträckan efter.

Jag ska skapa ett testrally får vi se hur det är med skador och service.
Leif Backlund
Posts: 83
Joined: 2007 Feb 28 11:11 pm

Post by Leif Backlund »

Ok, det kan ju vara en förklaring. En väldigt bra egenskap med det ungerska är att man kan välja att köra snö, grus eller asfalt på massor av orginalsträckorna, mer att välja på!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Du verkar ha rätt. Jag ska kolla lite med ungrarna tror att de har jobbat på det tidigare och jag trodde att de fått in det i pluginet. Kanske så att det fungerade nästan...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Nu hittade jag info. Skadorna följer med om inte man kan byta däck. Läs här:

"23.12.2009: The plugin is able to save the damage of the car at the end of the stage, and on the next stage the car will have the same physical condition. This transfer of the damage doesn't look on the car model at the start of the next stage. It looks like a new one but the cars condition is the same like at the finish line of the last stage. When tyre can be change the damages will be repaired. This works in online rally and practice mode also."
User avatar
Ulf Carlsson
Posts: 1299
Joined: 2009 Jan 03 8:45 am

Post by Ulf Carlsson »

Det vore kul att testa att köra serien på ungerska, borde ju bli väldigt stor variation på rallyna efter som man kan köra många av dom med olika underlag. Visserligen värkar inte snö ss på USA vara så mycket med snö.
Post Reply