Säsong 6

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Säsong 6

Post by Erik Persson »

Jag gjorde en egen tråd av det här.

Vi jobbar på nästa säsong. Ett litet uppehåll blir det, sedan är tanken att det ska rulla igång igen. Vi återkommer med mer information så snart vi såikat något. Just nu bara lösa diskusioner.
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Gött! PDT_003
Yokohama Motorsport
Joakim.Karlsson
Posts: 298
Joined: 2009 Feb 11 11:33 pm

Post by Joakim.Karlsson »

ja hoppas de blir en Säsong 6 o fler efter de..nu är man äntligen tillbaka efter långt uppehåll.. men är jag sugen på ut o gasa igen
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Lite tankar och ideér om nästa säsong.

Jag kommer här att tycka till lite, och även motivera vissa saker.

Till och börja med så skulle jag tycka att en svensk licens vore bra, då slipper man hålla på med anmälan och lösenord. Har du en licens så är du klar att åka, plus att TL (tävlingsledning) har bra koll på alla. Jag vet inte om det är mycke krav och jobb runt en licens, men jag är beredd att hjälpa till om det behövs.

Realistic är själv klart för mig, det är högsta serien, det ska va svårt. Jag är fullt medveten om att det finns buggar och problem med det, tex snowmod, men ta det lugnt då.
Det är en serie, att försöka sätta pb på varje SS är aldrig en vinnande taktik i längden. Priserna delas ut efter mål sista SS :D

10-16 SS fördelat på två etapper. Här styr plugginet, lyckas dom lösa så att det blir nya däck vid service så ser jag inga problem med att köra en etapp. Jag vet att en del tycker att upp till en timmes kör tid blir för mycke, men åter igen, det är högsta serien.

Hur länge ska varje etapp va öppen? Tja, det måste bli TL,s beslut, det är ju trots allt dom som ska bevaka omstarter...

Ett rally i månaden med uppehåll Juni/juli, alla räknas. 10 alltså, med start Januari.

Poäng lika som WRC idag. Två anledningar till att jag tycker det är bra, dels så äras den som äras bör, dels så går det att "jaga" ikapp om det misslyckas i ett par rallyn. Nackdelen är att serien kan avgöras tidigt.

Bilklasser? Enklast är att välja 4-5 klasser som finns i plugginet, inte blanda, men åter igen en fråga för TL som måste ha lite fingertopps känsla för vilka klasser som det blir nå folk i.
-------------------------------------------------------------------------------

Sist så vill jag så ett litet frö, upp till oss alla här om det ska växa.

Jag tror att det är fullt möjligt att få (åtminstone högsta serien) verksamheten här godkänd som virituelbilsport av SBF.
Det skulle innebära att det blir i stort sett "SM" status.....liknande som Race07/wtcc
Det kommer säkert att ta lite tid att få allt klart men är vi intresserade så kan jag kontakta SBF för att höra vad som gäller.

Som sagt, MINA tankar och åsikter, jag gillar högt i tak och raka puckar, låt debatten börja.... så att TL kan ta ett så bra beslut som möjligt :D
Hellre dö än fega
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Tycker på det hela taget att dina idéer är mycket vettiga att jobba vidare på.Att få med det i SBF som virtuell bilsport vore en höjdare, särskilt då vi faktiskt har väldigt mycket folk som kör serien som även kör ralyl IRL.

Kanon med lite nya fräscha tankar tycker jag.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

Då kommer frågan, vem tar på sig att kontakta SBF ?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Hå och hej... Nu måste jag bromsa lite...

Jag har varit i kontakt med sbf tidigare och kan skriva ett långt inlagg rörande det.

Men valet är helt mitt eget att inte föra det vidare och göra det officiellt.

Anledningen till det?
Det finns många, många anledningar, så jag skriver ner de två jag känner är de tyngsta i min värld.
1 - Friheten att styra serien som jag/vi vill.
2 - Rättighetsproblemen med spel och tillägg såsom bilar och sträckor.

Jag tänker inte ha någon lång utläggning om det här, men jag diskuterar det med intresserade alla dagar i veckan.

Så vi lägger ner det med att göra det officiellt.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Men spekulationer och förslag rörande kommande säsong är däremot välkomna i denna tråd.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Erik Persson wrote:Men spekulationer och förslag rörande kommande säsong är däremot välkomna i denna tråd.
sbf vill jag inte ha något att göra med. Men annars va de inga tokiga ideer Micael,
Gillar realistic och längre tävlingar. :!:
Last edited by Hasse Onkamo on 2010 Mar 16 12:08 pm, edited 1 time in total.
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Hasse Onkamo wrote:Gillar realistic och längre tävlingar.
Realistic har inte jag heller något emot, förutsatt att man kör rätt bil. T ex om man landar för hårt med evo 6 el. 6.5 så händer ibland att bromsarna går sönder vilket inte är realistiskt nånstans. Åker man istället t ex Focus -06, så går den som tåget tills man kör mot något eller rullar. Det skiljer för mycket i skadeverkan på diverse bilar för att det ska bli rättvist. Om det går att övertala tjeckerna att justera skadefysiken så att den är lika för alla bilar så tror jag dessutom att vi får ett bredare startfält då vi som inte kan hålla oss på vägen inte behöver välja bil efter hållbarhet. 8)

Bara en tanke. :)
Yokohama Motorsport
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Inte några 15-20 sträckor på en etapp tack :?
Men gärna 6-10 ss per etapp o dag.
I SM kör dom ej så många ss på en dag....
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Daniel Wolden
Posts: 367
Joined: 2009 Jan 04 11:04 pm

Post by Daniel Wolden »

Går det ikke at vi følger SM regler og kalender :D ? Ha real navn på strekker, antall strekker pr løp og antall dager og alt det der så det blir likt som SM :D ?
/ / Wolden
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Nej tack att ha SM regler, då blir det typ att vi kör nån mini sträcka två gånger på fredagen och sen drygt sex sträckor på lördagen. Annars tycker jag S5 var bra men alltid roligt om det blir något nytt :)
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Skulle nog kunna tänka mig 2 etapper med max 4 - 8 ss per dag.
:idea:
Sen tycker jag Micaels förslag om en tävling i månaden är lagom.
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Det där med licens låter bra, och lika med två etapper å lite längre rallyn.

Har igentligen inget emot realistic, men det ligger nåt i det Tom säger..
F.ö. så tycker jag att subaru N14 är väldigt stryktålig.. =)

Klasser är ju en fråga där alla har sina egna uppfattningar om vad som är en bra uppdelning och som det alltid blir diskussioner om, jag själv tycker att föregående säsong var bra och att TL har haft bra känsla förut om hur det ska vara, så det tycker jag ska vara upp till dom.

Angående längd på säsong och mellanrum mellan tävlingar, jag tycker det blir alldeles för jätteutdraget med en säsong utlagd på ett helt år.
Jag tycker det känns bra med en säsong på 5-6 månader, det är mer lagom, och man hinner inte glömma av vad det är man håller på med...

Tävling var 3e helg på 5-6 månader är lagom i mina ögon.. =)

Det var mina tankar det...
// Jim Hjerpe
Post Reply