Nyhet efter 5: upplagan

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Post Reply
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Nyhet efter 5: upplagan

Post by Hasse Onkamo »

Tommie Lindberg hade en kanon :idea: som jag bara va tvungen att ta med efter säsongen. Men han får skriva ner den själv här när han får tid!!!
:smt023 Tommie
User avatar
Tommie Lindberg
Posts: 850
Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm

Post by Tommie Lindberg »

Fick idén från IRC-serien jag körde ifjol, nämligen att som en "säsongsfinal" av rbr-serien köra ett Race of Champions.
Från början var det en jättebra idé, men efter att ha tänkt efter lite knölar det till det en hel del att det blev just 5 klasser :lol:
Men jag skriver hur jag tänkt så kanske någon har en bra lösning på hur vi ka få till det.

Upplägget hade jag tänkt såhär:

De 4 bäst placerade i sluttabellen i varje klass möts för att kora "the Race of Champion". Börjar då med 8-delsfinal, sedan kvartsfinal osv. Blir alltså en stege på 4 finaler.

Det är alltså här problemet ligger.. 4 bästa i varje klass blir 20 st.. 20 st går inte att dela in så det blir att stämma.. 16 eller 32 går bra, men då kan man inte ta med lika många från varje klass :? känns inte rätt.
Ett alternativ kan kanske vara att köra de 6 bästa ur varje klass, och köra ett kval för att få fram de 2 bästa 7:orna.. vips så har man 32 st = 16-delsfinal.. Fler förslag :!:

Köra kanske sön-ons eller liknande så man hinner skicka ut lösen till de som går vidare.

Från början tänkte jag att bilklasserna som körs i serien skulle användas (Grp H i 16-delen, J-SM i 8-delen, N4 i kvarten, Nat Spec i semi och WRC i finalen)

Eller också bestämmer man vissa bilar i förväg? Som på riktigt att de använder bara 2-3 bilar och default setup?

Varje final innehåller 2 korta sträckor, en på grus och en på asfalt, och den sammanlagt snabbaste tiden går vidare. Alternativt om vi kunde få tillgång till Sosnova-sträckan, då ingen kört den särskilt mycket så ingen kan den så bra = rättvist. Dessutom liknar den ju en superspecial mest av alla sträckor som finns hittills.


Kanske glömt något nu :roll:
Lägg till/ändra det ni tycker är fel/saknas

Kan ju vara lite kul att efter säsongen mäta krafterna med de bästa ur de andra klasserna :D
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Tommie Lindberg wrote:Fick idén från IRC-serien jag körde ifjol, nämligen att som en "säsongsfinal" av rbr-serien köra ett Race of Champions.
Från början var det en jättebra idé, men efter att ha tänkt efter lite knölar det till det en hel del att det blev just 5 klasser :lol:
Men jag skriver hur jag tänkt så kanske någon har en bra lösning på hur vi ka få till det.

Upplägget hade jag tänkt såhär:

De 4 bäst placerade i sluttabellen i varje klass möts för att kora "the Race of Champion". Börjar då med 8-delsfinal, sedan kvartsfinal osv. Blir alltså en stege på 4 finaler.

Det är alltså här problemet ligger.. 4 bästa i varje klass blir 20 st.. 20 st går inte att dela in så det blir att stämma.. 16 eller 32 går bra, men då kan man inte ta med lika många från varje klass :? känns inte rätt.
Ett alternativ kan kanske vara att köra de 6 bästa ur varje klass, och köra ett kval för att få fram de 2 bästa 7:orna.. vips så har man 32 st = 16-delsfinal.. Fler förslag :!:

Köra kanske sön-ons eller liknande så man hinner skicka ut lösen till de som går vidare.

Från början tänkte jag att bilklasserna som körs i serien skulle användas (Grp H i 16-delen, J-SM i 8-delen, N4 i kvarten, Nat Spec i semi och WRC i finalen)

Eller också bestämmer man vissa bilar i förväg? Som på riktigt att de använder bara 2-3 bilar och default setup?

Varje final innehåller 2 korta sträckor, en på grus och en på asfalt, och den sammanlagt snabbaste tiden går vidare. Alternativt om vi kunde få tillgång till Sosnova-sträckan, då ingen kört den särskilt mycket så ingen kan den så bra = rättvist. Dessutom liknar den ju en superspecial mest av alla sträckor som finns hittills.


Kanske glömt något nu :roll:
Lägg till/ändra det ni tycker är fel/saknas

Kan ju vara lite kul att efter säsongen mäta krafterna med de bästa ur de andra klasserna :D
Bra förslag. Hoppas dom andra är nöjda med den :!:
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

En :idea: med antalet i "finalen" är ju att om ca 20st kör WRC så kanske
6st går till en final, men om bara 10 kör N4 så kanske bara dom 4 bästa går till final ,på så vis tycker jag att det blir mer "rättvist"
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

håller med Alm.....
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Torbjörn Eriksson wrote:håller med Alm.....
Tommie löser det säkert på ett bra sätt :wink:
User avatar
Tommie Lindberg
Posts: 850
Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm

Post by Tommie Lindberg »

Anders Alm wrote:En :idea: med antalet i "finalen" är ju att om ca 20st kör WRC så kanske
6st går till en final, men om bara 10 kör N4 så kanske bara dom 4 bästa går till final ,på så vis tycker jag att det blir mer "rättvist"
Som det ser ut nu så är ju N4 och S1600 de klart minsta klasserna, vi får väl se hur det ser ut i slutet på säsongen så ska de nog gå att tänka ut någon bra lösning. Mycket bra förslag Anders!
Post Reply