Hälsingerallyt Snö (Snowmod) deltävling 5

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

rallyt kändes bara ok för mig. Hade hoppats på bättre tider. Körde först för en gångs skull nu och då blir det lite press på en, kanske det som ställde till det. Kom imål iaf. Hade en bra start sen försvann dubben på däcken och då förlorade man mycket tid. 2-3 avåkningar men förlorade inte mer än 2-3 sek på dom.

Får hoppas det räcker, har sett Erik tränat ordentligt sen har vi Bengt-arne som leder serien.

GL alla
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Så var også jeg gjennom dette løpet. Har bare kjørt midt i veien, ingen direkte satsing, og heller ingen spesielle hendelser... Poeng herfra vil være en rein bonus, men det gjør godt bare å komme til mål :)
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

gick som det brukar på snön. SS1 är en av dom två sträckor som jag tycker är roliga, där gick det bra. Sen började det.. bröt på SS3 med stormkokande bil.. Längtar tills nästa tävling och hoppas på att nya skodan hinner komma.
// Jim Hjerpe
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Deklarerar härmed att jag konsekvent kommer att vägra köra NÅGOT rally där man måste ha snowmod installerat. Kan lika gärna ägna den tiden till att försöka fundera på hur snabbt universum expanderar samt vad kvarkar består av. Känns mer givande. :evil:
Yokohama Motorsport
Daniel Wolden
Posts: 367
Joined: 2009 Jan 04 11:04 pm

Post by Daniel Wolden »

Ble brutt løp idag :( , er så sint nå så fy faen, hater snowmod. takk for oss og gleder oss til grus løp :D
/ / Wolden
Ulf Smedh
Posts: 34
Joined: 2009 Feb 24 4:15 pm

Post by Ulf Smedh »

Håller med Tom.
Snowmod suger alltså.
Satan va värdelöst det var.
Har aldrig testat förut, och kommer nog aldrig göra igen.
Helt värdelöst.
Stängde av skiten trots att jag hade hel bil.

Lycka till ni andra!
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Jag tycker det är roligare med snowmod för banorna är feligt gjorda för geningar annars. Modden hindrar tok geningar där man känar flera sekunder. Det korar den bäste föraren på snön ;)
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Dennis Hernehult wrote:Jag tycker det är roligare med snowmod för banorna är feligt gjorda för geningar annars. Modden hindrar tok geningar där man känar flera sekunder. Det korar den bäste föraren på snön ;)
Det finns geningskontroll.
Yokohama Motorsport
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Ja vad skall man säga. Leder rallyt med 10 s inför ss8. Kör lungt o sansat o så dör bilen. Därefter vägrar den starta igen och det tar minst 20 s innan den kommer igång. Så frustrerande att jag tvingades köra skrot av bilen på sista ss. Jag har inget flyt just nu...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Tom Östertun wrote:Det finns geningskontroll.
Men det är fortfarande så att utan snowmod så är det SM i gening.
Kör man på vägen har man inga problem.
Och precis som med allt annat så är det träning som är lösningen.

By the way...
Hasse, du gör ett kanonjobb med serien!
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Erik Persson wrote:
Tom Östertun wrote:Det finns geningskontroll.
Men det är fortfarande så att utan snowmod så är det SM i gening.
Kör man på vägen har man inga problem.
Och precis som med allt annat så är det träning som är lösningen.

By the way...
Hasse, du gör ett kanonjobb med serien!
Visst är det så, men jag tycker fortfarande inte att snowmoden är bra. Hade den bara varit realistisk... På en del sträckor är det som att köra i tuggummi om man kommer ut i snön, medan snövallarna på andra sträckor inte ens märks. Igår t ex bröt jag rallyt på SS7 för att jag skar en kurva lite för mycket, det högg i och jag sögs 90 grader 10-20 meter rakt in i skogen, detta helt utan fart också (tänkte lägga upp ett klipp från replayen i filmklippstråden, men replayen fanns inte :shock::?:). Innan det, på SS2 snurrade jag och fastnade med ETT däck i snön. Det tog säkert 10 sek att komma loss fast jag hade de tre andra däcken på vägen... Säger inte att jag personligen skulle göra bättre ifrån mig, jag har aldrig gjort kanontider och kommer nog inte att göra det heller. Och förresten, om Hasse får skriva att han (i en annan serie förvisso) vägrar köra rallyn utan snowmod, så får väl jag skriva att jag vägrar köra rallyn med snowmod... :wink: Dessutom är detta med kvarkar ganska intressant.

Och Hasse, Erik har helt rätt i att du gör ett skitbra jobb med serien, inget annat sagt om det! :)
Yokohama Motorsport
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

snowmod är ju klart mer realistiskare än utan är. och ni skriver att det var första gången ni körde och den sista. säger bara man kan inte plugga in det här och tro att man kan köra det med de gamla setupsen, utan man måste finslipa sina setupser. och det kan ta en jäkla tid, har inte fått ihop min setup på fiestan än och kört kanske 13 timmar. och sedan måste man träna på hur mycket man kan ta in i vallarna.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Tom! Då får du snart säga till så öppnar jag en Kvark-avdelning här på forumet. :wink:

Nä, allvarligt så visst är snö-modden delvis inkonsekvent. Men jag tycker ändå att det är bättre än utan modden och vi ska behöva kolla igenom alla repriser efter våldsamma geningar.

Och för min del väljer jag att endast köra vintersträckorna med snö-mod. Då vet inte min trånga hjärna bättre än det. Så då går det lite lättare, åtminståne för mig. Men jag fastnar också och snurrar och rullar med för den delen.

Men jag vill kanske jämföra det med att köra asfalt. Hamnar man utanför asfalten när man kör med lite attack så är man passagerare tills man slagit i ett träd eller en mur.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Dennis Hernehult wrote:Jag tycker det är roligare med snowmod för banorna är feligt gjorda för geningar annars. Modden hindrar tok geningar där man känar flera sekunder. Det korar den bäste föraren på snön ;)
Snowmod ska de va. Håller med Dennis fullt ut där :wink:
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

Hade varit enklare om fästet hade varit realistiskt.. är ju som att åka med monte-carlo dubbade däck.. Inte speciellt realistiskt. och det är ju nåt dom kan göra någonting åt antar jag, eftersom dom kan försämra fästet på asfalten?
// Jim Hjerpe
Post Reply